Page 4 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 4
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
ERDEM DEĞER EYLEM ÇERÇEVESİ PROGRAM KILAVUZU İÇERİK
TASLAĞI VE ÖRNEKLERİ
Giriş
İnsanın anlam arayışında, kendini ve çevresini konumlandırmasında değerlerin önemli bir yeri vardır; çünkü
insan, değer kavramını anlayabilen tek varlıktır. İnsanı et ve kemikten ibaret olmaktan çıkaran onun değer
varlığı olmasıdır. Bu anlamda değerlerin çok yoğun ve karmaşık örüntülerinden bahsetmek mümkündür.
İnsana, insanlığa, geçmişe ve geleceğe, topluma, sosyal çevreye, mesleğe ve birçok unsura dair ne varsa içinde
değer vardır. Dolayısıyla değerlere ve değer kazandırma sürecine belli bir disiplin içinde bakılması büyük
önem taşır.
Dünyada birçok toplum geçmişten günümüze değin farklı öğretim yöntem ve tekniklerinden yararlanarak
çocuklara değerler bilincinin kazandırılmasını sağlamıştır.Genç nesillerin topluma uyumlu bireyler olarak
yetişmesi ve ahlaklı bireylerin ortaya çıkması, hem Türk tarihinde hem de diğer toplumların tarihinde önemli
bir yer teşkil etmiştir.
3.1. EDE ÇERÇEVESİNİN TEORİK TEMELLERİ VE DEĞERLER EĞİTİMİ
3.1.1. Değerler Eğitiminin Amacı
Değer merkezli eğitim; bilişsel alanda derin düşünme ve analiz edebilmeyi, duygusal bir yönelme ile güven ve
huzuru, aşırılığa düşmeden pratik olarak gerçeğe dönüp yürümeyi, yani dosdoğru olmayı ve denge kurabilmeyi
öğretmelidir. Değer eğitimi ise en genel anlamıyla bir milletin günlük yaşamına tekabül eden ve tarihinden
gelen bütün değer verdiği yaşayış, inanış, duygu, düşünce ve tutumlarını okul ve dersler yoluyla çocuklara
aktarmayı amaçlar. Bu çerçevede değer eğitiminin diğer amaçları aşağıda özetlenmiştir:
• Değerleri insanın dünyasına yansıtmak; hayatın her alanında, eylemlerde, duygu ve düşüncelerde yepyeni
doğuş ve uyanışlara yol açmak,
• Zihinsel, duygusal, inançla ilgili ve amelî, ahlaki ve toplumsal kabiliyetleri ve davranışları mükemmele
ulaştırmak,
• Öğrencinin kendini eğitebilmesini sağlamak,
• Ahlaki çizgide disiplinli bir hayat tarzını yerleştirmek,
• Eğitimde bireyin gelişimini yapılandırılmamış bilgiye dayalı, dar kapsamlı zihinsel gelişim olarak gören
anlayış yerine üst seviyede geliştirilmiş düşünme eğitimi, özbenlik eğitimi ve duygu eğitimi gibi insanın
farklı yönlerini de eğitmeyi amaçlayan çok boyutlu ve bütüncül gelişimi gerçekleştirmek,
• Teori ile pratiği birleştirerek, inançlarının bireye yüklediği sorumluluk ve duyarlılıktan beslenen, içgözlem
ve dışgözlem odaklı bir hayat anlayışı içinde, şahısların ve toplumun mutluluğuna yardımcı olmak ve iç
dünyalarıyla barışık bir yaşam sürmelerini desteklemek,
• Bu eğitimle kazanacağı özsaygı ve empati duyguları sayesinde, kendisinin ve başkalarının haklarına daha
duyarlı hale gelmek,
• Fertlere, temellendirilmiş ve içselleştirilmiş bir sevgi ve saygı anlayışı kazandırmak,
• Öğrencilerde öğrenme sevgisi, araştırma disiplini, kültürel varlığa uyum, inanç, hamiyet ve gayret ruhu
oluşturmak.
• Muhabbeti ve dayanışmayı zedeleyen ihtilaf ve ötekileştirme gibi toplumsal yapıyı yıkıcı unsurları, makul
farklılıkları zenginlik gören anlayışla onararak toplumsal yapının güçlenmesine yardımcı olmaktır,
3.1.2. Değer Eğitiminin Kaynağı / Gerekçesi
Değerler eğitiminin anlaşılmasına ışık tutan, eğitimin nasıl olması gerektiğine yön veren felsefi yaklaşımlar ve
bu akımların eğitime yansımaları binlerce yıl süren bir birikimle günümüze kadar gelmiştir. Bu yaklaşımların
değer anlayışları çağın gerekliliklerine göre değiştiği için her birinin insana dair olması, değerlerin evrensel
yönünün varlığını da düşündürmektedir. Ancak ortaya çıkan her bir kök değerin kavramsal olarak evrensel
4