Page 23 - Türk Dili ve Edebiyatı Araştırma Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 23

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ
                                                     ARAŞTIRMA HAZIRLAMA ÖĞRETMEN REHBER KİTABI          23


               Araştırma yöntemleri ile ilgili ayrıntılı bilgi için bu alanda yayımlanmış kaynak-
               ça da verilen kitaplara ve çerçeve sunması için dipnotta  linki verilen kaynağa
                                                                                  7
               bakabilirsiniz.

               2.3.3. Edebiyat Araştırmaları Kapsamında Kullanılabilecek Bazı Nitel
                        Araştırma Yöntemleri

               Metin analizi, biyografik/otobiyografik çalışmalar, edebî akımları ve dönemleri
               inceleyen çalışmalar, karşılaştırmalı edebiyat çalışmaları, dil bilimi çalışmaları,

               derleme çalışmaları, folklor çalışmaları gibi konu başlıklarında yararlı olabile-
               cek bazı veri toplama araçları aşağıda verilmiştir (Yıldırım, Şimşek, 2008):
                      Görüşme

                      Odak Grup Görüşmeleri

                      Gözlem
                      Yaşam Öyküsü

                      Örnek Olay İncelemesi (Vaka Çalışması, Bir Çeşit Monografi)

                      Doküman İncelemesi

               a. Görüşme

               Derinlemesine (Enformel, Biçimsel Olmayan) Görüşme: Derinlemesine
               görüşme, araştırma problemine ilişkin yüzeysel bilgilerden çok; kişilerin dü-

               şünce, görüş ve deneyimleriyle ilgili bilgi toplanmak istendiğinde kullanılan bir
               görüşme tekniğidir. Derinlemesine görüşmelerde az sayıda insanla görüşüle-
               rek çok detaylı bilgi elde edilmeye çalışılır. Araştırmacının amacı, görüşülen

               kişi ne söylemek istiyorsa bunu söyleyebileceği rahat bir ortam sağlamaktır.
               Araştırma konusuna ilişin bütün ayrıntılara ve boyutlara ilişkin bilgilerin görüş-
               me sürecinde elde edip edilmemesi, görüşmenin derinliğini yansıtır (Kümbe-
               toğlu, 2005, 81).

               Görüşme  sürecinde  araştırmacı  çeşitli  sorular  sorarak  görüşmeciyi  konuya

               yönlendirir, cevapları dikkatle dinler, görüşmenin planlanan şekilde sürüp sür-
               mediğini kontrol eder ancak standart bir görüşme yönergesine bağlı kalmaz.
               Görüşmeci konudan uzaklaşırsa ya da çok uzun ve dolayımlı cevaplar verirse
               araştırmacı görüşülenin konuşma isteğini kırmadan müdahale etmeli ve gö-
               rüşmeyi planlanan konuya çekmelidir (Kümbetoğlu, 2005, 91-92).


               Görüşme yaparken araştırmacının konuşmaktan çok dinlemesi, görüşülen ki-
               şiyi yönlendirecek konuşma ya da hareketlerden kaçınması, görüşülen kişinin


               7     https://acikders.ankara.edu.tr/course/view.php?id=707
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28