Page 4 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 4

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               ERDEM DEĞER EYLEM ÇERÇEVESİ PROGRAM KILAVUZU İÇERİK
               TASLAĞI VE ÖRNEKLERİ
               Giriş
               İnsanın anlam arayışında, kendini ve çevresini konumlandırmasında değerlerin önemli bir yeri  vardır; çünkü
               insan, değer kavramını anlayabilen tek varlıktır. İnsanı et ve kemikten ibaret olmaktan çıkaran onun değer
               varlığı  olmasıdır.  Bu  anlamda  değerlerin  çok  yoğun  ve  karmaşık  örüntülerinden  bahsetmek  mümkündür.
               İnsana, insanlığa, geçmişe ve geleceğe, topluma, sosyal çevreye, mesleğe ve birçok unsura dair ne varsa içinde
               değer vardır. Dolayısıyla değerlere ve değer kazandırma sürecine belli bir disiplin içinde bakılması büyük
               önem taşır.

               Dünyada  birçok  toplum  geçmişten  günümüze  değin  farklı  öğretim  yöntem  ve  tekniklerinden  yararlanarak
               çocuklara  değerler  bilincinin  kazandırılmasını  sağlamıştır.Genç  nesillerin  topluma  uyumlu  bireyler  olarak
               yetişmesi ve ahlaklı bireylerin ortaya çıkması, hem Türk tarihinde hem de diğer toplumların tarihinde önemli
               bir yer teşkil etmiştir.


               3.1. EDE ÇERÇEVESİNİN TEORİK TEMELLERİ VE DEĞERLER EĞİTİMİ
               3.1.1. Değerler Eğitiminin Amacı


               Değer merkezli eğitim; bilişsel alanda derin düşünme ve analiz edebilmeyi, duygusal bir yönelme ile güven ve
               huzuru, aşırılığa düşmeden pratik olarak gerçeğe dönüp yürümeyi, yani dosdoğru olmayı ve denge kurabilmeyi
               öğretmelidir. Değer eğitimi ise en genel anlamıyla bir milletin günlük yaşamına tekabül eden ve tarihinden
               gelen bütün değer verdiği yaşayış, inanış, duygu, düşünce ve tutumlarını okul ve dersler yoluyla çocuklara
               aktarmayı amaçlar. Bu çerçevede değer eğitiminin diğer amaçları aşağıda özetlenmiştir:

                •  Değerleri insanın dünyasına yansıtmak; hayatın her alanında, eylemlerde, duygu ve düşüncelerde yepyeni
                   doğuş ve uyanışlara yol açmak,
                •  Zihinsel, duygusal, inançla ilgili ve amelî, ahlaki ve toplumsal kabiliyetleri ve davranışları mükemmele
                   ulaştırmak,
                •  Öğrencinin kendini eğitebilmesini sağlamak,
                •  Ahlaki çizgide disiplinli bir hayat tarzını yerleştirmek,
                •  Eğitimde bireyin gelişimini yapılandırılmamış bilgiye dayalı, dar kapsamlı zihinsel gelişim olarak gören
                   anlayış yerine üst seviyede geliştirilmiş düşünme eğitimi, özbenlik eğitimi ve duygu eğitimi gibi insanın
                   farklı yönlerini de eğitmeyi amaçlayan çok boyutlu ve bütüncül gelişimi gerçekleştirmek,
                •  Teori ile pratiği birleştirerek, inançlarının bireye yüklediği sorumluluk ve duyarlılıktan beslenen, içgözlem
                   ve dışgözlem odaklı bir hayat anlayışı içinde, şahısların ve toplumun mutluluğuna yardımcı olmak ve iç
                   dünyalarıyla barışık bir yaşam sürmelerini desteklemek,
                •  Bu eğitimle kazanacağı özsaygı ve empati duyguları sayesinde, kendisinin ve başkalarının haklarına daha
                   duyarlı hale gelmek,
                •  Fertlere, temellendirilmiş ve içselleştirilmiş bir sevgi ve saygı anlayışı kazandırmak,
                •  Öğrencilerde öğrenme sevgisi, araştırma disiplini, kültürel varlığa uyum,  inanç, hamiyet ve gayret ruhu
                   oluşturmak.

                •  Muhabbeti ve dayanışmayı zedeleyen ihtilaf ve ötekileştirme gibi toplumsal yapıyı yıkıcı unsurları, makul
                   farklılıkları zenginlik gören anlayışla onararak toplumsal yapının güçlenmesine yardımcı olmaktır,

               3.1.2. Değer Eğitiminin Kaynağı / Gerekçesi
               Değerler eğitiminin anlaşılmasına ışık tutan, eğitimin nasıl olması gerektiğine yön veren felsefi yaklaşımlar ve
               bu akımların eğitime yansımaları binlerce yıl süren bir birikimle günümüze kadar gelmiştir. Bu yaklaşımların
               değer anlayışları çağın gerekliliklerine göre değiştiği için her birinin insana dair olması, değerlerin evrensel
               yönünün varlığını da düşündürmektedir. Ancak ortaya çıkan her bir kök değerin kavramsal olarak evrensel



      4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9