Page 5 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 5

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  niteliği görünmekle birlikte, bu değerlerin nasıl ve ne şekilde uygulandığı, hangi toplumlarda nasıl yansıdığı
                  dikkate alındığında her kültüre özgü ayrı bir eylem modeli olduğu da ortaya çıkmaktadır.
                  Günümüzün  değişen  şartlarına  paralel  olarak  çocuklarımızın  maddi  ve  manevi  ihtiyaçları  da  sürekli
                  farklılaşmaktadır. Okulların bu hızlı değişimle ortaya çıkan yeni sorunlara çözüm üretmesi, bireyin ve toplumun
                  beklentilerini  karşılaması  ve  çağın  gerektirdiği  yeni  şartları  sağlayabilme  adına  programda  değişiklikler
                  yapılması beklenen bir durumdur. Ancak yeni yüzyılın ortaya koyduğu çok yönlü gerçekler yeni bir vizyonu,
                  güçlü bir misyonu doğurmuştur. Programın bileşenlerinden olan Erdem Değer Eylem Çerçevesinin ortaya
                  konmasında da yapısal değişime gidilmiş tüm bileşenlerle uyumlu bütüncül bir bakış esas alınmıştır.

                  Erdem Değer Eylem Çerçevesi'nde öğrencilerin hem milli manevi değerlerin yaşandığı huzurlu aile ve toplumu
                  hem yaşanabilir bir çevreyi hem de içsel ahenge sahip huzurlu insanı ortaya çıkartabilmek için sahip olması
                  beklenen değerler birlikte ele alınmıştır. Bunun önemli bir gerekçesi; birbiriyle tutarlı, birbirini destekleyen,
                  içten  dışa  doğru  bir  silsile  olarak  bütünlüğü  koruyan  bir  model  oluşturma  misyonudur.  Dolayısıyla  diğer
                  bileşenlerle olan bağın kurulması için modelin iç uyumundaki stratejik bağlamlar önemlidir.

                  3.1.3. Değerler Eğitimi Ortamları

                  Değerleri sadece teorik çerçevede değil hayatın içinde uygulanması sağlanarak öğrencinin içselleştirmesine
                  destek olmak, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin vazgeçilmezidir. Ders esnasında öğrenci, görsel yazılı aktif
                  uygulamalarla Erdem Değer Eylem Çerçevesini (EDE) öğrenmektedir. Ancak sonrasında öğrenilen değerlerin
                  yaşam alanlarında pratik olarak uygulanması gerekir. Değerler hayata tatbik edildiğinde ve farklı ortamlarda
                  yaşandığında öğrenim kazanıma dönüşmüş olur. Değerler eğitiminden beklenen çıktı, teorik veya yazılı olarak
                  verilen  bilgilerin  geçici  hafızaya  alınarak  salt  bir  ölçme-değerlendirmeye  tabi  tutulması  değil,  asıl  olarak
                  yaşantıya dönüştürülmesidir.

                  Değerlerin öğrenilmesi; öncelikle olumlu bir sınıf iklimi içinde, anlamlı bağlamlar ve çok yönlü etkileşimleri
                  içeren bir ortamda gerçekleşir. Değer öğretimi uygulamalarında öğrencilerin aktif katılımını sağlayacak; onları
                  sorgulamaya, derin ve anlamlı öğrenmeye yönlendirecek etkinlikler ile bilgi ve becerilerin birlikte kullanılması
                  esas alınır. Değerleri yaparak yaşayarak öğrenme fırsatları ile düşüncelerin değer merkezli eylemlere dönüşmesi
                  desteklenmelidir. Öğrencilerin değerler hakkındaki düşünce ve duygularını paylaşarak bir anlamda birbirlerine
                  yakın perspektiflerde ortak bir gelişim alanı oluşturacakları çalışma ve düşünme etkinlikleri yapılandırılabilir.


                  3.1.4. Değer Eğitimi Yaklaşımları ve Yöntemleri

                  Değerlerin kazandırılmasında tercih edilen birçok yaklaşım ve yöntemi bulunmaktadır. Bu yaklaşımlardan
                  değer aktarma (telkin) yaklaşımı, değer açıklama (belirginleştirme) yaklaşımı, değer analizi, ahlaki muhakeme
                  yaklaşımı, eylem öğrenme yaklaşımı ve gözlem yoluyla öğrenme yaklaşımı; yöntemlerden ise tartışma, soru-
                  cevap, rol oynama, drama, örnek olay, gezi gözlem, işbirlikli öğrenme, yaparak yaşayarak öğrenme, eğitsel
                  oyun, görsel-film yorumlama ve proje tabanlı öğrenme aşağıda detaylandırılmıştır.

                  Değer Aktarma-Telkin Yaklaşımı
                  Bilinen en eski yöntem olup, öğrencilere belirlenen değerlerin kazandırılmasında kullanılır. Özellikle ilköğ-
                  retim aşamasında olan öğrencilere temel değerlerin öğretilmesinde etkilidir. Öğrencilerin sorgulama becerisi
                  sürece dâhil edilmeden değer aktarımına dayanmaktadır. Uygulama noktasında tarihsel ve kurgusal ahlaki
                  hikâyeleri okuma, anlatılan ahlaki durumları dinleme, belirli gün ve haftalarda yapılan etkinliklere katılma gibi
                  yöntemlerle; model olma, olumlu ve olumsuz pekiştirme, oyunlar ve taklitler ya da rol oynama kullanılabilir.
                  Kültürel yaşantımızda da sıklıkla kullanılan bu yöntemin güzel örnekleri vardır. Mevlana’nın Mesnevi’sinde
                  yer alan kıssaları Hoca Ahmet Yesevi’nin Divan-ı Hikmet’teki sohbetleri birer örnektir. Eski Türklerde gö-
                  çebe yaşam biçimlerine uygun olarak nasihatlerle, telkinlerle, sohbet ve ritüellerle değerlerin kazandırıldığı
                  görülmektedir. Kültürel mirasın kazandırılması şiir, söyleşi, masal, kitabe ve birçok gelenek ile süregelmiştir.
                  Burada model almalar, pekiştireçler önemli yer tutmaktadır.



                                                                                                                  5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10