Page 20 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 20

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI


           4. Örnek   İlkokul Matematik Dersi
                          MAT.4.3.10

                          Öğrencilere izometrik, noktalı ya da kareli kâğıt üzerinde birleşimi ile anlamlı bütünler
                          oluşturulacak belirli şekiller sunulur. Bu şekiller arasındaki ilişkiler anlamlandırılır ve yö-
                          nergeler ile bu ilişkiler sürece yansıtılarak anlamlı bir yapı oluşturulur. Öğrenciden yöner-
                          geyi takip ederek bu parçaları tamamlaması ve anlamlı bir ürün oluşturması istenir. Ben-
                          zer şekilde, öğrenciler gruplara ayrılır ve fen, teknoloji, mühendislik, matematik (FeTeMM)
                          etkinliği kapsamında farklı geometrik cisimler gruplara dağıtılarak bir köprü tasarlamaları
                          istenir (SDB2.2). Köprünün dayanıklılığını da göz önünde bulundurarak hangi geometrik
                          cisimlerin  hangi  yerde  daha  uygun  kullanılacağına  ilişkin  yorumlama  yapmaları  istenir
                          (SDB1.2, SDB1.3). Sonrasında öğrencilere dijital ortamdan bir köprü resmi gösterilir veya
                          bir yönerge verilir. Resme ya da yönergeye uygun ilişki oluşturmaları istenir (D7.1). İlk ve
                          son oluşturdukları ilişkiler arasındaki dayanıklılık ilişkisi gruplar arasında tartışılır ve en uy-
                          gun tasarıma karar verilir (SDB3.1, SDB3.2). Öğrencilerin günlük hayatta karşılaştığı geo-
                          metrik şekiller ve geometrik yapılar arasında ilişkileri ortaya koyduğu kodlama stratejisini
                          dikkate alarak bir yapı oluşturma süreci performans görevleri verilebilir ve analitik dere-
                          celendirme anahtarı ile değerlendirilebilir (SDB1.2).


               Yukarıda verilen metin örneği İlkokul 4.sınıf Matematik dersi öğretim programı 6.teması olan "Nesnelerin
               Geometrisi (3)" ne aittir. Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde, metinde yer alan öğrenme
               çıktısının D7. Estetik değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D7.1 Duyusal derinliği anlamak" birinci alt
               bileşenine yer verildiği görülmektedir. Yaşantı gerçekleştirilirken öğrenciden geometrik şekillere dayalı bir
               yapı oluşturabilmek için kodlama stratejilerini yapılandırmaları beklenmektedir. Bu süreçte öğrencilere ül-
               kemiz içerisinde geometrik şekillerin kullanıldığı estetik köprülerin görselleri gösterilir, köprülerin estetiği
               ve dayanıklılığı ile ilgili sorular sorularak öğrencilerin yorum yapmaları sağlanır. Bu sorular ile öğrencinin
               çevresindeki mimari yapıları estetik bakış açısıyla gözlemleyebilmesine ve yorumlayabilmesine, matematik ve
               estetik ilişkisini kurabilmesine imkân tanınması hedeflenmektedir. Süreç içinde öğrenciler gruplara ayrılabilir.
               Gruplardan geometrik cisimleri kullanarak dayanıklı ve estetik köprü maketleri yapmaları istenebilir. Bu ça-
               lışma ile öğrencilerin üretkenliklerini geliştirmeleri, sanatsal ve görsel zevkleri hayatlarının bir parçası hâline
               getirmeleri hedeflenmektedir.

            5. Örnek   İlkokul Sosyal Bilgiler Dersi

                           oryantiring oyunlarına yer verilebilir (E2.5). Harita tanımaya yönelik etkinliklerden sonra
                           öğrencilerden Türkiye haritasında yaşadığı yeri, ülkemizin başkentini ve Kuzey Kıbrıs Türk
                           Cumhuri-yeti’ni göstermeleri istenir. Öğrencilerden harita üzerinde yer alan farklı şehirleri
                           ana ve ara yönler aracılığıyla tarif etmesi, dünya haritası veya yerküre modeli üzerinde Tür-
                           kiye’nin konumunu bulması istenerek ülkemizin sınırlarını tanıması beklenir. Öğrencilerden
                           dijital ortamda harita ve pusula kullanarak yakın çevresinde belirlediği noktaları gösterme-
                           leri istenir (OB2). Etkinlik süresince vatanseverlik ve millî bilinç odaklı açıklamalarda bulu-
                           nulur (D19.1). Değerlendirme amacıyla öğrencilere harita üzerinde konum ve yön bulmala-
                           rını gerektirecek soruların yer aldığı çalışma yaprakları kullanılabilir.


               Yukarıda verilen metin örneği, ilkokul 4. sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı, 2. öğrenme alanı olan
               "Evimiz Dünya"a aittir. Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde, metinde yer alan öğrenme çıktı-
               sının D19 Vatanseverlik değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D19.1 Millî bilinç sahibi olmak" birinci alt
               bileşeninin kullanıldığı görülmektedir. Yaşantı gerçekleştirilirken öğrenciden konum ve yön bulurken haritaları
               kullanabilmeleri beklenmektedir. Bu süreçte öğrencilerin Türkiye'nin sınırlarını, sınır komşularını tanıması
               ve ülke sınırlarının önemini vatanseverlik değeri çerçevesinde kavraması hedeflenmektedir. Türkiye siyasi




      20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25