Page 26 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 26

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

           3 Örnek     Ortaöğretim Kimya Dersi

              FELSEFE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI  KİM.9.1.3
                 ÖĞRENME ÇIKTILARI  Türkiye Enerji, Nükleer ve Maden Araştırma Kurumu (TENMAK) tarafından yürütülen, hız-
                                   landırıcı  teknolojilerinin  kullanıldığı  atom  veya  atom  altı  düzeyde  yapılan  projeler  örnek
               VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ  FEL.11.6.1. Hukukun doğasına yönelik soru ve felsefi problemleri anlayabilme
                                   verilerek öğrencilerden ülkesinin kalkınmasını ve gelişmesini sağlayan millî projeleri ta-
                                       a)  Hukukun doğasına yönelik felsefi soru ve problemleri açıklar.
                                   nıması beklenir (OB6, D19.1, D19.4). Öğrendikleri atom teorilerini kronolojik sıraya dikkat
                                       b)  Hukukun doğasına yönelik felsefi soru ve problemleri toplumsal hayat ile ilişkilen-
                                   ederek sıralamaları ve atom teorilerinin varsayımlarını soru cevap tekniğiyle listelemeleri
                                         direrek değerlendirir.
                                   öğrencilerden istenir. Atom teorilerinin gelişim sürecinde atomun yapısına ilişkin nitelikle-
                                  FEL.11.6.2. Hukuk sorunları üzerine felsefi düşünce ortaya koyabilme
                                   rin farkını ortaya çıkarmaya ilişkin sorular sorulur. Böylece yeni bir atom modelinin gerekli-
                                       a)  Hak ve özgürlüklerin hukuksal temellerini çözümler.
                                   liğine dikkat çekilir ve modern atom teorisine geçiş yapılır (E1.1, OB7). Modern atom teorisi
                                       b)  Temel hukuk sorunlarına yönelik görüş ve argüman oluşturur.
                                   işlenirken Heisenberg belirsizlik ilkesi ve orbital kavramı vurgulanır. Elektron, proton ve
                                       c)  Hukuk sorunlarına ilişkin felsefi bir metin yazar.
                                   nötronun keşif süreçleri animasyon, video vb. araçlarla öğrencilere sunulabilir (OB2). Pro-
                                   ton, nötron ve elektronun keşif tarihi, yükü, kütlesi hazır veri seti olarak verilerek atom altı
                   İÇERİK ÇERÇEVESİ  Hukukun Gereği ve Önemi
                                   parçacıkların keşfi ile atom teorilerinin ilişkilendirilmesi sağlanır. Tarihsel süreçte atomun
                                  Hukukun Kaynağı [Doğal (Tabii) Hukuk, Pozitif Hukuk]
                                   yapısındaki en küçük tanecikler hakkında ortaya konan görüşler, bilginin değişebilirliği ile
                                  Ahlak-Hukuk İlişkisi
                                   ilişkilendirilerek değerlendirilir (OB4). Böylece öğrencilerin çeşitli fikir, argüman ve yeni
                   Anahtar Kavramlar ceza, hakkaniyet, hukuk, suç, yasa
                                   bilgilere açık olması sağlanır (D3.3). Atomun temel tanecikleri açıklanır. Bohr atom teorisi
                                   ve bu teorinin eksiklikleri hakkında bilgi verilerek modern atom teorisi ile Bohr atom teorisi
                         ÖĞRENME   ilişkilendirilir. Öğrencilerden farklı atom teorilerini bir zaman şeridi üzerinde göstermele-
                        KANITLARI Bu ünitenin öğrenme kanıtlarında ve öğrenme-öğretme uygulamalarında gözlem formu,
                                   ri ve atom altı parçacıkların keşfine ilişkin değişen bilgileri listelemeleri istenebilir (E3.7).
                          (Ölçme ve  eşleştirme testi, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu, dereceli puanlama
                     Değerlendirme) anahtarı, dereceleme ölçeği ve performans görevi kullanılabilir.
               Yukarıda verilen metin örneği ortaöğretim 9. sınıf kimya dersi öğretim programı 1.teması olan "Etkileşim"e
                                  Performans görevi: Öğrenciler, güncel hukuk sorunlarına yönelik felsefi bir metin yazar.
               aittir. Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde, metinde yer alan öğrenme çıktısının D19. Vatan-
                 ÖĞRENME-ÖĞRETME
               severlik değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D19.1 Milli bilinç sahibi olmak" ve "D19.4 Bağımsızlığı
                       YAŞANTILARI
               korumak" alt bileşenlerinin kullanıldığı görülmektedir. Yaşantı gerçekleştirilirken öğrencilerin öğrendikleri
                      Temel Kabuller Öğrencilerin siyaset felsefesinin temel kavram ve problemlerini bildikleri; suç, ceza, hak
               atom teorilerini kronolojik sıraya dikkat ederek sıralamaları ve atom teorilerinin varsayımlarını soru cevap tek-
                                  ve ahlak kavramları hakkında genel bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.
               niğiyle listelemeleri beklenmektedir. Bu süreçte, öğretmenden ülkesinin kalkınmasını ve gelişmesini sağlayan
              Ön Değerlendirme Süreci Ünitede yer alan temel konu ve kavram bilgilerini değerlendirmek amacıyla öğrencilere eş-
               millî projeler hakkında farkındalık oluşturarak öğrencilerdeki vatan sevgisini arttırmaya çalışması beklenmek-
                                  leştirme testi uygulanır.
               tedir. Böylece öğrencilerin, millî projeleri tanımaları ve ülkemizin gelişimini desteklemek adına farkındalık
                       Köprü Kurma Yazılı ve görsel materyaller aracılığıyla öğrencilerin sınıfta, okulda veya günlük hayatta
               kazanmaları amaçlanmaktadır.
                                  uyulması gereken kuralların neler olduğu, bu kurallara uyulmadığında ne gibi sorunlar ya-
                                  şanabileceğine ilişkin tahminde bulunmaları sağlanır. Hak ve özgürlüklerin bilinmesine,
           4. Örnek    Ortaöğretim Felsefe Dersi
                                  eşit ve adil olmanın önemine dikkat çekilir.
                   Öğrenme-Öğretme
                       Uygulamaları  FEL.11.6.1
                                  Hukukun doğasına yönelik felsefi soru ve problemleri açıklamaları için öğrencilere top-
                                  lumsal alanda yaşanan hukuki olaylar ve sorunlara ilişkin açıklama veya görsel materyal-
                                  lerin yer aldığı çalışma kâğıdı verilir (OB1, OB4). Hukukun gereği hakkında çıkarımda bu-
                                  lundurulur (OB4). "Kural ve yasalar olmadığında kişisel özgürlük nasıl korunabilir, kişisel
                                  bilgilerin  gizliliği  nasıl  sağlanabilir?"  soruları  üzerinden  fikir  belirtilmesi  sağlanır  (E3.11,
                                  D8.2). Bu aşamada forum, konuşma halkaları vb. teknikler kullanılabilir ve süreç, gözlem
                                  formu ile değerlendirilebilir (KB2.8). Öğrencilere bireylerin hangi haklara sahip oldukları ve
                                  bu hakların nasıl tanımlandığı sorulur. Hukukun kaynağına ilişkin doğal ve pozitif hukukla
                                  ilgili açıklamaların yer aldığı bilgi kartları verilir. Öğrencilerden verdikleri cevaplar ile bilgi
                                  kartlarındaki açıklamaları eşleştirmeleri istenir (E2.5). Kavram yanılgıları ve öğrenme ek-
                                  siklikleri hakkında dönüt verilir.
                                  Hukukun doğasına yönelik felsefi soru ve problemleri toplumsal hayat ile ilişkilendirerek
                                  değerlendirmeleri için öğrencilere güvenilir kaynaklardan derlenen dava örnekleri verilir.


               Yukarıda verilen metin örneği Ortaöğretim 11. sınıf Felsefe dersi öğretim programı 6. ünitesi olan "Hukuk ve
               Felsefe" ye aittir. Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde metinde yer alan öğrenme çıktısının
               D8. Mahremiyet değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D8.2 Kişisel bilgilerin gizliliğini korumak" ikinci
                                                                                                     65




      26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31