Page 17 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 17

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  3.2.5. Nasıl Yansıtıldı?

                                   Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli  öğretim  programları,  erdemli  insanı  yetiştirmek  için
                                   erdemlerin  alt  boyutları  olan  değerleri  ve  eylemlerini  programlar  arası  bileşenler
                                   olarak ele almaktadır. Böylece değerler programın diğer ögelerinden, becerilerden
                                   ve alan içeriğinden ayrık bir şekilde değil programa kaynaşık olarak işlenmektedir.
                                   Bu  yolla  değerlerin  bağlama  uygun  olarak  desteklenmesi  ve  içselleştirilmesinin
                                   kolaylaştırılması  hedeflenmektedir.  Bu  noktada  değerler  ünite/tema/öğrenme
                                   alanı ile tutarlı biçimde öğrenme-öğretme yaşantılarında ele alınmaktadır. Değerler
                                   programın dikey düzleminde hiyerarşik bir yapıda değil, öğrencilerin gelişim özellikleri
                                   de göz önünde bulundurularak birikimli bir yapıda desteklenmektedir. Nihayetinde,
                                   programın diğer bileşenleri ile bütüncül bir şekilde ve öğretim sürecinin doğasına
                                   uygun olarak kişilerin sahip olduğu değerlerin gelişimine ve içselleştirilmesine katkı
                                   sağlanmaktadır.


                  Okullarda öğrencilerin değerleri kazanması formal ve informal şekilde gerçekleşmektedir. Eğitim programında
                  yer alan, örtük olarak kazandırılması planlanan birtakım değerler okul ortamındaki ilişkilerle pekiştirilmekte-
                  dir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde öğretim programının tamamına yansıtılmış bir yaklaşım esas alınmıştır.

                  Öğrencinin  yaparak  yaşayarak  öğrenmelerine  alan  açmak  adına  etkinliklerde öğrencinin  merkeze  alındığı,
                  etkinlik temelli uygulamalara yer verilmesine özen gösterilmiştir. Bununla birlikte hikâyeler nasihatler, rol
                  model olacak şahsiyetler, tarihî olaylar, tecrübeler paylaşılarak telkin yoluyla öğretim, değer analizi yaklaşımı,
                  ahlak temelli yaklaşımlar gibi birçok yaklaşım bir bütün olarak işlenmiştir. Bu bağlamda öğrenme-öğretme
                  yaşantılarında değerlere üç şekilde yer verilmiştir.
                  Tema İçeriklerinde Değerler

                               FİZ.9.3.6

                               Öğrenciler, kaldırma kuvveti ile ilgili yaptıkları deneyden elde ettikleri verileri yorumla-
                               yarak kaldırma kuvvetinin büyüklüğü ile yer değiştiren sıvının ağırlığının büyüklüğü ara-
                               sındaki ilişkiye dair hipotezler kurar. Deneyden elde ettikleri verilerle kaldırma kuvveti-
                               nin matematiksel modeline ulaşır (OB7). Matematiksel model pekiştirilirken modeldeki
                               nicelikler arasındaki orantısal ilişkilerle sınırlı kalınır. Öğrenciler, sıvı basıncı ve kaldırma
                               kuvveti arasındaki ilişkiyi fark edebilecekleri görsel veya dijital içeriklerden yararlanarak
                               kaldırma kuvveti ve sıvı basıncına ait matematiksel modelleri karşılaştırır. Bu karşılaş-
                               tırmada sıvılardaki kaldırma kuvveti ile sınırlı kalınır. Öğrenciler karşılaştırmalardan elde
                               ettikleri bilgiyi kullanarak kaldırma kuvveti ile sıvılardaki basınca neden olan kuvvet ara-
                               sındaki ilişkiye dair önermelerde bulunurlar. Öğrencilere Arşimet İlkesi’ni pekiştirmeleri
                               için Türkiye’nin millî çıkarları doğrultusunda geliştirdiği (D19.3) gemi, denizaltı gibi deniz
                               araçları üzerinden kaldırma kuvvetinin uygulamaları hakkında bilgilendirici bir metin veri-
                               lir. Görsellerle desteklenen bu araçların Türkiye’nin ekonomik kalkınması için tasarruf ve
                               yatırım stratejileri kapsamında geliştirildiği belirtilir (OB3). Denizlerdeki plastik atıklardan
                               kaynaklanan kirliliğin oluşturduğu çöp adaları hakkında görsel ögeler kullanılarak öğren-
                               cilere bilgi verilir (OB8). Bu plastik atıkların suyun yüzeyinde kaldırma kuvvetinden dolayı
                               yüzdüğü vurgulanır. Öğrencilerden beyin fırtınası tekniği ile topluma olumlu katkıda bu-
                               lunmak için bu atık sorununa kaldırma kuvvetinden yararlanarak çözüm üretmeleri (D5.2,
                               D9.3, D18.3, SDB2.3) istenir. Öğrenciler, verilen örneklerden yararlanarak kaldırma kuvveti
                               ile ilgili yaptıkları deneyden elde ettikleri verileri Arşimet İlkesi kapsamında değerlendirir.
                               Öğrenciler, kaldırma kuvvetinin bağlı olduğu değişkenler ve kaldırma kuvvetinin sıvılarda-
                               ki basınca neden olan kuvvet  ile ilişkisine dair bir çalışma yaprağı ile değerlendirilebilir.




                                                                                                                 17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22