Page 16 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 16

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

           ERDEM-DEĞER-EYLEM TABLOLARI



                                                          ERDEM


                     DEĞER                                    EYLEM                           YAKLAŞIM/YÖNTEM


                                                        D1.1.1. Her insanın yaşama, eğitim alma, sağlık hizmeti
                                                        alma hakkı; din ve vicdan hürriyeti gibi temel hak ve
                                                        özgürlüklere sahip olduğunu kabul eder.
                                                        D1.1.2. Hakkını aramanın meşru yollarını bilir.
                                                        D1.1.3. Ailede, okulda, toplumda hak ve özgürlükleri ile
                                                        ilgili sorunlara çözüm arar.
                                      D1.1. Hak ve özgürlüklerini   D1.1.4. Kendi hak ve özgürlüklerini uygun şekilde kullanır.
                                      bilmek ve korumak  D1.1.5. Hak ve özgürlüklerinden yararlanırken diğer insan-  •  Değer telkini
                                                        ların haklarını da savunur.          •  Davranış değiştirme
                                                        D1.1.6. Toplumsal hayatta kadın ve erkeklerin eşit haklara   •  Gözlem yoluyla öğrenme
                                                        sahip olduğunu bilir.
                                                        D1.1.7. İnsanları sahip oldukları fiziksel özellik, sosyoe-  •  Değer belirginleştirme
                                                        konomik düzey, etnik köken, inanç gibi özelliklerine göre   (Açıklama)
                                                        ayırmadan tutum ve davranışlarına göre değerlendirir.
                                                                                             •  Değer analizi yaklaşımı
                                                        D1.2.1. Toplumsal karar alma süreçlerinde farklı görüşler   •  Ahlaki muhakeme/ikilem
                                                        olabileceğini kabul eder.
                                                        D1.2.2. Hakkı olmayanı verilse dahi almaz.  •  Eylem öğrenme
                                                        D1.2.3. Haksızlıkların düzeltilmesi konusunda kararlı   •  Karakter eğitimi
                                                        davranır.
                        Hak ve özgürlükleri,            D1.2.4. İnsan ilişkilerinde yakınlık, menfaat, ön yargı vb.   •  Tartışma
                D1      eşitliği, etik   D1.2. Hakkaniyetli   gözetmeksizin tarafsız davranır.
              ADALET    davranmayı,   davranmak         D1.2.5. Görev ve sorumluluklarını kuralına uygun olarak   •  Soru cevap
                        hakkaniyeti,                                                         •  Rol oynama
                        ön yargısızlığı,                yerine getirir.
                        ölçülülüğü ve                   D1.2.6. Bireysel farklılıkların haklardan yararlanmaya   •  Drama
                        liyakati kapsar.                engel olmaması gerektiğini bilir.
                                                        D1.2.7. Görev, sorumluluk ve ödül paylaşımında adil   •  Örnek olay
                                                        davranır.
                                                                                             •  Gezi gözlem
                                                                                             •  İş birlikli öğrenme
                                                        D1.3.1. Adalet ve merhamet arasındaki dengeyi sağlar.
                                                        D1.3.2. Haksızlık karşısında duygu ve davranışlarını kontrol   •  Yaparak yaşayarak
                                      D1.3. Ölçülü  ve dengeli   eder.                         öğrenme
                                      olmak             D1.3.3. İnsan davranışlarını hukuki ve ahlaki açıdan
                                                        değerlendirir.                       •  Eğitsel oyun
                                                        D1.3.4. Adalet ve eşitlik kavramlarını ayırt eder.  •  Görsel, film yorumlama
                                                                                             •  Proje tabanlı öğrenme
                                                        D1.4.1. Yeterliğe göre yapılan tercihlerin adil olduğunu
                                                        fark eder.
                                      D1.4. Liyakate önem   D1.4.2. Görev paylaşımı yaparken kişilerin yeterliğini
                                      vermek            dikkate alır.
                                                        D1.4.3. Yeteneklerine uygun görevleri almada istekli olur.
                                                        D1.4.4. Karar verme sürecinde ön yargılı olmaktan kaçınır.



               EDE çerçevesinde 20 değere yer verilmiştir. Yukarıdaki şekilde örnek olarak bu 20 değer içinden "D1. Adalet"
               değeri seçilmiştir. Adalet değeri; hak ve özgürlükleri, eşitliği, etik davranmayı, hakkaniyeti, ön yargısızlığı,
               ölçülülüğü ve liyakat alt bileşenlerini kapsamaktadır. Bu alt bileşenler de tabloda yer verilen göstergeleriyle
               birlikte eylem kısmını oluşturmaktadır. Yaklaşım/Yöntem kısmında da bu değerleri nasıl işletebileceği konu-
               sunda öğretmene örnek yöntemler verilmiştir.










      16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21