Page 20 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 20
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
4. Örnek İlkokul Matematik Dersi
MAT.4.3.10
Öğrencilere izometrik, noktalı ya da kareli kâğıt üzerinde birleşimi ile anlamlı bütünler
oluşturulacak belirli şekiller sunulur. Bu şekiller arasındaki ilişkiler anlamlandırılır ve yö-
nergeler ile bu ilişkiler sürece yansıtılarak anlamlı bir yapı oluşturulur. Öğrenciden yöner-
geyi takip ederek bu parçaları tamamlaması ve anlamlı bir ürün oluşturması istenir. Ben-
zer şekilde, öğrenciler gruplara ayrılır ve fen, teknoloji, mühendislik, matematik (FeTeMM)
etkinliği kapsamında farklı geometrik cisimler gruplara dağıtılarak bir köprü tasarlamaları
istenir (SDB2.2). Köprünün dayanıklılığını da göz önünde bulundurarak hangi geometrik
cisimlerin hangi yerde daha uygun kullanılacağına ilişkin yorumlama yapmaları istenir
(SDB1.2, SDB1.3). Sonrasında öğrencilere dijital ortamdan bir köprü resmi gösterilir veya
bir yönerge verilir. Resme ya da yönergeye uygun ilişki oluşturmaları istenir (D7.1). İlk ve
son oluşturdukları ilişkiler arasındaki dayanıklılık ilişkisi gruplar arasında tartışılır ve en uy-
gun tasarıma karar verilir (SDB3.1, SDB3.2). Öğrencilerin günlük hayatta karşılaştığı geo-
metrik şekiller ve geometrik yapılar arasında ilişkileri ortaya koyduğu kodlama stratejisini
dikkate alarak bir yapı oluşturma süreci performans görevleri verilebilir ve analitik dere-
celendirme anahtarı ile değerlendirilebilir (SDB1.2).
Yukarıda verilen metin örneği İlkokul 4.sınıf Matematik dersi öğretim programı 6.teması olan "Nesnelerin
Geometrisi (3)" ne aittir. Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde, metinde yer alan öğrenme
çıktısının D7. Estetik değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D7.1 Duyusal derinliği anlamak" birinci alt
bileşenine yer verildiği görülmektedir. Yaşantı gerçekleştirilirken öğrenciden geometrik şekillere dayalı bir
yapı oluşturabilmek için kodlama stratejilerini yapılandırmaları beklenmektedir. Bu süreçte öğrencilere ül-
kemiz içerisinde geometrik şekillerin kullanıldığı estetik köprülerin görselleri gösterilir, köprülerin estetiği
ve dayanıklılığı ile ilgili sorular sorularak öğrencilerin yorum yapmaları sağlanır. Bu sorular ile öğrencinin
çevresindeki mimari yapıları estetik bakış açısıyla gözlemleyebilmesine ve yorumlayabilmesine, matematik ve
estetik ilişkisini kurabilmesine imkân tanınması hedeflenmektedir. Süreç içinde öğrenciler gruplara ayrılabilir.
Gruplardan geometrik cisimleri kullanarak dayanıklı ve estetik köprü maketleri yapmaları istenebilir. Bu ça-
lışma ile öğrencilerin üretkenliklerini geliştirmeleri, sanatsal ve görsel zevkleri hayatlarının bir parçası hâline
getirmeleri hedeflenmektedir.
5. Örnek İlkokul Sosyal Bilgiler Dersi
oryantiring oyunlarına yer verilebilir (E2.5). Harita tanımaya yönelik etkinliklerden sonra
öğrencilerden Türkiye haritasında yaşadığı yeri, ülkemizin başkentini ve Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuri-yeti’ni göstermeleri istenir. Öğrencilerden harita üzerinde yer alan farklı şehirleri
ana ve ara yönler aracılığıyla tarif etmesi, dünya haritası veya yerküre modeli üzerinde Tür-
kiye’nin konumunu bulması istenerek ülkemizin sınırlarını tanıması beklenir. Öğrencilerden
dijital ortamda harita ve pusula kullanarak yakın çevresinde belirlediği noktaları gösterme-
leri istenir (OB2). Etkinlik süresince vatanseverlik ve millî bilinç odaklı açıklamalarda bulu-
nulur (D19.1). Değerlendirme amacıyla öğrencilere harita üzerinde konum ve yön bulmala-
rını gerektirecek soruların yer aldığı çalışma yaprakları kullanılabilir.
Yukarıda verilen metin örneği, ilkokul 4. sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı, 2. öğrenme alanı olan
"Evimiz Dünya"a aittir. Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde, metinde yer alan öğrenme çıktı-
sının D19 Vatanseverlik değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D19.1 Millî bilinç sahibi olmak" birinci alt
bileşeninin kullanıldığı görülmektedir. Yaşantı gerçekleştirilirken öğrenciden konum ve yön bulurken haritaları
kullanabilmeleri beklenmektedir. Bu süreçte öğrencilerin Türkiye'nin sınırlarını, sınır komşularını tanıması
ve ülke sınırlarının önemini vatanseverlik değeri çerçevesinde kavraması hedeflenmektedir. Türkiye siyasi
20