Page 30 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 30
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
10. Örnek Ortaöğretim Coğrafya Dersi
COĞ.10.7.1.
Türk kültürünün ocağı ve yayıldığı alanlar belirlenir. Türk dünyası haritası kullanılarak bu
alanların konumları gözlemlenir (SBAB10.2). Açık uçlu sorularla Türk kültürünün yayılışına
ilişkin sorgulamalar gerçekleştirilir. Türk dünyasının kültürel özellikleri yazılı veya görsel
örnekler kullanılarak tespit edilir ve Türk kültürünün yayılış alanlarındaki ortak kültürel
özellikler hakkında çıkarımlar yapılır (KB3.1, E3.4, OB5). Yapılan çıkarımlarda Türkistan’da-
ki Türk devletleri ve KKTC ile Türkiye’nin tarihÎ bağları ve sosyokültürel ilişkileri vurgulanır.
Bu süreçte Türk kültürünün ocağı ve yayıldığı alanlar kapsamında bulunan ülkelere sanal
geziler yapılabilir. Elde edilen bulgulara dayalı olarak bu alanları kapsayan gezi/tanıtım ya-
zıları, sunumları oluşturulabilir. Öğrenmeler, çalışma yaprağıyla izlenebilir.
Bu ünitede performans görevi olarak öğrencilerden Türk milletinin soyut ve somut kültü-
rel miras ögelerini tanıma, tanıtma, koruma ve geliştirme konulu bir faaliyet yürütmele-
ri istenebilir. Öğrencilerin, performans görevlerine ait ürünleri alt sınıflarla paylaşmaları
sağlanabilir. Yapılan çalışmalarla okul koridorlarında Kültür Yolu oluşturulabilir veya kültür
merkezlerinde sergiler düzenlenebilir (SDB2.1, SDB2.3, D19.3). Performans görevi, anali-
tik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formuyla değerlendirilebilir (SDB1.2).
Yukarıda verilen metin örneği ortaöğretim 10. sınıf coğrafya dersi öğretim programı 7. öğrenme alanı olan
"Bölgeler, Ülkeler ve Küresel Bağlantılar"a aittir. Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde, me-
tinde yer alan öğrenme çıktısının "D19. Vatanseverlik" değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D19.3 Ülke
varlıklarına sahip çıkmak" üçüncü alt bileşeninin kullanıldığı görülmektedir. Yaşantı gerçekleştirilirken öğ-
rencilerden ortak somut ve soyut kültürel mirasın önemine ilişkin çıkarım yapa- bilmeleri beklenmektedir. Bu
süreçte öğrencilerin Türk milletinin soyut ve somut kültürel ögelerini tanıtma, koruma ve geliştirme konulu
faaliyetleri sürdürmeleri amaçlanmaktadır. Bu faaliyetlerle öğrencilerin ortak kültürel miras konusunda farkın-
dalıklarının artması, onlara önem verme ve koruma isteklerinin oluşması hedeflenmektedir.
30