Page 45 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 45
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI AYT 2.
Cumhuriyet Dönemi ADIM
Hikâyesi ve Küçürek Hikâye
1. Hikâyenin kahramanı; korkuyla yaşayan, yalnız biridir. Evine 4. Küçürek öyküde diyalog tekniği bu yazarımız için önemli bir
dönerken köpekleri görür ve kaçarak evine gelir. Evinde eski yer tutar. Yaşam Öyküsü I, Gece Bekçisi, Rastlantı, Zaman,
bir dilde yazılmış bir mektup bulur. Ölü diller uzmanı bir arka- Keşke, Kısa ve Yanıt adlı öykülerinde diyaloglar kişilerle ilgili
daşından mektubu okuması için yardım alır. Mektupta evden uzun betimlemelerin yerini tutacak nitelikte söylemsel bir iş-
çıkmaması söylenmektedir. lev üstlenir. Uzun satırlar yerine kısa kısa konuşmalar aracılı-
ğıyla öyküdeki kişilerin ilişkisine ve onların kendi gerçeklerine
Bu parçada sözü edilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
ulaşır.
A) Korkuyu Beklerken B) Bir Mektup
Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
C) Ne Evet Ne Hayır D) Tahta At
A) Ferit Edgü B) Necati Tosuner
E) Demiryolu Hikâyecileri
C) Tarık Günersel D) Vüs’at O. Bener
E) Tarık Dursun K.
2. Realistim. Halkın ve köylünün ıztıraplarını, dertlerini, ihtiyaç-
larını göstermeyi ve onları intibaha, tayakkuza, idrake sevk
etmeye çalışmayı vazife bilirim. Sanatı uyandırıcı bir kamçı
olarak kullanmak isterim. Sanatı gayeye varmak için vasıta
telakki ederim.
Bu cümlelerden hareketle hikâyelerini oluşturan yazar
aşağıdakilerden hangisi olabilir?
5. Aşağıdaki parçalardan hangisinde bilgi yanlışı yapılmıştır?
A) Samet Ağaoğlu B) Ahmet Hamdi Tanpınar
C) Tarık Buğra D) Sadri Ertem A) Bilge Karasu, 1950 kuşağı öykücüleri arasında adını du-
yurmuştur. Bireyin sorunlarına ağırlık veren, onun günlük
E) Oktay Akbal
hayatındaki açmazlarını derinlemesine işleyen bir çizgide
eserler kaleme almıştır. Sanatçı Gece romanında düş ile
gerçeği birleştirmiştir.
B) Mustafa Kutlu, eserlerinde bireyin iç dünyasını yansıt-
maya çalışır. Hikâyelerinde günlük hayatta her zaman
karşılaşılan sıradan kişiler, köyden kente göç ile Anadolu
3. Türk edebiyatında modern hikâye, Osmanlı-Türk toplumunun
insanının hayatı ön plana çıkar. Türk edebiyatında yazdı-
Batı’ya yönelmesinden sonra 1870’li yıllardan itibaren gö-
ğı uzun hikâyeleriyle anılmaktadır.
rülmeye başlar. Bu hikâye, Cumhuriyet’e gelinceye kadarki
Tanzimat, Servetifünun, Fecriati ve Millî Edebiyat Dönemleri C) Sait Faik, edebiyatımızda durum hikâyesinin (Çehov tar-
içinde “modern” olarak niteleyebileceğimiz bir forma sahip zı) temsilcilerindendir. Hikâyelerinde, genel olarak top-
olur. Özellikle ---- hikâyecileri, ---- hikâyesinin hem hazırla- lumun herhangi bir olaya ya da insana karşı gösterdiği
yıcıları hem de ilk yazarları olması bakımından büyük önem tepkiyi, sınıf ayrılıklarının ortaya çıkardığı sakıncaları,
taşırlar. Onlar II. Meşrutiyet sonrasında tanınıp şöhrete ulaş- işveren-işçi ilişkileri, toplumun düşkünlere karşı ilgisizliği,
mışlarsa da Cumhuriyet sonrasında da hikâye yazma ve ya- yoksulluk gibi toplumun sorunlarını dile getirmiştir.
yımlamayı sürdürürler.
D) Tomris Uyar; genellikle günlük olayları, büyük şehrin ka-
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangi- labalığında kaybolan iyi insanları, özellikle kadınları öykü-
leri sırasıyla getirilmelidir? lerinde konu edinmiştir. Ayrıca modern dünya edebiyatın-
dan yaptığı çevirilerle adını duyurmuştur.
A) Tanzimat I. Dönem - Tanzimat II. Dönem
E) Nezihe Meriç, 1950 kuşağının ilk kadın öykü yazarların-
B) Tanzimat II. Dönem - Servetifünun
dandır. Eserlerinde kadın karakterlere çokça yer verir.
C) Servetifünun - Fecriati
Eserlerindeki kişileri her sosyal tabakadan seçmektedir.
D) Fecriati - Millî Edebiyat Sade ve samimi bir üslupla kaleme aldığı İpek ve Bakır
E) Millî Edebiyat - Cumhuriyet adlı eserinde kadın sorunlarına değinmektedir.
43