Page 26 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 26
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
3 Örnek Ortaöğretim Kimya Dersi
FELSEFE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI KİM.9.1.3
ÖĞRENME ÇIKTILARI Türkiye Enerji, Nükleer ve Maden Araştırma Kurumu (TENMAK) tarafından yürütülen, hız-
landırıcı teknolojilerinin kullanıldığı atom veya atom altı düzeyde yapılan projeler örnek
VE SÜREÇ BİLEŞENLERİ FEL.11.6.1. Hukukun doğasına yönelik soru ve felsefi problemleri anlayabilme
verilerek öğrencilerden ülkesinin kalkınmasını ve gelişmesini sağlayan millî projeleri ta-
a) Hukukun doğasına yönelik felsefi soru ve problemleri açıklar.
nıması beklenir (OB6, D19.1, D19.4). Öğrendikleri atom teorilerini kronolojik sıraya dikkat
b) Hukukun doğasına yönelik felsefi soru ve problemleri toplumsal hayat ile ilişkilen-
ederek sıralamaları ve atom teorilerinin varsayımlarını soru cevap tekniğiyle listelemeleri
direrek değerlendirir.
öğrencilerden istenir. Atom teorilerinin gelişim sürecinde atomun yapısına ilişkin nitelikle-
FEL.11.6.2. Hukuk sorunları üzerine felsefi düşünce ortaya koyabilme
rin farkını ortaya çıkarmaya ilişkin sorular sorulur. Böylece yeni bir atom modelinin gerekli-
a) Hak ve özgürlüklerin hukuksal temellerini çözümler.
liğine dikkat çekilir ve modern atom teorisine geçiş yapılır (E1.1, OB7). Modern atom teorisi
b) Temel hukuk sorunlarına yönelik görüş ve argüman oluşturur.
işlenirken Heisenberg belirsizlik ilkesi ve orbital kavramı vurgulanır. Elektron, proton ve
c) Hukuk sorunlarına ilişkin felsefi bir metin yazar.
nötronun keşif süreçleri animasyon, video vb. araçlarla öğrencilere sunulabilir (OB2). Pro-
ton, nötron ve elektronun keşif tarihi, yükü, kütlesi hazır veri seti olarak verilerek atom altı
İÇERİK ÇERÇEVESİ Hukukun Gereği ve Önemi
parçacıkların keşfi ile atom teorilerinin ilişkilendirilmesi sağlanır. Tarihsel süreçte atomun
Hukukun Kaynağı [Doğal (Tabii) Hukuk, Pozitif Hukuk]
yapısındaki en küçük tanecikler hakkında ortaya konan görüşler, bilginin değişebilirliği ile
Ahlak-Hukuk İlişkisi
ilişkilendirilerek değerlendirilir (OB4). Böylece öğrencilerin çeşitli fikir, argüman ve yeni
Anahtar Kavramlar ceza, hakkaniyet, hukuk, suç, yasa
bilgilere açık olması sağlanır (D3.3). Atomun temel tanecikleri açıklanır. Bohr atom teorisi
ve bu teorinin eksiklikleri hakkında bilgi verilerek modern atom teorisi ile Bohr atom teorisi
ÖĞRENME ilişkilendirilir. Öğrencilerden farklı atom teorilerini bir zaman şeridi üzerinde göstermele-
KANITLARI Bu ünitenin öğrenme kanıtlarında ve öğrenme-öğretme uygulamalarında gözlem formu,
ri ve atom altı parçacıkların keşfine ilişkin değişen bilgileri listelemeleri istenebilir (E3.7).
(Ölçme ve eşleştirme testi, öz değerlendirme formu, akran değerlendirme formu, dereceli puanlama
Değerlendirme) anahtarı, dereceleme ölçeği ve performans görevi kullanılabilir.
Yukarıda verilen metin örneği ortaöğretim 9. sınıf kimya dersi öğretim programı 1.teması olan "Etkileşim"e
Performans görevi: Öğrenciler, güncel hukuk sorunlarına yönelik felsefi bir metin yazar.
aittir. Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde, metinde yer alan öğrenme çıktısının D19. Vatan-
ÖĞRENME-ÖĞRETME
severlik değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D19.1 Milli bilinç sahibi olmak" ve "D19.4 Bağımsızlığı
YAŞANTILARI
korumak" alt bileşenlerinin kullanıldığı görülmektedir. Yaşantı gerçekleştirilirken öğrencilerin öğrendikleri
Temel Kabuller Öğrencilerin siyaset felsefesinin temel kavram ve problemlerini bildikleri; suç, ceza, hak
atom teorilerini kronolojik sıraya dikkat ederek sıralamaları ve atom teorilerinin varsayımlarını soru cevap tek-
ve ahlak kavramları hakkında genel bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.
niğiyle listelemeleri beklenmektedir. Bu süreçte, öğretmenden ülkesinin kalkınmasını ve gelişmesini sağlayan
Ön Değerlendirme Süreci Ünitede yer alan temel konu ve kavram bilgilerini değerlendirmek amacıyla öğrencilere eş-
millî projeler hakkında farkındalık oluşturarak öğrencilerdeki vatan sevgisini arttırmaya çalışması beklenmek-
leştirme testi uygulanır.
tedir. Böylece öğrencilerin, millî projeleri tanımaları ve ülkemizin gelişimini desteklemek adına farkındalık
Köprü Kurma Yazılı ve görsel materyaller aracılığıyla öğrencilerin sınıfta, okulda veya günlük hayatta
kazanmaları amaçlanmaktadır.
uyulması gereken kuralların neler olduğu, bu kurallara uyulmadığında ne gibi sorunlar ya-
şanabileceğine ilişkin tahminde bulunmaları sağlanır. Hak ve özgürlüklerin bilinmesine,
4. Örnek Ortaöğretim Felsefe Dersi
eşit ve adil olmanın önemine dikkat çekilir.
Öğrenme-Öğretme
Uygulamaları FEL.11.6.1
Hukukun doğasına yönelik felsefi soru ve problemleri açıklamaları için öğrencilere top-
lumsal alanda yaşanan hukuki olaylar ve sorunlara ilişkin açıklama veya görsel materyal-
lerin yer aldığı çalışma kâğıdı verilir (OB1, OB4). Hukukun gereği hakkında çıkarımda bu-
lundurulur (OB4). "Kural ve yasalar olmadığında kişisel özgürlük nasıl korunabilir, kişisel
bilgilerin gizliliği nasıl sağlanabilir?" soruları üzerinden fikir belirtilmesi sağlanır (E3.11,
D8.2). Bu aşamada forum, konuşma halkaları vb. teknikler kullanılabilir ve süreç, gözlem
formu ile değerlendirilebilir (KB2.8). Öğrencilere bireylerin hangi haklara sahip oldukları ve
bu hakların nasıl tanımlandığı sorulur. Hukukun kaynağına ilişkin doğal ve pozitif hukukla
ilgili açıklamaların yer aldığı bilgi kartları verilir. Öğrencilerden verdikleri cevaplar ile bilgi
kartlarındaki açıklamaları eşleştirmeleri istenir (E2.5). Kavram yanılgıları ve öğrenme ek-
siklikleri hakkında dönüt verilir.
Hukukun doğasına yönelik felsefi soru ve problemleri toplumsal hayat ile ilişkilendirerek
değerlendirmeleri için öğrencilere güvenilir kaynaklardan derlenen dava örnekleri verilir.
Yukarıda verilen metin örneği Ortaöğretim 11. sınıf Felsefe dersi öğretim programı 6. ünitesi olan "Hukuk ve
Felsefe" ye aittir. Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde metinde yer alan öğrenme çıktısının
D8. Mahremiyet değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D8.2 Kişisel bilgilerin gizliliğini korumak" ikinci
65
26