Page 51 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 51
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI AYT 3.
ADIM
Batı Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı - 1
2018 AYT 4. Hiç unutmam. Güzel bir bahar günü, Ömer Seyfettin, Orhan
Seyfi ve ben, Gülhane parkına gitmiştik. Sakin bir saatti. Ulu
1. • Sanatlı, süslü bir dil ve anlatımdan kaçınılmıştır.
ağaçların altında bir bahçe kanepesine oturmuş, edebiyattan
• Söyleyişte ve anlatımda hitabet tonu egemendir. söz açmıştık. Birdenbire, Ömer, ağaçlarda bir sır arıyormuş
gibi, başını kaldırıp uzun uzun dallara, yapraklara baktı, son-
• Şiirlerde lirik bir söyleyişten ziyade didaktik bir yaklaşım ter-
ra bize dönerek:
cih edilmiştir.
- Cancağızlarım, dedi, tasvirler yapın, tasvirler; şöyle güzel
• Halk şiiri nazım şekilleri ve hece vezni kullanılmıştır.
güzel, açık açık. Biz de hikâyelerimize şiirlerden örnek alalım.
Bazı özellikleri verilen edebî dönem veya topluluk aşağı-
Ömer bize yürüyeceğimiz yolu işaret etmek istemişti. Çünkü
dakilerden hangisidir?
biz henüz şiirde ne aruza veda etmiş, ne de tam mânası ile
A) Millî Edebiyat B) Servetifünun açık ve sade Türkçenin kaynağından su içmiştik. Buna rağ-
C) Garip Hareketi D) Tanzimat men, Ömer, bizi, açık ve samimi Türkçeye, o sadelikteki gü-
E) Fecriati zelliğe davet ediyordu.
Bu parçadan hareketle Ömer Seyfettin’in şairlere aşağı-
daki şiirlerden hangisini örnek verdiği söylenebilir?
2019 AYT
A) Yorgun gözümün halkalarında
2. II. Meşrutiyet sonrası edebiyat sahnesine çıkan ve genç ede-
Güller gibi fecr oldu nümâyan,
biyatçılardan oluşan bu topluluk, ferdiyetçi bir sanat görüşünü
esas alır. Türk edebiyatı tarihinde ilk kez bir bildirgeyle ortaya Güller gibi… sonsuz iri güller
çıkan bu edebî topluluk, devrin sosyal ve politik ortamından Güller ki kamıştan daha nâlân,
dolayı, amaçladıkları pek çok şeyi başaramadan dağılmıştır.
Gün doğdu yazık arkalarında!
Aşağıdakilerden hangisi bu parçada sözü edilen edebî
B) Vefâsız Aslı’ya yol gösteren bu,
topluluğun üyesi değildir?
Kerem’in sazına cevap veren bu,
A) Yakup Kadri Karaosmanoğlu Kuruyan gözlere yaş gönderen bu
B) Refik Halit Karay Sızmadı toprağa çoban çeşmesi
C) Ahmet Haşim
C) Ki hamûşâne dem-be-dem ağlar.
D) Celal Sahir Erozan Ey uçarken düşüp ölen kelebek,
E) Cenap Şahabettin Bir beyâz rîşe-i cenâh-ı melek
D) Yeter artık nezâremiz güzelim
O senin mevti görmemiş dîden
3. Servetifünun sanatçıları yaşadıkları dönemin siyasi şartla- Korkarım incinir bu rü’yetten;
rından dolayı ülkeden kaçma isteği duyup Yeni Zelanda’ya Gel, bahâr-ı hayali seyredelim
taşınmak isterler fakat bu ülkeye gitme arzuları gerçekleş-
meyince Hüseyin Kâzım’ın Manisa’daki çiftliğine yerleşme
E) Eyvâh!... ne yer, ne yâr kaldı,
kararı alırlar. Fakat bu kararlarını da gerçekleştiremezler. Bu
Gönlüm dolu âh ü zâr kaldı.
sebeple şiirlerinde hayallere ve tabiata sığınma temasını işle-
yerek gerçeklikten kaçmaya çalışmışlardır. Gerçeklikten ka- Şimdi buradaydı, gitti, elden,
çış teması yalnızca Servetifünun Dönemi’nde değil, Fecriati Gitti ebede gelip ezelden.
Dönemi’nde de görülen bir tema olmuştur.
Buna göre aşağıdaki şiirlerden hangisi bu temayı işleme-
miştir?
A) Ömr-i Muhayyel B) O Belde C) Başım
D) Yeşil Yurt E) Son Arzu
51