Page 29 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 29

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  alan öğrenme çıktısının D5. Duyarlılık ve D16. Sorumluluk değeri ile ilişkilendirildiği ve bu değerin sırasıyla
                  "D5.2 Çevreye ve canlılara değer vermek" ve "D16.2 Topluma karşı görevlerini yerine getirmek" alt bileşenle-
                  rinin kullanıldığı görülmektedir. Yaşantı gerçekleştirilirken öğrenciler kaderle ilgili merak ettiklerini tanımlayıp
                  sorular sorarlar. Kaderle ilgili metinden yola çıkarak kaderle ilgili kavramlar ilişkilendirilerek açıklanır. Hz.
                  Eyyüp kıssasına bu bağlamda yer verilir. Rızık kavramı açılanırken helal kazancın önemine değinilir. Öğren-
                  cilerin ilgili kavramların kaderle bağlantısını dikkate alarak nedensel ilişkiler kurmaları ve elde ettiği bilgilerle
                T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                  bütüncül bir bakış açısı ortaya koymaları sağlanır. Hayatta karşılaşılan olumsuz durumların yanlış yorumlanan
                          Köprü Kurma Öğrencilerin uluslararası çatışma ve krizlerin her dönemde devam etmesinin nedenlerini
                  kaderden değil, insan iradesinden kaynaklandığı çıkarımı için rehberlik edilir. Süreç içerisinde fay hatları ya da
                                     sorgulamaları sağlanır.
                  dere yatakları üzerine ev yapmanın ortaya çıkaracağı olumsuz durumların insanın sorumluluk alanı içerisinde
                                     Küresel sorunların çözümünde rol oynayan kurumların tarihçelerini incelemeleri istenir.
                  olduğunun kavranması beklenir. Böyle durumlarda afet bilincine sahip olarak duyarlı davranması amaçlanmak-
                                     Millî kalkınma hedeflerinin günümüzde nasıl devam ettiği hakkında öğrencilere sorular
                  tadır.             sorulur.
                                     Öğrencilerden millî teknoloji hamlesinin gelecekte ulaşacağı noktaya ilişkin öngörülerini
                                     ifade etmeleri istenir.
                9. Örnek   Ortaöğretim T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi
                                     Türkiye’de demokrasinin kesintiye uğramaması için üzerlerine düşen görev ve sorumlu-
                                     lukları gerekçeleriyle açıklamaları istenir.
                      Öğrenme-Öğretme
                          Uygulamaları İTA.12.3.1
                                     Öğrencilerin kavram öğretim materyalleri üzerinden konu içeriğinde geçen kavramların
                                     anlamlarını açıklamaları istenir. Öğrencilere I. Dünya Savaşı’nın sonuçlarıyla II. Dünya Sava-
                                     şı’nın nedenleri arasında bağlantı kurulmasına yönelik sorular sorulur (SBAB4.2). Bu sorular
                                     çerçevesinde öğrencilerin II. Dünya Savaşı’na neden olan gelişmeleri gösteren farklı kaynakla-
                                     rı incelemeleri sağlanır (SBAB10.3). II. Dünya Savaşı’nın seyrini değiştiren gelişmelerden Pearl
                                     Harbor Baskını, Stalingrad Kuşatması, Normandiya Çıkarması, Hiroşima ve Nagazaki’ye atom
                                     bombalarının atılmasının yer aldığı açıklamalı tarih şeridini incelemeleri istenir (SBAB1.2). Ör-
                                     nek olaylardan hareketle insan ve doğayı sevmenin ve korumanın önemini açıklamaları sağ-
                                     lanır (D9.3, KB3.3). II. Dünya Savaşı’nın seyrini değiştiren gelişmelerle savaşın sonuçlarına
                                     yönelik soru-cevap etkinliği yapılır (E3.4). Öğrenciler II. Dünya Savaşı’nın neden ve sonuçlarını
                                     siyasi, sosyal ve ekonomik bağlamda sınıflandırır. Savaş sonrasında Soğuk Savaş Dönemi’nin
                                     başlaması, Birleşmiş Milletler ve IMF’nin kuruluşu, siyonist hareketler, Filistin Meselesi ve sö-
                                     mürgeciliğin şekil değiştirmesi hususlarını kendi cümleleriyle ifade eder (OB1, SDB2.1). Örnek
                                     metin ve olaylardan hareketle siyonist faaliyetleri ve Filistin Meselesi’ni hakkaniyetli davran-
                                     manın önemi bakımından değerlendirir (D1.2, SDB3.3). Öğrencilerden II. Dünya Savaşı’nın
                                     neden ve sonuçlarını değerlendirilebilmeleri amacıyla  verilen neden-sonuç formunu dol-
                                     durmaları istenir.

                                     İTA.12.3.2
                                     Grup çalışması yoluyla öğrencilerin II. Dünya Savaşı sırasında Türkiye’nin iç siyasetindeki Millî
                                     Korunma Kanunu, ekmek karnesi ve varlık vergisi uygulamaları ile dış siyasetindeki Mihver ve
                                     Müttefik devletlerle ilişkileri hakkında merak ettikleri tarihsel bir sorunu belirlemeleri sağlanır
                                     (E1.1, SDB2.2). Öğrencilerden 5N1K tekniği aracılığıyla merak ettikleri soruna ilişkin sorgu-
                                     lama yapmaları  ve bu sorunu tanımlamaları istenir. Öğrenciler yazılı, görsel, basılı ve dijital
                                     kaynaklar üzerinden belirledikleri tarihsel soruna ilişkin tarafların bakış açılarını analiz eder.
                                     Örnek olaylardan hareketle ülkede yaşanan olağanüstü durumlarda yardımlaşma ve daya-
                                     nışmanın önemini açıklar (D16.2). Tarihsel sorunun çözümü için yapılan uygulamaları ve alınan
                                     kararları değerlendirerek bunların güncel sorunların meydana gelmesine etkilerini ifade eder.
                                     Sorunu çözmeye yönelik alternatif öneriler üretir (SDB3.2). Bu önerilerin olası sonuçlarını II.
                  Yukarıda verilen metin örneği 12. sınıf  T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi "II. Dünya Savaşı’ndan küre-
                                     Dünya Savaşı sürecinde yetkililerin yaptıkları uygulamalar ve aldıkları kararların sonuçlarıyla
                                     karşılaştırarak değerlendirir. Yaptıkları çıkarımlar doğrultusunda öğrencilere  sunum hazırla-
                  selleşme sürecine Türkiye" isimli 3. temadan alınmıştır. Örnek incelendiğinde D1. Adalet değeri ile ilişkilendi-
                                     maya ve sunumlarını paylaşmaya yönelik performans görevi verilir (SDB2.1, SDB3.3).
                  rildiği ve bu değerin "D1.2 Hakkaniyetli davranmak" ikinci alt bileşeninin kullanıldığı görülmektedir. Yaşantı
                  gerçekleştirilirken öğrenciler, II. Dünya Savaşı’nın neden ve sonuçlarını siyasi, sosyal ve ekonomik bağlamda
                  sınıflandırır. Savaş sonrasında Soğuk Savaş Dönemi’nin başlaması, Birleşmiş Milletler ve IMF’nin kuruluşu,
                  siyonist hareketler, Filistin Meselesi ve sömürgeciliğin şekil değiştirmesi hususlarını kendi cümleleriyle ifade
                  etmeleri beklenmektedir. Bu sayede örnek metin ve olaylardan hareketle siyonist faaliyetleri ve Filistin Mese-
                  lesi’ni hakkaniyetli bir şekilde değerlendirmeleri hedeflenmektedir.





                                                                                                        31       29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34