Page 18 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 18

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               Öğretim Teknikleri Sırasında Değerler

                            yönlendirilebilir (E3.8). Öğrenciler araştırma ve fikirleri üzerinde düşünerek birlikte tasar-
                            ladıkları modellerini oluşturmaları için yönlendirilir (SDB2.2). Modelin çalışıp çalışmadığına
                            yönelik verileri analiz etmeleri ve yorumlamaları istenir (SDB1.2, E3.6). Model çalışmıyorsa
                            yöntem, malzemeler vb. gözden geçirilir. Öğrenciler, sorun odaklı değil çözüm odaklı dü-
                            şünmeleri, bu durumu öğrenme fırsatı olarak görmeleri ve yeniden deneme azmi göster-
                            meleri için yönlendirilir (SDB3.2, D12.1, D3.1). Öğrencilerin modelle ilgili sorunlara kanıta
                            dayalı açıklama yaparak çözüm üretmeleri desteklenir (SDB3.3). Modellerini değerlendi-
                            rerek arkadaşları ile paylaşmaları sağlanır. Model oluşturma ve modeli sunma aşamala-



               Tema Sonunda Değerler

                            Bu ünitede performans görevi olarak öğrencilerden Türk milletinin soyut ve somut kültü-
              OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI
                            rel miras ögelerini tanıma, tanıtma, koruma ve geliştirme konulu bir faaliyet yürütmele-
                                   MÜZİK ALANI
                            ri istenebilir. Öğrencilerin, performans görevlerine ait ürünleri alt sınıflarla paylaşmaları
                                   MDB1. Dinleme/izleme
                            sağlanabilir. Yapılan çalışmalarla okul koridorlarında Kültür Yolu oluşturulabilir veya kültür
                                        MDB.1.a.  Kendisine sunulan seçenekler arasından söyleyeceği çocuk
                            merkezlerinde sergiler düzenlenebilir (SDB2.1, SDB2.3, D19.3). Performans görevi, anali-
                                               şarkılarını/çocuk şarkısı  formlarını seçer.
                            tik dereceli puanlama anahtarı ve öz değerlendirme formuyla değerlendirilebilir (SDB1.2).
                                        MDB.1.b. Seçtiği çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını dinler.
                                   MSB2. Çocuk şarkılarındaki/çocuk şarkısı formlarındaki özellikleri fark ederek
               Değerlerin kazanılmasında sadece formal eğitim değil, informal eğitimin de önemi büyüktür. Bu kapsamda
                                   söyleyebilme
               örtük programın değer eğitimine yardımcı olacak şekilde uygulanması için öğretmenlere ve velilere görevler
                                        MSB.2.a.  Çocuk şarkılarının/çocuk şarkısı formlarının sözlerini doğru telaffuzla
                                               söyler.
               düşmektedir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretmeni sınırlandırmadan okulun, sınıfın ve öğrencilerin hazır
               bulunuşluğuna göre gizil öğrenme yoluyla değer eğitimi yapılmasını destekleyecek şekilde hazırlanmıştır.
                                   MSB3. Söyleme becerilerini sınıf içinde sergileyebilme
               Öğrencilerin öğrenmelerinde örtük olarak verilebilecekbirçok mesaj, öğrencinin zihin dünyasında anlam bula-
                                        MSB.3.b.   Çocuk şarkılarını/çocuk şarkısı formlarını bireysel olarak/grupla uyum
                                               içinde söyler.
               caktır. Bu kapsamda ders içinde kullanılan figürler, görseller, şahıslar, kıssalar, toplumsal kabullerin bir parçası
               olduğunda öğrenciler bundan bir şekilde etkilenecek ve bu durumu içselleştirecektir. Örtük programın yazılı
               olmadığı, yaşantılarla ortaya çıkacağı ve uzun vadeli olduğu bilinmelidir. Resmî programda yer almayan, an-
                   İÇERİK ÇERÇEVESİ Şekil, Ses, Koku, Sertlik, Renk, Miktar, Gece- Gündüz
               cak programın her yerine sızdığı varsayılan gizil öğrenmeleri öne çıkaran örtük programın, öğrencileri daha
                          Kavramlar
               çok etkilediği düşünülmektedir. Bu bakımdan değerler eğitiminin de öğretim uygulamalarına gömülü olarak
                 ÖĞRENME KANITLARI
               verilmesinin etkili olacağı şüphesizdir. Öğretmenlerin, okul yöneticilerinin ve velilerin örtük uygulamalarla
                   (DEĞERLENDİRME) Çocuklar Yönünden Değerlendirme
               değer yüklemelerinin farkında olması modelin başarısı için  elzemdir. .
                                   (Alan Becerileri, Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri, Kavramsal Beceriler, Okuryazarlık
                                   Becerileri, Değerler  ve Eğilimler dikkate alınarak hazırlanacaktır.)
               3.3. EDE ÇERÇEVESİ ÖRNEKLERİ
                                   Program Yönünden Değerlendirme
               3.3.1. Temel Eğitim (İlkokul) Değer Eğitimi Örnekleri
                                   (Tablo 1’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.)
                                   Öğretmen Yönünden Değerlendirme
            1. Örnek   Okul Öncesi Eğitim
                                   (Tablo 2’de verilen örnek ölçütlerden yararlanılabilir.
                  ÖĞRENME-ÖĞRETME
                       YAŞANTILARI TÜRKÇE ALANI
                   Öğrenme-Öğretme  Çocuklar  kendilerine  sunulan  okulla  ilgili  şiir,  öykü,  video  gibi  materyaller  arasından
                        Uygulamaları  dinleyecekleri/izleyecekleri  ile  ilgili  seçimler  yapabilir   (TADB.1.a.).(KB1.1.)  Seçenekler
                                   arasından seçilen materyaller öğretmenle birlikte dinlenir/izlenir (TADB.1.b., TADB.1.b.,
                                   SDB2.1.SB1.).  Çocuklar  kendilerine  sunulan  resimli  öykü  kitabı,  dijital  araçlar,afiş,
                                   broşür  gibi  okuma  materyallerini  inceler  (TAOB.1.a.,E1.1.).  (OB4.2.  SB1.).  Öğretmen
                                   çocukların kişisel ve grup içi etkinliklerde sorumluluklarını yerine getirmesi için destek
                                   olup ,yönergeler vererek  çalışkanlık değerini  kazanmaları sağlanır. (D3.4.4). Çocuklar
                                   öğretmenle  birlikte  eğitim  ortamlarında  veya  günlük  yaşamda  karşılaştıkları  öğrenme
                                   merkezleri,  tuvalet,  yemekhane  gibi  yeni  sembolleri  inceler  (TAEOB.1.).  Çocuklar
               Yukarıda yer alan metin örneği Okul Öncesi Eğitim 36-48 aylık Eylül ayı aylık planından Türkçe alanına aittir.
                                   serbest boyama çalışmaları yapabilir (TAEOB.1.a.). .). Çocukların okula uyum sürecinde
               Bu metin değerler eğitimi bağlamında incelendiğinde, metinde yer alan öğrenme çıktısının D3 Çalışkanlık
                                   deneyimlediği  duygu  ve  düşünceleri  aileleriyle  paylaşması  teşvik  edilir  (D2.2.2).
               değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin "D3.4.4. Kişisel ve grup içi etkinliklerde sorumluluklarını yerine geti-
                                   Öğretmenler  çocukların  hazırbulunuşluk  düzeyleri,  ihtiyaçları  ve  çevresel  özelliklerin
                                   durumlarına göre Öğrenme çıktılarını farklı aylarda sarmal olarak alabilirler. Çocukların
      18                           ihtiyaçlarına göre farklı konular, kavramlar alabilirler.
                                   MATEMATİK ALANI
                                   Çocuklarla birlikte 1-5 arasında ritmik sayma içeren şarkılar söylenebilir, parmak
                                   oyunları  oynanabilir  (MAB.1.a.,  KB1.,  E2.5.).  Öğretmen  çocukların  kişisel  ve  grup  içi
                                   etkinliklerde  sorumluluklarını  yerine  getirmesi  için  destek  olup  ,yönergeler  vererek
                                   çalışkanlık değerini kazanmaları sağlanır (D3.4.4).





                                                                                                     143
                                                                                                     143
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23