Page 8 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 8

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               İşbirlikli Öğrenme:
               İşbirlikli öğrenme, birden fazla kişinin belirli amaçlar doğrultusunda çalışarak ortak bir hedefe ulaşmak için
               işbirliği yaptığı etkili bir öğrenme yöntemidir. Bu süreçte, öğrenciler hem kendi öğrenmelerine hem de grup ar-
               kadaşlarının öğrenmesine katkıda bulunurlar. İşbirlikli öğrenme, öğrencilerin sosyal becerilerini, problem çöz-
               me yeteneklerini ve iletişim becerilerini geliştirirken, adalet, saygı, sorumluluk, dürüstlük ve yardımseverlik
               gibi değerlerin içselleştirilmesine de olanak tanır. Değer eğitimi açısından, bu yöntem, öğrencilerin bireysel ba-
               şarılarının yanı sıra grup başarısının da önemli olduğunu anlamalarına yardımcı olur. Böylece, hem akademik
               hem de sosyal gelişimlerine katkı sağlarken, aynı zamanda önemli değerlerin içselleştirilmesine de destek olur.
               Yaparak Yaşayarak Öğrenme
               Yaparak yaşayarak öğrenme ile birey, öğrenme sürecine bütün duyuları ile katılmakta ve öğrenmeyi deneyim-
               leme fırsatı bulmaktadır. Böylece öğrenmenin kalıcılığı, içselleşmesi ve yaşama transferi kolaylaşmaktadır. Bu
               nedenle değer eğitiminde kullanılabilecek olan yöntemlerden biridir. Öğretmen okul içi veya okul dışı değerler
               eğitimi etkinliklerini planlarken yaparak yaşayarak öğrenme yönteminden faydalanabilir. Örneğin matematik
               dersinde bütçelerini planlayarak alışveriş yapmaları istenerek tasarruf değeri uygulanabilir.
               Eğitsel Oyun
               Eğitsel oyunlar, belirli kazanımlar doğrultusunda planlanmış, kurallı ve amaçlı etkinliklerdir. Öğrencilerin ön-
               ceki ve yeni öğrenmeleri arasında bağlantı kurmalarını sağlarken, interaktif bir ortamda bilgi ve beceri kazan-
               dırır. Bu oyunlar, öğrencilerin adalet, çalışkanlık, dostluk, dürüstlük, merhamet, sorumluluk ve saygı gibi temel
               değerleri deneyimleyerek öğrenmelerini ve bu değerleri daha derinlemesine içselleştirip günlük yaşamlarına
               entegre etmelerine yardımcı olur. Eğitsel oyunlar, değer eğitiminde, öğrencilerin değerleri sadece öğrenmeleri-
               ni değil, aynı zamanda hayatlarına dâhil edilerek uygulamalarını sağlar. Bu özellikleriyle eğitsel oyunlar, hem
               sınıf içi eğitimde hem de bireysel çalışmalarda kullanılabilecek esnek bir öğrenme aracıdır.

               Görsel - Film Yorumlama
               Görsel - film yorumlama, görseller/filmler aracılığıyla çeşitli unsurların yorumlanarak derinlemesine analiz edil-
               mesini sağlayan bir öğretim yöntemidir. Görsel veya filmler, okumaya göre daha etkileyici ve akılda kalıcıdır.
               Bu yöntemde, konuyla bağlantılı kısa film, fotoğraf, karikatür gibi görsel öğelerle öğrencilerin eleştirel düşünme
               becerilerini geliştirirken, dürüstlük, adalet, özgürlük gibi değerlerin analiz edilmesine yardımcı olur. Görsel
               veya filmden hareketle öğrencilere sorular sorulabilir, değerlere ilişkin düşüncelerini ifade etmelerine olanak
               sağlanabilir. Görsel-film yorumlama öğrencilerin dünyayı ve toplumu derinlemesine kavramalarına ve değerleri
               hayata geçirmelerine önemli bir katkı sağlar.
               Proje Tabanlı Öğrenme
               Proje tabanlı öğrenme, öğrencilerin bireysel veya grup halinde sorumluluk üstlenerek, çeşitli disiplinlerle bağ-
               lantılı gerçek yaşam problemlerini işbirliği içinde hazırladıkları projelerle çözmelerini sağlayan, yaratıcılığı
               destekleyen ve araştırmaya yönlendiren öğrenci merkezli bir yaklaşımdır. Değerler eğitiminde proje tabanlı
               öğrenme yaklaşımında, proje konuları öğrenme çıktıları ile bağlantılı, öğrencilerin çevresindeki gerçek ha-
               yat sorunlarından seçilir. Örneğin; öğrencilerden coğrafya dersinde bölgelerinde bulunan ormanlık alanları
               korumaya yönelik projeler geliştirmeleri istenebilir. Fizik dersinde evde enerji tasarrufu sağlamaya yönelik
               modellemeler yapmaları beklenebilir.
               3.1.5. Değer Eğitimi İlke ve Kuralları

                •  Örnek Olma: Değerlerin ve yaşam becerilerinin kazanılmasında rol modelin çok önemli bir payı vardır.
                   Öğrencilerin kazanım noktasında belirlenen hedef değerlere yönelik olumlu bir tutum sergilemesi ve içsel-
                   leştirmesi için aile, toplum, öğretmenlerin örnek davranışlar sergilemesi gerekmektedir. Bu grupların da
                   değer açısından ilgi, alaka ve bilgi düzeyinde yetkin olması beklenmektedir. Değerleri günlük yaşamında











      8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13