Page 23 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 23

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI


                3. Örnek   Ortaokul Matematik Dersi
                                                                            ORTAOKUL MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                      Öğrencilerden sayı doğrusunda 1’den küçük ve 1’den büyük kesirlerin (ondalık gösterim-
                                      leri de dahil) sıralaması istenir. Bu sınıf düzeyinde ondalık gösterimlerin basamak değeri
                                      verilmediğinden  sıralamalarda  kesirlerle  ilişkilendirilmesi  önemlidir.  Sıralama  yaparken
                                      ondalık gösterimlerin yoğunluğu tartışılarak (2,3; 2,30; 2,32; 2,36; 2,4 gibi ondalık göste-
                                      rimlerin sayı doğrusundaki yerleri ya da 0,2 ve 0,21 gibi iki ondalık gösterimden hangisinin
                                      0,19’a daha yakın olduğu gibi) öğrencilerin ondalık gösterimleri karşılaştırması sağlanır.
                                      Ondalık gösterimlerin karşılaştırılmasında çeşitli araştırma soruları kullanılabilir. Örneğin
                                      farklı markalara ait aynı ürünün birim fiyatları karşılaştırılarak, daha ekonomik olanı seçme
                                      (D17.1), bilinçli harcama yapma ya da uygun olana karar verme gibi tartışmalar gerçekleş-
                                      tirilerek tasarruf değerinin kazanılması desteklenir (OB3, SDB3.3). Öğrencilerin kesirlerin
                                      karşılaştırılmasına ilişkin ulaştıkları sonuçlara dayalı olarak örneğin “Paydaları eşit iki ke-
                                      sirden payı büyük olan daha büyüktür.” gibi önermelerde bulunarak kesirlerin farklı gös-
                                      terimlerini “<”, “>” şeklinde sembollerle ifade etmeleri sağlanır. Kesirlerin farklı gösterim-
                                      lerinin karşılaştırılmasını gerektiren   açık uçlu sorulardan oluşan izleme testi kullanılarak
                                      değerlendirme yapılabilir. Öğretmen değerlendirme sonuçlarına ilişkin öğrencilere geri
                                      bildirim  verebilir.  Öğrencilerin  kesir  gösterimlerinin  karşılaştırılmasına  ilişkin  ulaştıkları
                                      önermelerin işlem sonuçlarını tahmin etmeye yönelik katkısını gerekçelerle açıklamaları
                                      beklenir.
                                      Türkiye İstatistik Kurumu raporlarındaki farklı konulardan birinin (Türkiye’deki girişimlerde
                                      yapay zekâ kullanımı, yıllık açılan müze sayısı, yıllık satılan gazete sayısı, öğrencilerin yaşa-
                  Yukarıda verilen metin örneği Ortaokul 5.sınıf Matematik dersi öğretim programı 1. teması olan "Sayılar ve Ni-
                                      dığı ilde kişi başı günlük atık su miktarı gibi) araştırılmasını gerektiren performans görevi
                  celikler (2)" e aittir. Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde metinde yer alan öğrenme çıktısının
                                      verilebilir (SDB2.3). Öğrencilerden elde ettikleri verileri kesir, ondalık ve yüzde gösterim-
                  D17. Tasarruf değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D17.1 Bilinçli tüketici olmak" birinci alt bileşeninin
                                      leri kullanarak karşılaştırmaları, araştırma sonuçlarını çeşitli temsiller ile göstermeleri ve
                  kullanıldığı görülmektedir. Yaşantı gerçekleştirilirken öğrenciden birim kesir ile birim fiyat arasındaki ilişkiyi
                                      bir sunum hazırlamaları istenebilir. Ayrıca çevre ile ilgili bir araştırma sorusu belirlenerek,
                                      öğrencilerin çevreyle ilgili duyarlılık kazanmalarına ve toplumsal sorunlara çözüm üret-
                  kavramaları beklenmektedir. Öğrencilerden farklı markalara ait aynı ürünün birim fiyatlarını karşılaştırmaları
                                      me becerilerini geliştirmelerine yardımcı olunabilir (D5.1). Sunumlar süreç bileşenleri ile
                  istenebilir. Böylece öğrencilerin daha  ekonomik olanı tespit etmelerini sağlayacak bir yaşantı geçirecekleri
                                      oluşturulmuş kriterleri içeren analitik dereceli puanlama anahtarı kullanılarak değerlen-
                  düşünülmektedir. Süreç içerisinde öğrencilerden seçilen bazı ürünlerin farklı marketlerdeki fiyatlarını araştırıp
                                      dirilebilir.
                  birim fiyatlarını bulmaları ve karşılaştırma yaparak sınıfta sunmaları istenebilir. Bu sayede bilinçli harcama
                       FARKLILAŞTIRMA
                  yapmanın, tasarruf değeri ile ilişkisini anlamaları ve bu değeri hayatlarının bir parçası hâline getirmeleri he-
                  deflenmektedir.
                         Zenginleştirme Öğrenciler için kesirlerin farklı gösterimlerini ilişkilendirmede yazılımlar ve dijital araçlar
                                      kullanılabilir.  Öğrencilerin  verilen  kesirlerin  temsil  edilmesinde  ve  karşılaştırılmasında
                                      farklı stratejiler kullanabileceklerini fark etmeleri ve hangi kesir gösteriminin hangi ger-
              4. Örnek    Ortaokul Sosyal Bilgiler Dersi
                                      çek yaşam durumunda tercih edileceğine ilişkin tartışmaları sağlanabilir. Birim kesirlerin
                                      farklı kullanımını içeren çeşitli etkinlikler sunulabilir. Örneğin Eski Mısırlılarda “Horus’un
                                     SB.5.4.1
                                      gözü”ndeki  kesirlere  yönelik  ilişki  gösterilebilir.  Kare  tangram  parçalarıyla  yeni  şekiller
                                     Öğrencilerin evde, okulda, yaşadığı şehirde demokrasi ile ilişkilendirilebilecek davranış ve uy-
                                      oluşturularak parçaların büyüklükleri arasındaki ilişkiler kesir olarak ifade edilebilir.
                                     gulamalar hakkında konuyla ilgili gözlemler yapmaları, elde ettikleri verileri düzenleyerek so-
                                     nuçları sınıfta paylaşmaları sağlanır (OB1, E1.1). Sınıf başkanı seçimi, yerel seçimler, dilekçe
                                     gibi demokrasinin günlük hayata yansımalarına dair örnekler verilir, öğrencilerin de örnekler
                           Destekleme Kesirler problem bağlamlarına uygun hem somut materyallerle hem de alan modelleri
                                     vermeleri teşvik edilir. Bu süreçte insanların hak ve özgürlüklerini bilmesinin ve korumasının
                                      kullanılarak tekrar edilebilir. Öğrencilerle bireysel çalışmalar yapılabilir ya da işbirlikli öğ-
                                     önemi üzerinden adalet ile ilgili açıklamalar yapılır (D1.1). Öğrencilerin demokrasinin temel ni-
                                      renme fırsatları sunulabilir. Bu süreçte kolaydan zora ilerleyen çeşitli sorulardan oluşan
                                     teliklerinden özgürlük, eşitlik, seçme ve seçilme hakkı, millî egemenlik, katılım, çoğulculuk ve
                                      çalışma kağıdı kullanılabilir. Kesirleri karşılaştırmada paydaları eşit olan kesirlerden baş-
                                     hukukun üstünlüğünü fark etmelerini sağlamak üzere yazılı ve görsel kaynaklar incelenir (OB1,
                                      lanabilir ve paydaları farklı kesirlere geçiş yapmaları sağlanabilir. Buradan öğrencilerin ke-
                                      sirlerin ondalık gösterimine geçmeleri ve sayı doğrusu üzerinde karşılaştırmaları istene-
                                      bilir. Sayı doğrusu üzerinde yapılacak karşılaştırmaların yanı sıra yüzlük kartlar veya alan
                  Yukarıda verilen metin örneği, Ortaokul 5. sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı 4. öğrenme alanı olan
                                      modelleri üzerinde çalışmalar yapılabilir.
                  "Yaşayan Demokrasimiz"e aittir. Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde, metinde yer alan öğ-
                  renme çıktısının D.1 Adalet değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D11.1 Hak ve özgürlüklerini bilmek ve
                            ÖĞRETMEN
                  korumak" birinci alt bileşeninin kullanıldığı görülmektedir. Yaşantı gerçekleştirilirken öğrenciden demokrasi
                         YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
                  ve cumhuriyet kavramları arasındaki ilişkiyi çözümleyebilmeleri beklenmektedir. Bu süreçte öğrencilerden
                                      okutunuz.
                  çevresinde demokrasi ile ilgili davranışları ve uygulamaları gözlemlemeleri ve gözlemlediklerini paylaşmaları
                  sağlanacaktır. Demokrasinin günlük hayattaki örnekleri üzerinden tartışmalar yapılırken D1. Adalet değerinin
             30   hak ve özgürlüklerini bilmesi bileşeni ile bağlantı kurulmasıyla öğrencilerde bir farkındalık oluşacağı düşü-
                  nülmektedir.

                                                                                                                 23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28