Page 10 - Türk Dili ve Edebiyatı Araştırma Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 10

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ
            10     ARAŞTIRMA HAZIRLAMA ÖĞRETMEN REHBER KİTABI


















            BİRİNCİ BÖLÜM







        1.1. EDEBİYAT ARAŞTIRMALARI

            Edebiyat güzel sanatlar kapsamında yer alır. Bilimsel yöntemlerin kullanıldığı
            araştırmalara da konu olan edebiyat araştırmalarının niteliği akademik alanda

            da çokça irdelenmiştir. Çetişli (2006) edebiyat kavramını dilimizdeki ilk ve en
            yaygın anlamı “dille yapılan güzel sanat dalı” olarak tanımlanmış aynı zaman-
            da yazar ve şâirin dili/kaleminden çıkan ve estetik değere hâiz olan eserlere
            “edebiyat”, bu kişilerin icra ettikleri sanata da “edebiyat sanatı” dendiğini be-
            lirtmiştir.  Yine  Çetişli  (2006),  edebiyat  kavramının  ikinci  anlamını,  edebiyat

            eseri ve sanatı ile ilgili araştırma, inceleme, değerlendirme çalışmaları ile bu
            çerçevedeki eğitim ve öğretim faaliyetleri olarak belirtmiştir. Edebiyatı bilimsel
            yöntemlerle ve kendi içinde alt dallara ayırarak ele alır. Çetişli (2008) bunları

            şu şekilde sıralamıştır: edebiyat tenkidi, metin tahlili, edebiyat teorisi, edebi-
            yat tarihi, karşılaştırmalı edebiyat, edebiyat sosyolojisi, edebiyat eğitimi.

        1.2. EDEBİYAT ARAŞTIRMA ÇIKTILARI

            Edebî eserin ortaya çıkışı, eserin yazarının edebî şahsiyetine, eserde yer alan
            duygu ve düşüncelere, eseri oluşturan hayal ve fikir unsurlarına, eserin türü

            ve yapısal özelliklerine, eserde dilin kullanılış biçimlerine, eserin edebiyat tari-
            hi içindeki yerine ve gelenekle bağına edebiyat sanatının neliğine dair tüm ko-
            nular bilimsel araştırma yöntemleri ile araştırılmaya uygundur. Rehber kitapte

            edebiyat araştırmalarında yöntem konusunda metodoloji belirleme çalışmala-
            rına dair de detaylı açıklama yapılacaktır.

                1. Öğrenciler sosyal gerçekliği ve yaşamı anlamlandırırken edebi-
                    yatın  bilgi,  kavram  ve  becerilerini  kullanır:  Öğrencilerin  geçmiş,

                    bugün ve gelecekteki olaylar ile ilgili görüş oluştururken ve bunları ifade
                    ederken edebiyatın sanat ve bilim yanını kavrayarak bu kaynaklardan
                    yararlanmayı bilmesi önemlidir. Bu sayede geçmişin bilgi ve deneyim-
                    lerinden, estetik algısından yararlanarak kendi yaşamı ve içinde bulun-
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15