Page 7 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 7
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Tartışma
Tartışma yöntemi, öğrencilerin bir konuyu anlamak için karşılıklı görüş alışverişinde bulunmalarını, konu üze-
rine ayrıntılı düşünmelerini, fikir ve bilgi paylaşımı yapmalarını kapsar. Değer eğitiminde tartışma yöntemi,
öğrencilerin aktif katılımını sağlayarak değerler üzerine düşünmelerine ve bu değerleri farklı bakış açılarıyla
ele almalarına yardımcı olur. Örneğin "bilim insanlarının topluma karşı bir sorumluluğu var mıdır? Neden?"
gibi sorular tartışma yöntemi ile fen bilimleri dersinde sorumluluk değeri işlenebilir.
Soru-Cevap
Soru-cevap yöntemi öğrencilere bir konu hakkında birlikte düşünme ve probleme ilişkin çözümü sınıf arka-
daşlarıyla bulma imkânı sunar. Bu yöntem aracılığıyla değerlere dikkat çekilebilir ve öğrencilerin değerlere
dair farkındalık kazanmaları sağlanabilir. Soru cevap yöntemiyle öğrencilerin değerlere ilişkin bilgi düzeyleri
belirlenebilir. Yönlendirilmiş sorularla öğrencilerin değere ilişkin farkındalıkları geliştirilebilir. Soru-cevap
yöntemi değerlere ilişkin temel bilgilerin fark ettirilmesinde "Adalet nedir?", "Sorumluluk sizin için ne ifade
etmektedir?", değere ilişkin yapılan somut öğrenme uygulamalarında "Bu durumda adaletli yaklaşım hangisi-
dir?", "Bu senaryoda sorumluluk sahibi kişi nasıl hareket etmelidir?" gibi sorularla ve uygulamanın değerlen-
dirilme aşamasında kullanılabilir.
Rol Oynama
Rol oynama başka bir kimliğe girerek bir problem, olay, duygu ve düşüncelerin grup önünde canlandırılması-
dır. Bireylerin farklı bakış açıları geliştirmeleri ve empati kurmalarını sağlar. Bu teknik bilgilerin etkin kullanı-
mı ile öğrenilmesini kolaylaştırır. Rol oynama yöntemi, değer öğretiminde etkin olarak kullanılabilir. Örneğin
adalet, dürüstlük, saygı, merhamet ve sorumluluk gibi değerlerin içselleştirilmesine yardımcı olur. Bireyler bu
değerleri canlandırarak öğrenir ve gerçek hayatta nasıl kullanacaklarını deneyimlemiş olurlar.
Drama
Eğitimde drama çalışmaları, sadece sosyalleşme ve öğrenme süreçlerine hizmet etmekle kalmaz, aynı zamanda
yaratıcılık ve estetik eğitimine de katkı sağlar. Bu çalışmalar, hareket, konuşma ve taklit gibi unsurları kulla-
narak doğa ve toplum olaylarını hayali bir ortamda canlandırmayı içerir. Drama, öğrenme sürecinde etkili bir
yöntem olarak kabul edilir çünkü bu süreçte öğrenci, kendi anlam köprülerini kurarak öğrenmeye ulaşır ve
böylece öğrenme sürecinin aktif bir katılımcısı olur. Özellikle değerler gibi soyut kavramları öğretmede drama
yöntemi oldukça etkili bir araçtır. Örneğin el-Cezeri, Mimar Sinan gibi tarihi şahsiyetlerin hayatlarındaki özve-
riyi, çalışkanlığı, zorlukla mücadele eden sabırlarını drama yöntemi ile öğrencilerin canlandırması istenebilir.
Örnek Olay
Örnek olay yönteminde öğrenme, günlük hayatta yaşanan sorunların sınıf ortamında çözülmeye çalışılması ile
sağlanır. Yöntemin amacı farklı değer ve görüşlerdeki insanların problem çözmede kullanabilecekleri beceri-
leri kazanmasıdır. Uygulama sırasında öğrenciler araştırarak, sorgulayarak, tartışarak veya paylaşarak öğren-
meyi gerçekleştirir. Bu yöntem sayesinde sınıf ortamında değerler aktif şekilde kullanılır. Uygulama esnasında
öğrenciler saygı, dostluk, sevgi, yardımseverlik, adalet gibi değerleri içselleştirir. Sonuç olarak değerler süreç
boyunca teoriden pratiğe taşınmış olur.
Gezi Gözlem
Gezi gözlem yöntemi; önceden hazırlanmış bir plan dâhilinde öğrencilerin gerçek hayat içinde yer alan, sınıfa
getirilemeyen olguları, araçları, olayları, nesneleri ve insanları sınıf dışında incelemelerine, anlamalarına fırsat
sağlayan bir yöntemdir. Bu yöntem, öğrencilerin olgu ve olayları daha iyi anlamalarına ve gerçek yaşamı daha
yakından tanımalarına olanak sağlayarak duyarlılık, estetik, temizlik, vatanseverlik gibi birçok değerin öğren-
ciler tarafından kazanılmasını destekler. Geziler aracılığıyla, öğrencilerin tarihi ve doğal çevreyi koruma bi-
linci edinmelerine, seyahat kültürü, sanat zevki ve estetik duygularını geliştirmelerine fırsatlar sunulmaktadır.
Bu yöntemin kullanılmasıyla öğrencilerin çevreye karşı olan ilgileri, çevrenin değerlendirilmesi ve sorunların
çözümü yönünden öğrencilerin duyarlılığı, toplumun bir ferdi olarak öğrencilerin çevreye karşı olan ilgi ve
sorumluluğunu arttırılabilir ve öğrencilerin doğal çevreyi tanımalarını sağlayarak yurt sevgileri geliştirilebilir.
7