Page 54 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 54
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 1. ADIM
6. Muhabir : Edebiyata karşı ilginiz ne zaman ve nasıl başladı? 8. Güzel halkım,
Senden bir tek alkış beklemeden
Şair : Her akşam yassı kalesinden tellallar çağıran,
Salt senin için ağladı durdu kırk yıl
sokaklarında yaz boyunca yük yük üzüm, alaca
binlerce şarkım.
mısırlar, tenteneli uzun kavunlar taşınan ve gece-
leri uzaktan “Şu Zile’de gece de geçtim görmedim
Bitirdim nice dert okulunu,
aman!” diye türküler duyulan Zile, bana sanatı
Yalnız, şununla övünebilirim
sevdirdi.
Bir gün ihanet etmedim insana.
Muhabir : En çok hangi yazarları okudunuz ve hangilerinin Binbir yerinden vurulmuş yüreğimi
tesiri altında kaldınız? Ah, anlatabilsem bir gün sana.
Şair : Devir devir hoşuma giden yazarlar oldu ama bazı- Yapı, içerik, dil ve anlatım özellikleri dikkate alındığında
larını ömrüm boyunca sevdim. Türkülerimiz, halk bu dizelerin aşağıdaki şiir anlayışlarından hangisini tem-
şiirimiz; üç beş Batılı şair daima dostum oldular. sil ettiği söylenebilir?
Muhabir : Şimdi edebiyat sahasında yeni bir şey hazırlıyor A) Serbest nazım ve toplumcu şiir
musunuz?
B) Saf (öz) şiir
Şair : Atatürk Kurtuluş Savaşı’nda adıyla bir şiir yazmış-
C) Cumhuriyet Dönemi halk şiiri
tım. Son günlerde yazdıklarıma beş on şiir katabi-
D) II. Yeni şiiri
lirsem artık hepsini bir arada yayımlarım.
E) Millî Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiir
Muhabir : İlk yazılarınızla şimdikiler arasında ne gibi bir ay-
rılık görüyorsunuz?
9. Yedi Meşaleciler’i 1940 kuşağına bağlayan ozanlar içinde
Şair : Vezinsiz, kafiyesiz şiir modası çıktığı sırada ilk
Cahit Sıtkı Tarancı ile birlikte şiirde biçim, ses ve iç uyum
şiirlerimi yayımlamıştım. O modaya kapılmadım.
güzelliğine önem veren bir ozandır. Simgeci Fransız oza-
Ben de kendime göre bir şekil peşinde koşup baş-
nı Baudelaire’den esinlenerek özgün bir şiir dili yaratmıştır.
ka ezgi ve deyişler bularak kendimce konuşmaya
Tevfik Fikret’in şiirlerini de günün söyleyişine uyarlayan ----
başladım.
daha çok “Fahriye Abla Şairi” olarak da tanınır.
Bu diyalogda muhabirin sorularına cevap veren şair aşa-
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi geti-
ğıdakilerden hangisidir?
rilmelidir?
A) Behçet Necatigil B) Necati Cumalı
A) Ziya Osman Saba B) Ahmet Kutsi Tecer
C) Bedri Rahmi Eyüboğlu D) Ceyhun Atuf Kansu C) Faruk Nafiz Çamlıbel D) Yahya Kemal Beyatlı
E) Cahit Külebi E) Ahmet Muhip Dıranas
10. Arkadaşlarıyla birlikte 1951’de Nokta dergisini çıkarmıştır.
İlk şiirlerinde şehir hayatının avareliklerini anlatan sanatçı,
1954’ten sonra soyut şiire yönelmiştir. Şiirlerinde dize alış-
kanlığını kırmış; öyküye, tasvire, diyaloglara yer vermiştir.
Yaşadığı döneme, çağa yabancılaşan insanların bunalımla-
rını işlemiş; insanın iç dünyasını ele almıştır. Varoluşçuluk
7. I. Yeni’nin sanat görüşü ile ilgili aşağıdaki yargılardan akımına bağlı kalmıştır. Oldukça uzun şiirler yazmıştır. Şiiri
hangisi yanlıştır? dil, imge yapısı, teknik açılardan sürekli yenilemiş; yerleşik
kalıpları kırmıştır. Sanatçı, İkinci Yeni şiirinin en önemli şa-
A) Şiirde ölçü, kafiye ve redif kullanımı reddedilmiştir. irlerindendir. Yerçekimli Karanfil, Ben Ruhi Bey Nasılım şiir
B) Müzik ve resme ait unsurların şiirde kullanılmasına karşı kitaplarından bazılarıdır.
çıkılmıştır. Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
C) Sözün doğallığını bozduğu gerekçesiyle edebî sanatlar A) Cemal Süreya
benimsenmemiştir.
B) Edip Cansever
D) Konuda sıradanlık, üslupta gerçekçilik ve içtenlik tercih
C) Ülkü Tamer
edilmiştir.
D) Turgut Uyar
E) Şiirin toplumsal fayda prensibi etrafında yazılması gerek-
tiğine inanılmıştır. E) Ece Ayhan
54