Page 162 - Grammar For YDT - 11
P. 162

RELATIVE CLAUSES

    ENGLISH    “Explanation” ve “reason” gibi sözcüklerin devamında gelen “relative clause” her zaman bir neden ifade eden cümle

           olmayabilir. Bu sıfat cümlecikleri “yapılan açıklama, ileri sürülen neden” gibi ifadeleri tanımlayan cümleler olduğunda
           “why” ya da “for which” “relative pronoun” olarak kullanılamaz. Ancak “that” ya da “which” kullanılabilir. Örnekleri
           karşılaştıralım:

             The harsh weather conditions were the reason why / that / for which / Ø the explorers had to postpone their expedition.
        (Bu cümleyi “Kâşiflerin keşif gezilerini ertelemek zorunda kalmalarının sebebi zorlu hava koşullarıydı.” şeklinde çevirebiliriz.
        Bu nedensellik ilişkisi nedeniyle “relative pronoun” olarak “why” ya da “for which” kullanılabilmektedir.)

             The reason that / which / Ø the student gave for her absence from school was a sudden illness.

        (“Öğrencinin  okul  devamsızlığı  için  öne  sürdüğü  neden  ani  bir  hastalıktı.”  cümlesinde  sadece  bu  nedenin  ne  olduğu
        söylenmektedir.  Bir  nedensellik  ilişkisi  kurulmamıştır.  Bu  sebeple  “relative  pronoun”  olarak  “why”  ya  da  “for  which”in
        kullanılması uygun değildir.)

            Bir “relative clause” yapısında “why” ve “for which” kullanımının uygun olup olmadığını anlayabilmek
            istiyorsak “relative clause” yapısına “for this reason / explanation” kalıbını koyup koyamadığımıza bakmalıyız.
            Eğer cümle içerisinde bu yapılar anlamlı şekilde duruyor ise “why” ve “for which” kullanılabilmektedir.

             The harsh weather conditions were the reason why / that / for which / Ø the explorers had to postpone their expedition.
             The harsh weather conditions were the reason. The explorers had to postpone their expedition. (for this reason)

             The reason that / which / Ø the student gave for her absence from school was a sudden illness.
             The reason was a sudden illness. The student gave the reason for her absence from school. (for this reason)

        9. Reduction of Relative Clauses

              “Relative clause” yapıları bazı kısaltmalar yapılarak cümle olmaktan çıkarılıp kelime öbeği haline getirilebilir.
             Students who are doing homework in today’s digital age often benefit from online resources and interactive tools.
             Students doing homework in today’s digital age often benefit from online resources and interactive tools.

             The book which was written by the prominent author a decade ago became a bestseller last year.
             The book written by the prominent author a decade ago became a bestseller last year.
                                                                                                 Video 8.10
              Yukarıdaki örneklerde de görüldüğü gibi “relative clause” yapılarında “reduction” yani kısaltma yapabilmenin
               temel kuralı “who”, “which”, “that” gibi “relative pronoun” sözcüklerinin “relative clause” cümlesinin öznesini
              nitelemesidir. Eğer sıfat cümlesinin başka bir öznesi varsa kısaltma yapılamaz.
             The film which / that / Ø we watched last night was very impressive in terms of the scenario.

        (Örneğin bu cümlede “relative clause” yeni bir özne olan “we” ile başlamaktadır. Ana cümlenin öznesi ise “the film” dir. Bu
        durumda kısaltma yapılabilmesi söz konusu değildir.)

            “Relative clause” yapısında kısaltma yapabilmenin ikinci temel kuralı ise şudur: Eğer cümlenin yardımcı fiili ya
            da temel fiili “be” ise bu fiilin “relative pronoun” ile beraber cümleden atılmasıdır. Bu kısaltma şeklini farklı yapılardaki
            örneklerle görelim:

        relative pronoun + be + present participle

             Players who are waiting in the dressing room are ready to play the final game.
              Players waiting in the dressing room are ready to play the final game.
        relative pronoun + be + past participle

             Animals which are abandoned by their foster families face harsh conditions in the streets.

              Animals abandoned by their foster families face harsh conditions in the streets.

       160
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167