Page 16 - Türk Dili ve Edebiyatı Araştırma Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 16

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ
            16     ARAŞTIRMA HAZIRLAMA ÖĞRETMEN REHBER KİTABI



            Edebiyat araştırmalarında konu; edebî türlere, biçim ve içerik unsurlarına, dil
            ve üslup özelliklerine, temalarına göre sınırlandırılabilir.


            2.1.3. Araştırma Amacının Belirlenmesi

            Araştırmanın kapsamı ve sınırlılığı aynı zamanda amacın da belirlenmesinde
            önemli bir rol üstlenir. Sosyal bilim araştırmaları genel olarak üç temel amaca

            yöneliktir (Aziz, 2015; Saruhan ve Özdemirci, 2022; Arıkan, 2011; Karasar,
            2004). Bu amaçlar ile şekillenen üç araştırma tipi vardır:

            Keşfedici Araştırmalar: Araştırmacının fazla bilgi sahibi olmadığı ya da araş-
            tırma konusunun nispeten yeni olduğu durumlarda ilerleyen süreçte yapılacak
            olan  araştırmalar  için  ön  bilgi  toplamak,  onlara  zemin  hazırlamak  amacıyla

            yapılan araştırmalardır. (Stebbins, 2001: 9) Keşfedici araştırmaların, araştır-
            macının konuyla ilgili merakını gidermek, kapsamlı bir araştırma yapılıp yapı-
            lamayacağına karar vermek ve sonraki araştırmalar için veri toplamak gibi üç
            temel amacı vardır. (Earl, 2004: 88) Bu araştırmalar literatür tarama, uzman

            görüşü alma ve kapsamlı durum ya da olgu incelemelerini kapsar.” (Lin, 1976)
            Keşfedici araştırmalarda gözlem, görüşme ve doküman incelemesi, en sık kul-
            lanılan veri toplama araçlarıdır.

            Betimleyici Araştırmalar: Durum saptayıcı, tanıtlayıcı, tanımlayıcı araştır-
            malar olarak da isimlendirilir. “Bu tür araştırmalarda amaç, gündelik sorunlara

            çözüm  getirmek,  araştırma  bulgularından  pratikte  yararlanmaktır.”  Var  olan
            durum, kişi, olay vb. gibi araştırma konusu hakkında genel bir bakış açısı oluş-
            turmak amacıyla elde edilen verilerin betimlenmesi esasına dayanır. Araştır-
            macının izleyici olduğu bu tür araştırmalar diğer tüm çalışmalar için veri olarak

            kullanılabilir, çeşitli ipuçları sağlar ve temel oluşturabilir. Bu tür araştırmalarda
            araştırılan unsurların ne sıklıkla bulunduğu, bunların sayımı ve dökümü ortaya
            konmaya çalışılır (Aziz, 2015: 26-27; Gönç-Şavran, 2018: 111). Betimleyici
            araştırmalarda araştırma konusuna bağlı olarak nicel veya nitel veri toplama

            teknikleri kullanılabilir (Altunışık, vd., 2012).

            Açıklayıcı  Araştırmalar:  İlişki  açıklayıcı,  sebep-sonuç  ve  hipotez  sınama-
            ya yönelik araştırmalar olarak da adlandırılır (Arıkan, 2011; Aziz, 2015; Lin,
            1976; Saruhan ve Özdemirci 2016; Stebbins, 2001). Bir durum, olay ya da ol-
            gulara yönelik değişkenler arasındaki ilişki, benzerlik ya da farklılıkları saptama

            amacı güder (Aziz, 2015: 27). Bu araştırmalar değişkenler arasındaki ilişkinin
            nedenleri üzerine odaklanır. Bu anlamda amaç veri elde etmekten ziyade elde
            edilen verilerin açıklanmasıdır. Ölçüme dayalı soruların sorulduğu araştırmalar,
            açıklayıcı/sebep-sonuç araştırmalarıdır. Bu araştırmalarda araştırmanın yapısı

            dolayısıyla nicel veri toplama araçları ve nicel veri analiz teknikleri kullanılır
            (Arslanoğlu, 2016; Saruhan ve Özdemirci, 2016).
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21