Page 24 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 24
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
5. Örnek Ortaokul T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi
1908 Reval Görüşmeleri’nden seçilen maddeler öğrencilere sunularak devletin parçalan-
ma planı karşısında halkın tepkisinin neler olabileceği sorulur. Öğrencilerin “Millî Müca-
dele’nin hazırlık sürecinde Kuvâ-yı Millîye’nin oluşumu, millî ve millî varlığa düşman cemi-
yetlerin kurulması, Pontus-Rum meselesi, Sevk ve İskân Kanunu’yla ilişkili olarak asılsız
Ermeni iddiaları, Mustafa Kemal’in liderliğinde genelgelerin ilanı ve kongrelerin yapılması,
Mîsâk-ı Millî’nin kabulü, İstanbul’un İtilaf devletlerince işgali, Büyük Millet Meclisinin açı-
lışı, Hıyanet-i Vataniye Kanunu ve Büyük Millet Meclisinin otoritesini artırma çalışmaları,
Büyük Millet Meclisi lehine kamuoyu oluşturma çabaları, İstanbul Hükûmeti’nin Sevr Ant-
laşması’nı imzalaması, Mustafa Kemal’in ve Türk milletinin Sevr Antlaşması’nın imzalan-
masına tepkileri” konularını yazılı ve görsel kaynaklar (OB1, OB4) üzerinden incelemeleri
istenir. Ayrıca dijital kaynaklardan (OB4) yararlanılabilir (E3.2). Öğrencilerin döneme ait
bir örnek olay üzerinden işgal girimine karşı millet olma duygusu, düşüncesi ve inancıyla
(D19.1, D11.2) harekete geçmenin önemini özgürlük ve vatanseverlik değerleri bağlamında
incelemeleri sağlanır. Öğrenciler verilen bir tarih şeridi üzerinden Millî Mücadele’nin ha-
zırlık sürecini inceler. Öğrenciler Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yapılan çalışmaları,
Millî Mücadele’nin başarıya ulaşmasına etkileri bakımından karşılaştırır (E3.2). Öğrenciler-
den Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Mustafa Kemal’in liderliğinde yapılan çalışmalar
ile bu çalışmaların siyasi ve sosyal etkilerini gösteren bir kavram ağı hazırlamaları (OB1,
OB7) istenir (E2.2).
Yukarıda yer alan metin örneği, Ortaokul 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı
3. ünite olan "Millî Mücadele" ye a aittir. Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde metinde yer
alan öğrenme çıktısının D11. Özgürlük ve D19. Vatanseverlik değerleri ile ilişkilendirildiği görülmüştür. Bu
kapsamda özgürlük değerinin "D11.2. Kararlı olmak" alt bileşeni, vatanseverlik değerinin de "D19.1. Millî
bilinç sahibi olmak" alt bileşeni kullanılmıştır. Konu ile ilişkili bir örnek olay üzerinden sorulacak sorular yar-
dımıyla Türk milletinin millî mücadele sürecindeki bağımsız olma konusundaki kararlılığına dikkat çekilir. Bu
bağlamda geçmişte nasılsa, bugün de yarın da vatan savunması söz konusu olduğunda Türk milletinin millet
olma bilinciyle hareket edeceğine vurgu yapılır.
6. Örnek Ortaokul Türkçe Dersi
Öğrenciler okuduklarında, dinlediklerinde/izlediklerinde geçen ve anlamını bilmedikle-
ri kelime ve/veya kelime gruplarının anlamlarını tahmin eder (T.D.6.4., T.O.6.5.). “Dilimi-
zin Zenginliği” temasıyla ilişkilendirilen söz varlığı geliştirme çalışmalarında öğrencilerin
dil-kültür ilişkisini (OB5.3, OB4.), dilin toplumsal ve kültürel önemini (D19.1) fark edeceği
eğilimler (E3.1, E3.3) ile ilgili etkinliklere yer verilir (T.D.6.19., T.O.6.21.).
Yukarıda yer alan metin örneği, Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı 6. sınıf "Dilimizin Zenginliği" isimli
1. temadan alınmıştır. Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde, metinde yer alan öğrenme çıktısı-
nın D19. Vatanseverlik değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D19.1.Millî bilinç sahibi olmak" bileşeninin
kullanıldığı görülmektedir. Bu süreçte Türkçe söz varlığının zenginliğine, Türkçenin sondan eklemeli bir dil
olmasının sağladığı imkânlara ve bu imkânlardan yararlanmanın önemine değinilir. Böylece öğrencilerden
Türkçeyi korumak ve geliştirmek hususunda duyarlılık geliştirmeleri, Türkçeyi kurallarına uygun kullanmanın
vatansever bir tavır olduğunu fark etmeleri ve bu konuda millî bilinç sahibi olmaları beklenir. Uygulama so-
nunda öğrencilerin vatanseverlik değerine dair farkındalık geliştirmeleri amaçlanmaktadır.
24