Page 18 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 18
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Öğretim Teknikleri Sırasında Değerler
yönlendirilebilir (E3.8). Öğrenciler araştırma ve fikirleri üzerinde düşünerek birlikte tasar-
ladıkları modellerini oluşturmaları için yönlendirilir (SDB2.2). Modelin çalışıp çalışmadığına
yönelik verileri analiz etmeleri ve yorumlamaları istenir (SDB1.2, E3.6). Model çalışmıyorsa
yöntem, malzemeler vb. gözden geçirilir. Öğrenciler, sorun odaklı değil çözüm odaklı dü-
şünmeleri, bu durumu öğrenme fırsatı olarak görmeleri ve yeniden deneme azmi göster-
meleri için yönlendirilir (SDB3.2, D12.1, D3.1). Öğrencilerin modelle ilgili sorunlara kanıta
dayalı açıklama yaparak çözüm üretmeleri desteklenir (SDB3.3). Modellerini değerlendi-
rerek arkadaşları ile paylaşmaları sağlanır. Model oluşturma ve modeli sunma aşamala-
Tema Sonunda Değerler
Bu ünitede performans görevi olarak öğrencilerden Türk milletinin soyut ve somut kültü-
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI
rel miras ögelerini tanıma, tanıtma, koruma ve geliştirme konulu bir faaliyet yürütmele-
MÜZİK ALANI
ri istenebilir. Öğrencilerin, performans görevlerine ait ürünleri alt sınıflarla paylaşmaları
MDB1. Dinleme/izleme
sağlanabilir. Yapılan çalışmalarla okul koridorlarında Kültür Yolu oluşturulabilir veya kültür
MDB.1.a. Kendisine sunulan seçenekler arasından söyleyeceği çocuk
merkezlerinde sergiler düzenlenebilir (SDB2.1, SDB2.3, D19.3). Performans görevi, anali-
şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını seçer.
tik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formuyla değerlendirilebilir (SDB1.2).
MDB.1.b. Seçtiği çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını dinler.
MSB2. Çocuk şarkılarındaki/çocuk şarkısı formlarındaki özellikleri fark ederek
Değerlerin kazanılmasında sadece formal eğitim değil, informal eğitimin de önemi büyüktür. Bu kapsamda
söyleyebilme
örtük programın değer eğitimine yardımcı olacak şekilde uygulanması için öğretmenlere ve velilere görevler
MSB.2.a. Çocuk şarkılarının/çocuk şarkısı formlarının sözlerini doğru telaffuzla
söyler.
düşmektedir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretmeni sınırlandırmadan okulun, sınıfın ve öğrencilerin hazır
bulunuşluğuna göre gizil öğrenme yoluyla değer eğitimi yapılmasını destekleyecek şekilde hazırlanmıştır.
MSB3. Söyleme becerilerini sınıf içinde sergileyebilme
Öğrencilerin öğrenmelerinde örtük olarak verilebilecekbirçok mesaj, öğrencinin zihin dünyasında anlam bula-
MSB.3.b. Çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını bireysel olarak/grupla uyum
içinde söyler.
caktır. Bu kapsamda ders içinde kullanılan figürler, görseller, şahıslar, kıssalar, toplumsal kabullerin bir parçası
olduğunda öğrenciler bundan bir şekilde etkilenecek ve bu durumu içselleştirecektir. Örtük programın yazılı
olmadığı, yaşantılarla ortaya çıkacağı ve uzun vadeli olduğu bilinmelidir. Resmî programda yer almayan, an-
İÇERİK ÇERÇEVESİ Şekil, Ses, Koku, Sertlik, Renk, Miktar, Gece- Gündüz
cak programın her yerine sızdığı varsayılan gizil öğrenmeleri öne çıkaran örtük programın, öğrencileri daha
Kavramlar
çok etkilediği düşünülmektedir. Bu bakımdan değerler eğitiminin de öğretim uygulamalarına gömülü olarak
ÖĞRENME KANITLARI
verilmesinin etkili olacağı şüphesizdir. Öğretmenlerin, okul yöneticilerinin ve velilerin örtük uygulamalarla
(DEĞERLENDİRME) Çocuklar Yönünden Değerlendirme
değer yüklemelerinin farkında olması modelin başarısı için elzemdir. .
(Alan Becerileri, Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri, Kavramsal Beceriler, Okuryazarlık
Becerileri, Değerler ve Eğilimler dikkate alınarak hazırlanacaktır.)
3.3. EDE ÇERÇEVESİ ÖRNEKLERİ
Program Yönünden Değerlendirme
3.3.1. Temel Eğitim (İlkokul) Değer Eğitimi Örnekleri
(Tablo 1’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.)
Öğretmen Yönünden Değerlendirme
1. Örnek Okul Öncesi Eğitim
(Tablo 2’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.
ÖĞRENME-ÖĞRETME
YAŞANTILARI TÜRKÇE ALANI
Öğrenme-Öğretme Çocuklar kendilerine sunulan okulla ilgili şiir, öykü, video gibi materyaller arasından
Uygulamaları dinleyecekleri/izleyecekleri ile ilgili seçimler yapabilir (TADB.1.a.).(KB1.1.) Seçenekler
arasından seçilen materyaller öğretmenle birlikte dinlenir/izlenir (TADB.1.b., TADB.1.b.,
SDB2.1.SB1.). Çocuklar kendilerine sunulan resimli öykü kitabı, dijital araçlar,afiş,
broşür gibi okuma materyallerini inceler (TAOB.1.a.,E1.1.). (OB4.2. SB1.). Öğretmen
çocukların kişisel ve grup içi etkinliklerde sorumluluklarını yerine getirmesi için destek
olup ,yönergeler vererek çalışkanlık değerini kazanmaları sağlanır. (D3.4.4). Çocuklar
öğretmenle birlikte eğitim ortamlarında veya günlük yaşamda karşılaştıkları öğrenme
merkezleri, tuvalet, yemekhane gibi yeni sembolleri inceler (TAEOB.1.). Çocuklar
Yukarıda yer alan metin örneği Okul Öncesi Eğitim 36-48 aylık Eylül ayı aylık planından Türkçe alanına aittir.
serbest boyama çalışmaları yapabilir (TAEOB.1.a.). .). Çocukların okula uyum sürecinde
Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde, metinde yer alan öğrenme çıktısının D3 Çalışkanlık
deneyimlediği duygu ve düşünceleri aileleriyle paylaşması teşvik edilir (D2.2.2).
değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D3.4.4. Kişisel ve grup içi etkinliklerde sorumluluklarını yerine geti-
Öğretmenler çocukların hazırbulunuşluk düzeyleri, ihtiyaçları ve çevresel özelliklerin
durumlarına göre Öğrenme çıktılarını farklı aylarda sarmal olarak alabilirler. Çocukların
18 ihtiyaçlarına göre farklı konular, kavramlar alabilirler.
MATEMATİK ALANI
Çocuklarla birlikte 1-5 arasında ritmik sayma içeren şarkılar söylenebilir, parmak
oyunları oynanabilir (MAB.1.a., KB1., E2.5.). Öğretmen çocukların kişisel ve grup içi
etkinliklerde sorumluluklarını yerine getirmesi için destek olup ,yönergeler vererek
çalışkanlık değerini kazanmaları sağlanır (D3.4.4).
143
143