Page 22 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 22

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
          DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ (4-8. SINIF) ÖĞRETİM PROGRAMI
               lerin sırasıyla "D2.1. Aile birliğine önem vermek", "D11.3 Kişisel ve toplumsal haklara saygı göstermek" ve
               "D16.2 Topluma karşı görevlerini yerine getirmek" alt bileşenlerinin kullanıldığı görülmektedir. Bu süreçte
               öğrencilerden vergi vermek, oy kullanmak, kanunlara uymak gibi vatandaşlık görevlerinin önemini bilmeleri;
                Öğrenme-Öğretme
               özgürlüklerini kullanırken diğer insanlara ve topluma karşı sorumluluklarına önem vermeleri; özgürlüklerini
                    Uygulamaları DKAB.5.5.1
               kullanırken diğer insanların özgürlük alanlarını ihlal etmemeleri; ailenin, toplumsal yapıya etkilerini fark etme-
                                Dijital öğrenme platformları aracılığıyla çeşitli bölgelerden cami, çeşme, medrese, külliye,
               leri; aile ile toplum arasındaki ilişkiyi belirlemeleri, zincir kavram haritası, kavram ağı gibi teknikler yoluyla
                                kervansaray gibi mimari eserler gösterilir. Mimarinin kültürel bir unsur olduğunu ve dinin
                                mimarimize etkisini fark etmeleri için bu örneklerle ilgili öğrencilere sorular sorulur (E3.4,
               aile ile toplum arasındaki ilişkiyi gösteren ürünler ortaya koymaları beklenmektedir. Bu çalışmalar ile aile
                                OB5). Öğretmen rehberliğinde öğrencilerin dinin mimariye etki ettiği hususları araştırması
               birliğine sahip olmanın önemini kavramaları amaçlanmaktadır.
                                sağlanır. Öğrenciler bu hususlar arasında ilişki kurar. Bu eserlerde kullanılan hat, tezhip,
               3.3.2. Temel Eğitim (Ortaokul) Değer Eğitimi Örnekleri
                                çini, minyatür gibi sanatlar belirlenir. Bu eserlerin yapılış amaçları, sanatların hangi duygu-
                                larla ortaya çıkarıldıkları anlatılarak din, sanat ve mimari arasında ilişki kurulur.Bu ilişkiden
           1. Örnek    Ortaokul Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi
                                hareketle öğrencilerin konuyu tartışmaları sağlanır (E3.6).
                                DKAB.5.5.2
                                Cami ve mescit kavramları çerçevesinde Müslümanlar açısından caminin önemine değini-
                                lir. Öğrencilerden konuyla ilgili özgün görseller oluşturmaları ve bunları sınıfta paylaşma-
                                ları istenir (OB4).Teravih, cuma, bayram ve cenaze namazlarının toplumsal hayattaki işlevi
                                hatırlatılır. Cemaatle ibadet etmenin ve camide ibadet edenlere saygı duymanın önemi,
                                etkinlikler yoluyla öğrencilere fark ettirilir (SDB1.3, D14.3). Öğrencilerin caminin iç ve dış
                                bölümlerini gözlemlemesi sağlanır. Öğrencilerden mihrap, minber, vaaz kürsüsü, minare,
                                şerefe, şadırvan, kubbe gibi mimari unsurları belirlemesi istenir. Öğrenciler belirledikleri
                                bu unsurları caminin iç ve dış bölümleri olarak ayrıştırır ve bunları tasnif eder. Mihrap, min-
                                ber, vaaz kürsüsünü caminin iç bölümü; şerefe, şadırvan, kubbeyi de caminin dış bölümü
                                olarak listeler.

                                DKAB.5.5.3
               Yukarıda verilen metin örneği Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretim programı 5.ünite
               olan "Mimarimizde Dinî Motifler"e aittir. Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde, metinde yer
                                İslam kültüründe öne çıkan cami örnekleri (Mescid-i Nebevi ve Mescid-i Aksa vb.) listelenir.
                                Bunların özelliklerine ve Müslümanlar açısından önemine değinilir. Mescid-i Aksa anlatılırken
               alan öğrenme çıktısının D14. Saygı değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D14.3 Çevresine, millî ve manevi
                                ayrıntıya girilmeden Hz. Süleyman kıssasına yer verilir. Bu şekilde öğrencilerin kültürel mira-
               değerlerine saygı duymak" alt bileşenlerinin kullanıldığı görülmektedir. Yaşantı gerçekleştirilirken mimarimiz-
                                sın önemini fark etmesi ve bunlara değer vermesi sağlanır. Kültürümüzde yer alan camilere
               de dini motiflerin yer aldığı mescit/camilere ve bunların toplumsal hayattaki önemine değinilir. Böylece ce-
                                örnekler verirken Türkiye’nin çeşitli bölgelerinden kültürel, sanatsal ve mimari açıdan öne
               maatle ibadetin güzelliğinin fark edilmesi hedeflenir. Bu çalışma ile millî ve manevi değerlere saygı duymanın
                                çıkmış farklı camiler belirlenir. Öğrenciler, belirlenen cami örnekleri üzerine araştırma yapar.
               önemini kavramaları amaçlanmaktadır.
                                Öğretmen rehberliğinde bu camilerin benzer ve farklı özelliklerini listeler. Sanatsal ve gör-
                                sel zevkleri hayatlarının bir parçası hâline getirmeleri için (D7.3) öğrencilere  hat, ebru, çini,
           2. Örnek    Ortaokul Fen Bilimleri Dersi
                                taş ve ahşap oymacılığı gibi sanatlarla ilgili örnekler gösterilir. Öğrencilerden bu sanatları
                                içeren eserleri incelemeleri ve yorumlamaları istenir (OB9). Bunun için öğretmen rehberli-
                                FB.5.5.4.2
                                ğinde etkinlikler yapılabilir.
                                Öğrencilerden  günlük  yaşamda  ısı  akışını  yavaşlatan  örnekler  vermeleri  istenebilir.  Bir
                FARKLILAŞTIRMA  binanın  sıcaklık  değerinin  korunması  için  yapılacak  ısı  yalıtımı  üzerine  kurgulanan  bir
                                senaryo ile öğrencilerin model oluşturmaları sağlanır (D17.1). Isı yalıtımının tüm mevsimlerde
                   Zenginleştirme Öğrencilerden farklı mimari eserleri inceleyerek bunlar hakkında belgesel hazırlaması is-
                                işlevsel  olduğu  üzerinde  durularak  öğrencilerin  farklı  mevsimlere  ait  modeller  üretmeleri
                                tenebilir. Görsel sanatlar dersinde öğrendikleri bilgiler kullanılarak öğrencilere farklı cami
                                sağlanabilir.  Tasarımlarını  oluştururken  görseller,  dijital  içerikler  ve  günlük
                                tasarımları yaptırılabilir. Dijital platformlar aracılığıyla cami ziyareti yaptırılabilir.    yaşamdaki
                                örneklerden  yararlanarak  çıkarım  yapmaları  sağlanır  (OB4).  Öğrencilerin  ülkemizdeki
                     Destekleme Öğrencilerden dinin etkisiyle yapılan mimari eserlerin görselleri inceleyerek bu eserlerin
                                kültürel mirasa ait tarihi yerleri ısı yalıtımı açısından incelemeleri sağlanır (KB2.6, D17.2).
                                yapılış amaçlarının anlatıldığı bir sunu hazırlaması istenebilir.
                     ÖĞRETMEN
               Yukarıda yer alan metin örneği Ortaokul 5. sınıf Fen Bilimleri dersi öğretim programı 5. ünitesi olan "Madde-
                  YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu
               nin Doğası" na aittir. Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde, metinde yer alan öğrenme çıktısı-
                                akıllı cihazınıza okutunuz.
               nın D17. Tasarruf  değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D17.1 Bilinçli tüketici olmak" ve "D17.2 İsraftan
               kaçınmak" alt bileşenlerinin kullanıldığı görülmektedir. Bu süreçte öğrencilere Mimar Sinan gibi Türk-İs-
               lam bilginlerinin kişilik özellikleri, çalışma prensipleri, eserleri, eserlerin özellikleri tanıtılır. Öğrencilerden
               Türk-İslam mimarisinde yapılmış eserleri ısı yalıtımı açısından incelemeleri ve enerji tasarrufuna yönelik ça-
               lışmalar yapmaları beklenmektedir. Bu çalışmalar ile öğrencilerin tasarruf değerine sahip olmanın önemini
                                                                                                     57
               kavramaları amaçlanmaktadır.




      22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27