Page 15 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 15

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  3.2.4. EDE Çerçevesi Nedir?














                                                   ADALET  İNSAN  SAYGI





                                                    S O R U M L U L U  K
















                                                Bilgi Görseli: Erdem-Değer-Eylem Çerçevesi


                  Erdemler, eğitim öğretim etkinlikleri sonucunda bireye kazandırılması hedeflenen kişiliğin güçlü yanlarını
                  ifade etmektedir. Bu erdemlere, bireylerin yaşantıları sonucu geliştirdikleri değerler aracılığıyla ulaşılmaktadır.
                  Bireyin sahip olduğu değerler ise eylemlerinde kendini göstermektedir. Bu bakış açısı ile tutarlı olarak Türkiye
                  Yüzyılı Maarif Modeli’nde kişiyi erdemlere ulaştıran ve eylemleri aracılığıyla gözlemlenebilen gözlemlenebi-
                  len değerler Erdem-Değer-Eylem Çerçevesi ile kavramsallaştırılmaktadır. Çerçevede yer alan değerlerin temel
                  dayanağını kendi medeniyet dünyamızın referansları olan millî ve manevi değerlerimiz oluşturmuş, değerlerin
                  evrensel boyutu da göz ardı edilmemiştir. Çerçevenin ana hedefi; eylemlerden değerlere, değerlerden erdemli
                  insana, erdemli insandan ise nihai hedef olan "huzurlu aile ve toplum" ile "yaşanabilir çevrede huzurlu insan"
                  a ulaşmaktır.
                  Erdem-Değer-Eylem Çerçevesinde çatı değerler etrafında kümelenen bir değer çerçevesi sunulmaktadır. Çatı
                  değerler, diğer bütün değerler ile yoğun kesişim noktaları olan değer yapılarını ifade etmektedir. Modelde say-
                  gı, sorumluluk ve adalet çatı değerler olarak yer almaktadır. Kişisel hayat açısından önemli olan tasarruf, sabır,
                  mahremiyet, mütevazılık, sağlıklı yaşam ve çalışkanlık değerleri insan; sevgi, dostluk, özgürlük, dürüstlük,
                  vatanseverlik, yardımseverlik ve aile bütünlüğü değerleri aile ve sosyal çevre; temizlik, duyarlılık, estetik ve
                  merhamet değerleri ise fiziksel çevre alanlarında yer almaktadır. Değerlerin hangi alanla ilgili olduğuna karar
                  verilirken daha çok katkı sağladığı alan dikkate alınmıştır. Erdem-Değer-Eylem Çerçevesi;  eğitim öğretimde
                  mutlaka yer alması gereken değerleri içermesi açısından sade, değer alanları ve değerlerin birbirleriyle ilişkile-
                  ri açısından tutarlı, kolay uygulanabilir olması açısından da kullanılabilir olarak tasarlanmıştır.
                  Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programları erdemli insanı yetiştirmek için değerleri ve değer eylemle-
                  rini programlar arası bileşen olarak ele almaktadır. Böylece değerler programın diğer ögelerinden, becerilerden
                  ve alan içeriğinden bağımsız bir şekilde değil programa organik olarak işlenmektedir.








                                                                                                                 15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20