Page 25 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 25
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
3.3.3. Ortaöğretim Değer Eğitimi Örnekleri
1. Örnek Ortaöğretim Fizik Dersi
FİZ.10.4.2
Öğretmen, dalgaları farklı özelliklerine göre sınıflandırmaları için su, ses, yay, deprem ve
elektromanyetik dalga içeren fotoğraf veya video gibi öğretim materyallerini sınıf ortamın-
da göstererek (OB4) öğrencilerin dikkatlerini çeker. Mimar Sinan'ın bazı eserlerinde akus-
tiğe verdiği önem hakkında bilgi verilebilir. Öğrenciler, öğretmen rehberliğinde gruplara
ayrılır ve bu dalgaların ilişkili olduğu etmenleri odaklanarak (E3.2) belirler. Öğretmen, dal-
gaların titreşim doğrultusuna ve enerji biçimlerine göre sınıflandırıldığını açıklar ve öğren-
cilerden dalgalara ilişkin günlük hayattan örnekler vermelerini ister (OB1). Öğrenciler, grup
arkadaşları ile tartışarak (SDB2.2) dalgaları titreşim doğrultusu ve taşıdığı enerjiye göre
gruplandırır. Gruplandırma yapıldıktan sonra öğretmen dalgaları açıklayarak adlandırır.
Öğrenciler, grup içi iletişimle (SDB2.1) zihin haritası, kavram haritası, sınıflandırma tablosu
veya anlam çözümleme tablosu (E3.7) gibi araçlardan birini seçer. Seçtikleri aracı dalgala-
rı sınıflandırma hedefine uygun şekilde planlayarak (SDB1.2) oluşturur (D3.4). Eşleştirme
tablosu, boşluk doldurma ve açık uçlu sorulardan oluşan bir test kullanılarak verilen çeşitli
dalga örneklerini öğrencilerin sınıflandırmaları istenir. Öğrenciler, performans görevi ola-
rak hazırlayacağı kavram haritasının ikinci bölümünde yer alacak kavramları kaydedebilir.
Yukarıda verilen metin örneği Ortaöğretim Fizik Dersi Öğretim Programının 10. Sınıf "Dalgalar" isimli ünite-
sinden alınmıştır. Bu örnek değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde, ilgili öğrenme çıktısının D3. Çalışkan-
lık değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D3.4 Çalışmalarda aktif rol almak" dördüncü alt bileşeninin kulla-
nıldığı görülmektedir. Yaşantı gerçekleştirilirken öğrencilerin dalgaları özelliklerine göre sınıflandırabilmeleri
beklenmektedir. Bu süreçte, öğretmenden Mimar Sinan'ın camilerin mimarisini tasarlama aşamasında akustik
bilimine verdiği önem üzerinden çalışkanlık değerine vurgu yapması, öğrencilerin de bu değer hakkında çı-
karımlarda bulunmaları beklenmektedir. Böylece öğrencilerin azimli ve kararlı olmaları, hedeflerine ulaşmak
için planlı davranmaları, bilime katkı sunmak için gelişmeleri takip etmeleri ve kültürel mirastaki ögelerde
kullanılan bilimsel teknikleri araştırmaları sonucunda çalışkanlık değerini kazanmaları amaçlanmaktadır.
2. Örnek Ortaöğretim Matematik Dersi
fonksiyonlar kullanılarak oluşturulabilir (OB3). Biyoloji ve tıp bağlamında kandaki glikoz,
üre ve oksijen miktarındaki veya kan basıncındaki zamana bağlı değişim polinom fonk-
siyonlarla modellenerek incelenebilir (D13.4). Öğrencilere polinom fonksiyonların dere-
cesinin, işaretinin, sıfırlarının, tekliğinin-çiftliğinin ve sonsuzdaki davranışının incelendiği
sorulardan oluşan çalışma kâğıdı verilebilir.
Yukarıda verilen metin örneği Ortaöğretim 12.sınıf Matematik dersi öğretim programı 1. teması olan "Nicelik-
ler ve Değişimler (2)" e aittir. Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde metinde yer alan öğrenme
çıktısının D13. Sağlıklı Yaşam değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D13.4 İnsan sağlığını önemsemek"
dördüncü alt bileşeninin kullanıldığı görülmektedir. Yaşantı gerçekleştirilirken öğrenciden kandaki glikoz, üre
ve oksijen miktarındaki veya kan basıncındaki zamana bağlı değişimi gösteren örnekleri incelemeleri ve po-
linom fonksiyonlarla modelleyerek incelemeleri beklenmektedir. Öğrencilerin bu örnekleri incelerken aynı
zamanda bu değerleri sağlıklı yaşam yönünden de değerlendirmelerini sağlayacak bir yaşantı geçirecekleri dü-
şünülmektedir. Bu sayede öğrencilerin diyabet, tansiyon v.b hastalıkların oluşmasına sebep olan faktörleri öğ-
renerek sağlıklı bir yaşam sürmek için neler yapmaları gerektiğini anlamaları hedeflenmektedir. Öğrencilerin
bu örnekleri incelerken aynı zamanda bu değerleri sağlıklı yaşam açısından da değerlendirmeleri sağlanacaktır.
Bu sayede öğrencilerin diyabet, tansiyon vb. hastalıkların oluşmasına sebep olan faktörleri öğrenerek sağlıklı
bir yaşam sürmek için neler yapmaları gerektiğini anlamaları hedeflenmektedir.
25