Page 50 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 50
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 2. ADIM
7. I. Saat-ı semenfam (yasemin renkli saatler), gülbün-i müş- 10. Yârin dudağından getirilmiş
kini havatır (hatıraların mis kokulu gül fidanı) gibi o güne Bir katre âlevdir bu karanfil,
dek benzeri görülmeyen ifade biçimleri geliştirdiler.
Rûhum acısından bunu bildi!
II. Kırılgan duyarlılıklarını belirtmek için, aşırı heyecan ifade
eden ki, ve, evet gibi edatlarla ah, of, ey gibi ünlemleri Düştükçe vurulmuş gibi, yer yer,
sıklıkla kullandılar. Kızgın kokusundan kelebekler,
III. Şiirle düzyazı arasında bir tür sayılan mensur şiirin doğu- Gönlüm ona pervâne kesildi.
şunu hazırladılar. Bu şiirin biçim, içerik ve anlatım özellikleri dikkate alındı-
IV. Serbest şiiri büyük bir başarı ile uyguladılar. ğında aşağıdaki şairlerin hangisine ait olduğu söylenebilir?
V. Dönemin baskısı ve Fransız edebiyatının etkisi ile “toplum A) Ahmet Haşim B) Halit Ziya Uşaklıgil
için sanat” ilkesine bağlandılar.
C) Tevfik Fikret D) Mehmet Âkif Ersoy
Numaralanmış cümlelerden hangileri Servetifünun ede-
E) Mehmet Emin Yurdakul
biyatı ile ilişkili değildir?
A) I ve II B) II ve III C) II ve IV
D) III ve V E) IV ve V
11. Servetifünun sanatçıları arasında dil konusunda en çok
eleştirilen sanatçı olmuştur. Daha önce kimsenin duymadığı
8. Şu güzer-gâha kıl nazar; “berf-i zengin (altın kar), saat-i semenfam (yasemin kokulu
Her belâ anda muntazar! saatler)” gibi tamlamalar kullanmıştır. Hece ölçüsünü “par-
Gün batarken garib garib, mak hesabı” olarak nitelemiş ve küçümsemiştir. Sembolizmin
edebiyatımızdaki ilk temsilci olan sanatçı, parnasizm akımın-
Kimseler yoğ iken şu sahrâda,
dan da etkilenmiştir.
Kim şu mahlûk-ı dil-firîb,
Aşağıdaki eserlerden hangisi bu parçada tanıtılan yazara
Kim unutmuş anı bu enhâda?
ait değildir?
Niçin ağlar hazîn hazîn,
A) Evrak-ı Leyal
Ne temennâsı var bu dünyada?
B) Tiryaki Sözleri
Acaba kim şu nâzenîn,
C) Haluk’un Defteri
Kimi bekler kenâr-ı deryâda?
D) Suriye Mektupları
Bu dizelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
E) Afak-ı Irak
A) “Sanat için sanat” anlayışıyla bireysel temada yazıldığı
B) Tanzimat birinci döneme ait olduğu
C) Aruz ölçüsü kullanıldığı
D) Redif ve tam kafiyeye yer verildiği
12. Sokaklarda seyl-âbeler ağlaşır,
E) “Güzel olan her şey, şiirin konusu olabilir.” anlayışıyla Ufuk yaklaşır, yaklaşır, yaklaşır;
oluşturulduğu
Bulutlar karardıkça zerrâta bir
Ağır, muhtazır dalgalanmak gelir;
Bürür bir soğuk gölge etrâfı hep,
9. Aşağıdaki ifadelerden hangisi Servetifünun edebiyatının
sanat anlayışını yansıtmaz? Nümâyân olur gündüzün nısf-ı şeb.
A) Sanatçılar eserlerinde süslü cümleler kullanmışlardır. Bu dizelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
B) Divan şiirine karşıdırlar fakat aruz ölçüsünü kullanmaya A) Anlamın beyitte tamamlandığı
devam etmişlerdir.
B) Betimleyici bir anlatım tutumu sergilendiği
C) “Göz için kafiye” anlayışını devam ettirmişlerdir.
C) Biçim mükemmelliğine ve ahenge önem verildiği
D) Hikâye ve romanda realizm ve natüralizm etkisi görülür.
D) Aruzun en kısa kalıplarından biriyle yazıldığı
E) “Güzel olan her şey, şiirin konusu olur.” anlayışını geniş-
E) Arapça, Farsça sözcük ve tamlamalarla dolu ağır bir dil
leterek “Her şey şiirin konusu olabilir.” düşüncesini sa-
kullanıldığı
vunmuşlardır.
50