Page 12 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 12
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
ve performanslarını geliştirebilir. Ayrıca, örgüt iklimini iyileştirme, kurumsal amaçları içselleştirme, örgütsel
verimliliği ve kalitesini artırma, çatışmaları azaltma ve daha sağlıklı kararlar alma gibi konularda olumlu etkiler
sağlayabilir. Katılımcı yönetim anlayışı başta öğrenciler, aileler ve öğretmenler olmak üzere değer eğitimini
ilgilendiren konu, süreç ve uygulamalarda bütün paydaşların söz sahibi olmalarını hedeflemektedir. Paydaşları
iç ve dış paydaşlar olarak temelde iki başlıkta ele almak mümkündür. İç paydaşlar, öğrenci, öğretmen ve
yönetim. Dış paydaşlar, aile, sosyal çevre, STKlar, diğer kurum ve kuruluşlardır.
3.2. ÖĞRETİM PROGRAMINDA EDE ÇERÇEVESİNİN YERİ
Öğretim programında EDE çerçevesinin yeri; EDE nedir, çerçevenin yeri ve işlevi, önemi ve nasıl yansıtıldığı
bağlamında ele alınmıştır. Her bir başlık altında özetlenmiş bilgilere yer verilmiştir.
3.2.1. Çerçevenin Yeri
Eğitim birçok bileşeni olan bir bütündür. Bir ayağı geçmişte duran eğitimin diğer ayağı insanlığın geleceğine
ufuklar açan bir kapıdır. Millî ve manevi değerler manzumesi ile maddi gelişmenin zirvesini hedefleyen Türkiye
Yüzyılı Maarif Modeli; öğretim programlarının temel yaklaşımı, öğrenci profili, Erdem-Değer-Eylem Çerçevesi,
beceriler çerçevesi bileşenlerinden oluşan bütüncül bir modeldir.
Bireyi ve toplumu geliştirip kalkınmaya katkıda bulunacak öğrenci profili,Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde
yeniden belirlenerek değerler eğitimi içeriğinin geliştirilmesine ihtiyaç duyulmuştur. Türkiye Yüzyılı Maarif
Modeli'nde disiplinler arası program ögesi olarak değerler eğitimi; kapsayıcı, açık, anlaşılabilir, uygulanabilir
ve ölçülebilir şekilde tasarlanmıştır. Bu bağlamda bütüncül yaklaşım tercih edilerek millî, ahlaki, insani,
manevi ve kültürel değerlere birlikte yer verilmiştir. Değerlerin bileşen ve göstergeleri eylem başlığı altında
açık bir şekilde ifade edilmiş ve kişinin anlam arayışına, toplumsal, milli ve evrensel sorunların çözümüne
katkıda bulunacak şekilde hazırlanmıştır.
3.2.2. Çerçevenin İşlevi
Yalnızca medeniyete uyum sağlayan bir nesil değil, etkin olarak medeniyet kurucusu ve geliştiricisi bilge
nesiller yetiştirmeyi hedefleyen eğitim felsefemiz doğrultusunda ahlaklı, erdemli, milleti ve insanlık için iyi,
doğru, faydalı ve güzel olanı yapmayı ideal edinmiş öğrenci profili modele temel oluşturmaktadır.
Temel Kabuller
BECERİLERİN DESTEKLEYİCİSİ EĞİLİMLER Ön Değerlendirme Süreci
ÖĞRENCİ PROFİLİ ÖĞRETİM ÖĞRENME ÖĞRENME KANITLARI ÖĞRENME-ÖĞRETME Ö Ğ R E T M E N YA N S I T M A L A R I
KAVRAMSAL BECERİLER - ALAN BECERİLERİ - İÇERİK ÇERÇEVESİ (ALAN BİLGİSİ)
PROGRAMLARININ ÇIKTILARI (ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME) YAŞANTILARI F A R K L I L A Ş T I R M A
TEMEL YAKLAŞIMI Köprü Kurma
Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri Öğrenme-Öğretme Uygulamaları
Erdem-Değer-Eylem
PROGRAMLAR ARASI BİLEŞENLER Sistem Düşüncesi
Bilgi Görseli: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
12