Page 45 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 45

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        2.

                                                  Cumhuriyet  Dönemi                                      ADIM
                                              Hikâyesi ve Küçürek Hikâye







        1.   Hikâyenin kahramanı; korkuyla yaşayan, yalnız biridir. Evine   4.   Küçürek öyküde diyalog tekniği bu yazarımız için önemli bir
            dönerken köpekleri görür ve kaçarak evine gelir. Evinde eski   yer tutar. Yaşam Öyküsü I, Gece Bekçisi, Rastlantı, Zaman,
            bir dilde yazılmış bir mektup bulur. Ölü diller uzmanı bir arka-  Keşke, Kısa ve Yanıt adlı öykülerinde diyaloglar kişilerle ilgili
            daşından mektubu okuması için yardım alır. Mektupta evden   uzun betimlemelerin yerini tutacak nitelikte söylemsel bir iş-
            çıkmaması söylenmektedir.                              lev üstlenir. Uzun satırlar yerine kısa kısa konuşmalar aracılı-
                                                                   ğıyla öyküdeki kişilerin ilişkisine ve onların kendi gerçeklerine
            Bu parçada sözü edilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                   ulaşır.
            A) Korkuyu Beklerken                   B) Bir Mektup
                                                                   Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
            C) Ne Evet Ne Hayır                    D) Tahta At
                                                                   A) Ferit Edgü             B) Necati Tosuner
                        E) Demiryolu Hikâyecileri
                                                                   C) Tarık Günersel         D) Vüs’at O. Bener

                                                                                 E) Tarık Dursun K.



        2.   Realistim. Halkın ve köylünün ıztıraplarını, dertlerini, ihtiyaç-
            larını göstermeyi ve onları intibaha, tayakkuza, idrake sevk
            etmeye çalışmayı vazife bilirim. Sanatı uyandırıcı bir kamçı
            olarak kullanmak isterim. Sanatı gayeye varmak için vasıta
            telakki ederim.

            Bu  cümlelerden  hareketle  hikâyelerini  oluşturan  yazar
            aşağıdakilerden hangisi olabilir?
                                                               5.   Aşağıdaki parçalardan hangisinde bilgi yanlışı yapılmıştır?
            A) Samet Ağaoğlu                   B) Ahmet Hamdi Tanpınar
            C) Tarık Buğra                   D) Sadri Ertem        A)  Bilge Karasu, 1950 kuşağı öykücüleri arasında adını du-
                                                                      yurmuştur. Bireyin sorunlarına ağırlık veren, onun günlük
                              E) Oktay Akbal
                                                                      hayatındaki açmazlarını derinlemesine işleyen bir çizgide
                                                                      eserler kaleme almıştır. Sanatçı Gece romanında düş ile
                                                                      gerçeği birleştirmiştir.
                                                                   B)  Mustafa  Kutlu,  eserlerinde  bireyin  iç  dünyasını  yansıt-
                                                                      maya  çalışır.  Hikâyelerinde  günlük  hayatta  her  zaman
                                                                      karşılaşılan sıradan kişiler, köyden kente göç ile Anadolu
        3.   Türk edebiyatında modern hikâye, Osmanlı-Türk toplumunun
                                                                      insanının hayatı ön plana çıkar. Türk edebiyatında yazdı-
            Batı’ya  yönelmesinden  sonra  1870’li  yıllardan  itibaren  gö-
                                                                      ğı uzun hikâyeleriyle anılmaktadır.
            rülmeye başlar. Bu hikâye, Cumhuriyet’e gelinceye kadarki
            Tanzimat, Servetifünun, Fecriati ve Millî Edebiyat Dönemleri   C)  Sait Faik, edebiyatımızda durum hikâyesinin (Çehov tar-
            içinde  “modern”  olarak  niteleyebileceğimiz  bir  forma  sahip   zı)  temsilcilerindendir.  Hikâyelerinde,  genel  olarak  top-
            olur. Özellikle ---- hikâyecileri, ---- hikâyesinin hem hazırla-  lumun herhangi bir olaya ya da insana karşı gösterdiği
            yıcıları hem de ilk yazarları olması bakımından büyük önem   tepkiyi,  sınıf  ayrılıklarının  ortaya  çıkardığı  sakıncaları,
            taşırlar. Onlar II. Meşrutiyet sonrasında tanınıp şöhrete ulaş-  işveren-işçi ilişkileri, toplumun düşkünlere karşı ilgisizliği,
            mışlarsa da Cumhuriyet sonrasında da hikâye yazma ve ya-  yoksulluk gibi toplumun sorunlarını dile getirmiştir.
            yımlamayı sürdürürler.
                                                                   D)  Tomris Uyar; genellikle günlük olayları, büyük şehrin ka-
            Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangi-   labalığında kaybolan iyi insanları, özellikle kadınları öykü-
            leri sırasıyla getirilmelidir?                            lerinde konu edinmiştir. Ayrıca modern dünya edebiyatın-
                                                                      dan yaptığı çevirilerle adını duyurmuştur.
            A)  Tanzimat I. Dönem - Tanzimat II. Dönem
                                                                   E)  Nezihe Meriç, 1950 kuşağının ilk kadın öykü yazarların-
            B)  Tanzimat II. Dönem - Servetifünun
                                                                      dandır.  Eserlerinde  kadın  karakterlere  çokça  yer  verir.
            C)  Servetifünun - Fecriati
                                                                      Eserlerindeki kişileri her sosyal tabakadan seçmektedir.
            D)  Fecriati - Millî Edebiyat                             Sade ve samimi bir üslupla kaleme aldığı İpek ve Bakır
            E)  Millî Edebiyat - Cumhuriyet                           adlı eserinde kadın sorunlarına değinmektedir.



                                                                                                              43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50