Page 22 - Türk Dili ve Edebiyatı Araştırma Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 22
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ
22 ARAŞTIRMA HAZIRLAMA ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
3. Tek Denekli Araştırma
4. Meta Analiz Araştırması
Bu konuda pekçok sınıflama olup detaylı bilgiler için (Sönmez, Alacapınar:
2019; Gönç-Şavran; 2018; Akarsu, Akarsu: 2019; Büyüköztürk vd., 2018)
kaynakları taranabilir.
Bu rehber kitapta edebiyat araştırmalarında daha nadir kullanılan bu yön-
temlerin detaylarına girilmemiştir.
b. Nitel Araştırma Yöntemleri
Nitel araştırmalar olay ve olguları katılımcıların bakış açısına göre anlamaya
ve anlamlandırmaya çalışan gözlem, görüşme ve doküman analizi gibi nitel
veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı, algıların ve olayların doğal ortamda
gerçekçi ve bütüncül bir biçimde ortaya konmasına yönelik nitel bir sürecin
izlendiği araştırma olarak tanımlanabilir. Nitel araştırma sosyal olay ve olguları
bağlı bulundukları çevre içerisinde araştırmayı ve anlamayı ön plana alan bir
yaklaşımdır (Yıldırım, Şimşek, 2008: s.39).
Nitel araştırmalar “neden” sorusunu cevaplarken insan ve grup davranışlarının
niçinini anlamaya çalışır. Bu yüzden keşifle ilgilenir ve yorumlayıcıdır.
Nitel Araştırma Yöntemleri (Gürbüz, Ocak: 2019):
1. Etkileşimli Araştırma
o Olgubilim
o Kültür Analizi
o Gömülü Teori
o Durum Analizi
2. Analitik Araştırma
o Kavram Analizi
o Tarihsel Araştırma
o Anlatı Araştırması
3. Eylem Araştırması
Bu rehber kitapta tüm bu başlıklara yer verilmeyecek olup yalnızca edebiyat
araştırmalarında kullanılmaya uygun olduğu düşünülenlerden bazılarına yer
verilecektir. Saha araştırmalarında bir yazarla görüşme, okur grupları ile ya-
pılacak çalışmalar, derleme çalışmaları gibi çalışmalarda kullanılabilecek yön-
temlere değinilecektir.