Page 50 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 50

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                                                       2. ADIM




        7.   I. Saat-ı semenfam (yasemin renkli saatler), gülbün-i müş-  10.  Yârin dudağından getirilmiş
               kini havatır (hatıraların mis kokulu gül fidanı) gibi o güne      Bir katre âlevdir bu karanfil,
               dek benzeri görülmeyen ifade biçimleri geliştirdiler.
                                                                   Rûhum acısından bunu bildi!
             II. Kırılgan duyarlılıklarını belirtmek için, aşırı heyecan ifade
               eden  ki,  ve,  evet  gibi  edatlarla  ah,  of,  ey  gibi  ünlemleri      Düştükçe vurulmuş gibi, yer yer,
               sıklıkla kullandılar.                               Kızgın kokusundan kelebekler,
            III. Şiirle düzyazı arasında bir tür sayılan mensur şiirin doğu-     Gönlüm ona pervâne kesildi.
               şunu hazırladılar.                                  Bu şiirin biçim, içerik ve anlatım özellikleri dikkate alındı-
            IV. Serbest şiiri büyük bir başarı ile uyguladılar.    ğında aşağıdaki şairlerin hangisine ait olduğu söylenebilir?
            V. Dönemin baskısı ve Fransız edebiyatının etkisi ile “toplum   A) Ahmet Haşim      B) Halit Ziya Uşaklıgil
               için sanat” ilkesine bağlandılar.
                                                                   C) Tevfik Fikret          D) Mehmet Âkif Ersoy
            Numaralanmış cümlelerden hangileri Servetifünun ede-
                                                                            E) Mehmet Emin Yurdakul
            biyatı ile ilişkili değildir?
            A) I ve II              B) II ve III            C) II ve IV
                             D) III ve V          E) IV ve V
                                                               11.  Servetifünun  sanatçıları  arasında  dil  konusunda  en  çok
                                                                   eleştirilen sanatçı olmuştur. Daha önce kimsenin duymadığı
        8.   Şu güzer-gâha kıl nazar;                              “berf-i zengin (altın kar), saat-i semenfam (yasemin kokulu
            Her belâ anda muntazar!                                saatler)”  gibi  tamlamalar  kullanmıştır.  Hece  ölçüsünü  “par-
            Gün batarken garib garib,                              mak hesabı” olarak nitelemiş ve küçümsemiştir. Sembolizmin
                                                                   edebiyatımızdaki ilk temsilci olan sanatçı, parnasizm akımın-
            Kimseler yoğ iken şu sahrâda,
                                                                   dan da etkilenmiştir.
            Kim şu mahlûk-ı dil-firîb,
                                                                   Aşağıdaki eserlerden hangisi bu parçada tanıtılan yazara
            Kim unutmuş anı bu enhâda?
                                                                   ait değildir?
            Niçin ağlar hazîn hazîn,
                                                                   A) Evrak-ı Leyal
            Ne temennâsı var bu dünyada?
                                                                   B) Tiryaki Sözleri
            Acaba kim şu nâzenîn,
                                                                   C) Haluk’un Defteri
            Kimi bekler kenâr-ı deryâda?
                                                                   D) Suriye Mektupları
            Bu dizelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
                                                                   E) Afak-ı Irak
            A)  “Sanat için sanat” anlayışıyla bireysel temada yazıldığı
            B)  Tanzimat birinci döneme ait olduğu
            C)  Aruz ölçüsü kullanıldığı
            D)  Redif ve tam kafiyeye yer verildiği
                                                               12.  Sokaklarda seyl-âbeler ağlaşır,
            E)  “Güzel  olan  her  şey,  şiirin  konusu  olabilir.”  anlayışıyla      Ufuk yaklaşır, yaklaşır, yaklaşır;
               oluşturulduğu
                                                                   Bulutlar karardıkça zerrâta bir
                                                                   Ağır, muhtazır dalgalanmak gelir;

                                                                   Bürür bir soğuk gölge etrâfı hep,
        9.   Aşağıdaki ifadelerden hangisi Servetifünun edebiyatının
            sanat anlayışını yansıtmaz?                            Nümâyân olur gündüzün nısf-ı şeb.

            A)  Sanatçılar eserlerinde süslü cümleler kullanmışlardır.     Bu dizelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
            B)  Divan şiirine karşıdırlar fakat aruz ölçüsünü kullanmaya   A)  Anlamın beyitte tamamlandığı
               devam etmişlerdir.
                                                                   B)  Betimleyici bir anlatım tutumu sergilendiği
            C)  “Göz için kafiye” anlayışını devam ettirmişlerdir.
                                                                   C)  Biçim mükemmelliğine ve ahenge önem verildiği
            D)  Hikâye ve romanda realizm ve natüralizm etkisi görülür.
                                                                   D)  Aruzun en kısa kalıplarından biriyle yazıldığı
            E)  “Güzel olan her şey, şiirin konusu olur.” anlayışını geniş-
                                                                   E)  Arapça, Farsça sözcük ve tamlamalarla dolu ağır bir dil
               leterek  “Her  şey  şiirin  konusu  olabilir.”  düşüncesini  sa-
                                                                      kullanıldığı
               vunmuşlardır.



         50
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55