Page 71 - Ortaöğretim Veli Rehberlik Kitabı 1
P. 71

Sık Sorulan Sorular







             •  Çocuğunuzun akran baskısına yönelik “hayır deme becerisi”ni güçlendirebilirsiniz. Böyle bir durumda nasıl
                “hayır” diyebileceğini ve nasıl bir davranış sergileyebileceğini çocuğunuza örnek sunarak veya prova ederek
                gösterebilirsiniz. Bunun yanı sıra iyi seçimler yapması için karar verme yeteneğine inandığınızı belirtebilir ve
                kendisine olan güvenini artırabilirsiniz.


             •  Çocuğunuzu çeşitli etkinlikler yapmaya ve yeni insanlarla tanışmaya teşvik edebilirsiniz. Farklı ortamlardan
                arkadaşlara sahip olmak, tek bir arkadaş grubuna uymaya çalışmanın baskısını azaltabilir. Örneğin, arkadaş-
                larını yemeğe davet edip bu yolla arkadaşlarını tanımaya çalışabilirsiniz.

             •  Çocuğunuzla akran baskısını konuşmanız, akran baskısını fark etmesine ve bununla nasıl başa çıkacağını an-
                lamasına yardımcı olur. Arkadaş edinmenin önemli olduğu kadar, kendi bireyselliğini ifade etmesinin de önemli
                olduğunu belirtebilirsiniz.


             •  Çocuğunuzla gerçekçi sınırlar belirleyebilirsiniz. Örneğin onaylamadığınız kişilerle arkadaş olmasını engelleye-
                miyorsanız arkadaşlarıyla nerede ve ne zaman görüşebileceğini müzakere edebilirsiniz. Kendisini bir ortamda
                rahatsız hissederse veya ortamdan ayrılmak isterse onu almanız için size mesaj atma gibi yollarla bir plan
                yapabilirsiniz.

        Çocuğumun daha iyi ders çalışmasını istiyorum ama o bilgisayara ve telefona çok zaman ayırıyor. Bu konuda
        ne yapabilirim?

        Akıllı cihazlar ve sosyal medya dikkatli kullanılmadığında maalesef herkesin zamanını fazlasıyla çalabilir. Bu konuda
        en önemli konu kuşkusuz çocuklarınıza doğru model olmanızdır. Siz ekran karşısında çok fazla zaman geçiriyorken
        çocuğunuza bu konuda nasihat vermek çoğunlukla işe yaramaz. Bunun yanı sıra gençler ve ebeveynler sıklıkla ekrana
        ne kadar baktıkları konusunda tartışırlar. Bunun nedeni genellikle gençlerin ekran başında geçirdikleri zamanı olduğun-
        dan daha az sanmalarıdır. Bu sorun için geliştirilmiş çeşitli uygulamalar (aplikasyonlar) gençlerin ekran karşısında ne
        kadar süre geçirdiklerini göstererek hem size hem de çocuklarınıza yardımcı olabilir. Bu da sizlerle onların tartışmalarını
        azaltır. Bir diğer önlem de sosyal medya uygulamalarının bildirimlerini kapatmak ve bu uygulamaları ulaşılması daha
        zor klasörlerin içine yerleştirmesi için çocuğunuzu teşvik etmektir. Çünkü bu uygulamalara erişim kolaylığı ve gelen bil-
        dirimler uygulamaların kullanım sıklığını ve süresini artırmaktadır.


        Çocuğum okulunu sevmiyor ve okula gitmek istemiyor? Bu konuda ne yapabilirim?

        Gençlerin okulu sevmemelerinin birden fazla nedeni olabilir. Bu nedenlerin başında da genellikle okulda sevdikleri ve
        yakın oldukları en az bir arkadaşının olmaması gelir. Okulda yakın arkadaşın bulunmaması gençlerin okula bağlan-
        malarını engeller. Bunun yanı sıra çocuğunuzun derslerle ilgili yerine getirmesi gereken görevler ona zor geliyor ya da
        bu görevlerle ilgili kendini yetersiz hissediyor olabilir. Derslerde ve görevlerde başarısızlık duygusunu fazla yaşayan
        gençler genellikle zamanla okuldan duygusal olarak kopmaya başlarlar. Çocuğunuzun okuldan uzaklaşmaya başladı-
        ğını hissettiğinizde ona “Okula gitmek senin için nasıl bir şey, okulda olduğunda kendini nasıl hissediyorsun, sence ne
        olsaydı okulu daha çok severdin?” gibi sorular sorarak onun okula bağlanmasını engelleyen nedenleri ortaya çıkarmaya
        çalışabilirsiniz. Eğer bu konuda ona yeterince destek olamadığınızı düşünürseniz bir ruh sağlığı uzmanından yardım
        almanız gerekebilir.










                                                           71
                                                           71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76