Page 14 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 14
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
3.2.3. Çerçevenin Önemi
• Adil
• Başkalarının haklarına
saygı duyan
• Tabiata ve toplumsal
• Bayrağını seven sorunlara duyarlı
• Türkçeye sahip çıkan • Güvenilir
• Vatanını, miletini seven ve savunan
• Gelişmiş bir devlet bilincine sahip olan • Saygılı
• Ülke çıkarlarını üstün tutan • Doğru • Sanat ve kültüre duyarlı
• Vatandaşlık hak ve sorumluluklarını • Dürüst • Bağımsız düşünen
bilen • Belagat sahibi
• Millî kültürüne ve manevi değerlere bağlı • Bilgilerini paylaşan
AHLAKLI • İlme ulaşan
VATANSEVER BİLGE
• Hayal ve hedefleri olan
• Çalışkan
• Öğrenmeye istekli • Yiğit ve mert
• Azimli ve sabırlı RUH VE BEDEN • Risk alan
• İletişime ve dayanışmaya açık ÜRETKEN • İnisiyatif alan
• Yaratıcı CESARETLİ • Destekleyici
• Girişimci
YETKİN VE
ERDEMLİ
• Meraklı SORGULAYICI İNSAN • Güzelliğe duyarlı
• Olgun
• Eleştirel düşünen ESTETİK • Seçici
• Araştırmacı
• Esnek E BEDEN • Zarif
• İş birliği yapan RUH V • Ölçülü
• Problem çözen • Sanatsal yeteneklerini
bilen ve kullanan
İRADELİ
SAĞLIKLI
MERHAMETLİ
• Sağlıklı beslenen • Kararlı ve iddialı
• Düzenli uyuyan ve dinlenen • Tutarlı
• Düzenli spor ve egzersiz yapan • Şefkatli • İlkeli
• Temiz • Kendine güvenen
• Bağımlılıktan kaçınan ve • Affedici • Öfkesini kontrol eden
bağımlılıkla mücadele eden • İyiliksever
• Manevi sağlığını koruyan • Yardımsever • Sorumluluk alan
• Paylaşımcı
• Sevecen
Bilgi Görseli: Öğrenci profili
0-12 yaş aralığı, çocukların değer yargılarının oluşmaya başladığı ve çevrelerindeki kişilerden güçlü bir şekilde
etkilendikleri kritik bir dönemdir; bu yüzden bu yaşlarda değerlerin sistematik ve bütüncül bir şekilde öğretil-
mesi büyük önem taşır. 12 yaş sonrası dönemde ise soyut düşünme becerileri geliştiği için çocuklar değerleri
sorgulamaya başlar, bu nedenle erdemli davranışları desteklemek adına bu yaş grubunda da değerler eğitimi
devam etmelidir. Erdem-Değer-Eylem Çerçevesi, bu yaş gruplarındaki öğrenci davranışlarının erdemli olma-
sına katkı sağlayacaktır.Buradaöne çıkarılan erdem, değer ve eylemlerin bütüncül yaklaşımda tasarlanması
bu katkının temelini oluşturmaktadır. Yaklaşım değerlerin hem kişiyi hem de toplumu şekillendirdiği, sağlıklı
bir toplum inşa etmek için erdemli bireyler yetiştirmek gerektiğini esas alır. Bu amaçla Erdem-Değer-Eylem
Çerçevesi öğrencinin beden ve ruh bütünlüğünü oluşturmaya yönelik olarak hazırlanmıştır. Çerçeve temelde
adalet, saygı ve sorumluluk değerleri olmak üzere erdemli bir insan yetiştirmeye yönelik yirmi değeri içermek-
tedir. Bu değerlerin içselleştirilmesi ile sorgulayıcı, üretken, bilge, cesaretli, merhametli, vatansever, estetik ba-
kış açısına sahip, ahlaklı, sağlıklı, iradeli insanlar yetiştirilmek istenmektedir. Böylelikle hem kendi köklerine
bağlı hem de evrensel olanla bağ kurabilen çok yönlü fertlerin yetişmesi hedeflenmektedir.
14