Page 165 - Grammar For YDT - 11
P. 165

RELATIVE CLAUSES


            “Relative clause”, modal (can, may, should, etc.) yapılar içerdiği durumlarda da kısaltma yapılabilir. Yine bu
            kısaltmalar yapılırken etken cümlelerde “to infinitive” yapısı kullanılırken edilgen cümlelerde “to be V ” yapısı
                                                                                                 3
            kullanılmalıdır. Bazen her iki tür kısaltma yapısı da aynı anlama gelebilir.

             Eric would be more productive if he had a quiet workspace that he could use whenever he needed.
             Eric would be more productive if he had a quiet workspace to use whenever he needed.

             The athletes have strict training programmes that they must follow for the upcoming competition.
             The athletes have strict training programmes to follow for the upcoming competition.

             The athletes have strict training programmes to be followed for the upcoming competition.
        10. “Which” Referring to Whole Sentence

            “Relative clause” kendisinden önce gelen isim ya da isim öbeğini nitelediği durumların yanı sıra, öncesinde
            gelen tüm cümleyi nitelemek için de kullanılabilir. “Relative pronoun” olarak sadece “which” kullanılabilir. Bu
            durumda, “relative clause” ana cümlenin sonuna “which” ile beraber eklenir ve ana cümleden virgül ile ayrılır.
             Mark regularly donates to local charities. This improves the lives of those in need.

             Mark regularly donates to local charities, which improves the lives of those in need.
        (Bu cümlelerde ihtiyaç sahibi olanların hayatlarını iyileştiren şey, Mark’ın düzenli olarak yerel hayır kurumlarına bağışta
        bulunmasıdır. Yani burada “which”, öncesindeki cümlenin tamamını niteler.)

             The team worked tirelessly to finish the project ahead of schedule. That impressed their client.
             The team worked tirelessly to finish the project ahead of schedule, which impressed their client.
        11. Quantifiers with Relative Pronouns

            “Non-defining relative clause” yapılarında “all”, “most”, “one”, “two”, “some”, “any”, “(a) few”, “(a) little”,
            “several”, “both”, “either”, “neither”, “half”, “many”, “each” gibi miktar ya da sayı belirten ifadeler, kişiler   Video 8.11
            için “of whom”, cansız varlıklar ve hayvanlar için “of which”, sahiplik belirtilen durumlarda ise “of whose”
            yapılarından önce kullanılabilir. Bu tür kullanımlarda miktar belirten ifadelerin sayılabilen veya sayılamayan kelimelerle
            kullanılabilme kurallarını göz önünde bulundurmak gerekmektedir.

             Gabriel had a bookshelf filled with novels. Half of them were written by his favourite author.
             Gabriel had a bookshelf filled with novels, half of which were written by his favourite author.

             I had the opportunity to meet many interesting people at the conference. Most of them were experts in their fields.
             I had the opportunity to meet many interesting people at the conference, most of whom were experts in their fields.
             I visited Linda’s beautiful garden. Some of its flowers were in full bloom, presenting a colourful display.
             I visited Linda’s beautiful garden, some of whose flowers were in full bloom, presenting a colourful display.
        12. Cleft Sentences

        Türkçede bölünmüş cümleler olarak adlandırılan “cleft sentences”, cümledeki belirli bir kelimeyi veya öğeyi vurgulamak
        için kullanılır. Bu vurgulamayı yapabilmek için cümleyi bir “relative clause” ile beraber yeniden ifade etmek gerekir. “Cleft
        sentence”larda cümle genellikle “it” ile başlatılıp ardından bir “relative clause” yapısında getirilir.
              Vurgulanmak istenilen öge özne durumundaki bir insan olduğunda “It is / was someone who / that…”, insan
              dışında bir varlık ya da durum ise “It is / was something which / that…” kalıplarını kullanmak gerekir.
             Susan inspired all of her students to appreciate the beauty of classic literature.
             It was Susan who / that inspired all of her students to appreciate the beauty of classic literature.

             The ancient artefact was hidden deep within the cave for centuries.
                                                                                                 Video 8.12
             It was the ancient artefact which / that was hidden deep within the cave for centuries.


                                                                                                     163
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170