Page 27 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 27

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  alt bileşeninin kullanıldığı görülmektedir. Yaşantı gerçekleştirilirken öğrencilerin kişisel bilgilerin gizliliğinin
                  nasıl sağlanabileceğine yönelik fikir belirtmeleri, böylece mahremiyet kavramı hakkında farkındalık kazanma-
                  ları beklenmektedir.



              5.  Örnek   Ortaöğretim Biyoloji Dersi

                                    b) Gruplardan tanımladıkları örüntüleri kullanarak ekosistemlerdeki enerji akışı hakkında
                                    genellemeler yapmaları istenir. Genelleme ve değerlendirme sürecinde çeşitli dijital uy-
                                    gulamalardan yararlanılabilir. Gruplardan yaptıkları genellemelerden hareketle enerji pi-
                                    ramidi oluşturmaları, piramidin düzeylerini ve piramitteki organizmaların görevlerini açık-
                                    lamaları istenir (E3.7). Gruplardan oluşturdukları piramidi diğer gruplarla paylaşmaları ve
                                    piramitlerini diğer grupların piramitleriyle karşılaştırmaları beklenir. Öğrencilerden enerji
                                    akışıyla ilgili oluşturdukları örüntüleri kullanarak biyolojik birikim kavramını tanımlamaları
                                    istenir. Biyolojik birikim ile ilgili kısa videolar izletilir ve örnek olaylar paylaşılır (OB4). Biyo-
                                    lojik birikimin organizmalar üzerindeki etkilerine dikkat çekmek için sorular sorulur. Bir bi-
                                    yolojik birikim sorunu seçilerek öğrencilerden bu soruna çözüm üretmeleri istenir. Öğren-
                                    cilerin kendi beslenme alışkanlıklarının güvenirliğini sorgulamaları sağlanır. Öğrencilerden
                                    yaptıkları çıkarımlar çerçevesinde kendi beslenme alışkanlıkları hakkında düşünmeleri,
                                    varsa olumsuz beslenme alışkanlıklarının sonuçlarını tahmin etmeleri ve bu konuda yaşa-
                                    dıkları sorunlara çözüm önerileri üretmeleri istenir (SDB3.3, E2.2, D13.1, OB7).

                  Yukarıda yer alan metin örneği ortaöğretim 10. sınıf Ortaöğretim Biyoloji Dersi Öğretim Programı 4. teması
                  olan "Ekoloji" ye ait bir örnektir. Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde, metinde yer alan
                  öğrenme çıktısının D13. Sağlıklı Yaşam değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D13.1 Yeterli, dengeli ve
                  sağlıklı beslenmek" birinci alt bileşeninin kullanıldığı görülmektedir. Bu süreçte öğrencilerden ekosistemler-
                  deki enerji akışı hakkında genellemeler yapmaları, genellemelerden hareketle enerji piramidi oluşturmaları ve
                  piramidin düzeyleriyle piramitteki organizmaların görevlerini açıklamaları istenir. Biyolojik birikimin organiz-
                  malar üzerindeki etkilerine dikkat çekilerek öğrencilerin beslenme alışkanlıklarını gözden geçirmeleri, varsa
                  olumsuz beslenme alışkanlarının sağlıkları için olası sonuçlarını tahmin etmeleri ve çözüm önerileri üretmeleri
                  istenir. Öğrencilerin yeterli ve dengeli beslenmeleri, sağlıklı ve sağlıksız besinleri ayırt etmeleri, yeterli su
                  tüketimin önemini bilmeleri beklenmektedir. Bu faaliyetlerle kendi beslenme alışkanlıklarının farkına varıp
                  sağlıklarını korumaları ve sağlıklı yaşamın önemini kavramaları amaçlanmaktadır.

              6. Örnek   Ortaöğretim Tarih Dersi

                                TAR.11.2.1

                                Öğrencilerin  Fransız  İhtilali’ne  neden  olan  bilim  devrimini,  aydınlanma  düşüncesini  ve
                                Amerika’nın  bağımsızlık  mücadelesini  farklı  kaynaklar  üzerinden  incelemeleri  sağlanır.
                                Öğrenciler; insan hakları, eşitlik, adalet, milliyetçilik ve özgürlük kavramları çerçevesinde
                                Fransız İhtilali’nin devlet ve toplumların dönüşümündeki etkilerini analiz eder (SDB2.3).
                                Örnek olaylar üzerinden adalet ve özgürlük değerlerinin önemini açıklar (D1.1). Fransız İh-
                                tilali’nin devlet ve toplum hayatında meydana getirdiği yerel, bölgesel ve küresel etkileri
                                olumlu ve olumsuz yönleri açısından sorgular (OB6, SDB3.3, KB3.3, SBAB16.2). Ulaştığı
                                bilgilerden yola çıkarak Fransız İhtilali’nin devlet ve toplum hayatında meydana getirdi-
                                ği değişimin nedenlerini ve sonuçlarını bağlamından kopmadan sözlü olarak ifade eder
                                (SDB2.1, SBAB4.2). Bu süreçte görüş geliştirme tekniği kullanılabilir. Öğrencilerin sözlü
                                ifadeleri gözlem formu ile değerlendirilir.


                  Yukarıda yer alan metin örneği ortaöğretim 11.sınıf Ortaöğretim Tarih dersi öğretim programı 2. öğrenme alanı
                  olan "Dönüşüm Sürecinde Osmanlı"ya aittir. Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde, metinde yer
                  alan öğrenme çıktısının D1. Adalet değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D1.1 Hak ve özgürlüklerini bil-


                                                                                                                 27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32