Page 44 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 44
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 1. ADIM
7. Anadolu insanının, günlük endişelerini romantik bir dille anlat- 10. 1923-1940 yılları arasında başlıca öykü yazarları olarak yer alan
tığı ilk öykülerinden sonra Yoksulluk İçimizde ve Ya Tahammül yazarlarımızın ele aldıkları konulara göz atıldığında gözleme
Ya Sefer kitaplarında toplumsal ve kültürel sorunlara geleneksel dayalı gerçekçiliğin gittikçe geliştiği görülüyor. Öykünün ayrı tür
bir duyarlıkla eğildi. Kıssa geleneğine dayanan öykülerinde sa- olduğu görüşünün ortaya konmasıyla sanatın toplum üzerinde
mimi dil ve sağlam bir bütünlük görülür. Uzun Hikâye, ustalıklı bir işlevi olması gerektiği düşüncesinin de egemen olmaya başladı-
dille kaleme aldığı otobiyografik bir anlatıdır. ğı dikkati çekiyor. Bu düşüncenin yanı sıra yalnızca öyküler yaz-
mayı gerçekçilik için yeterli gören yazarlar da göze çarpıyor. Sait
Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Faik’le başlayan “giriş, gelişme, sonuç” bölümü olmayan öyküle-
A) Ferit Edgü B) Mustafa Kutlu rin yaygınlaşmaya başlaması öykü yazma yönteminde yapılan
değişiklikte ilk adım olarak önem taşıyor.
C) Sabahattin Ali D) Aziz Nesin
E) Sait Faik Abasıyanık Aşağıdaki sanatçılardan hangisi bu parçadaki altı çizili
bölümde ifade edilen öykü tarzında eser vermiştir?
A) Ömer Seyfettin B) Refik Halit Karay
C) Reşat Nuri Güntekin D) Talip Apaydın
E) Memduh Şevket Esendal
8. Türk öyküsü deyince sanatçıları kadar tanınmış bazı eser-
ler öncelikle akla gelir: Eskici, Kaşağı, Ses, Semaver, Mesut
İnsanlar Fotoğrafhanesi, Korkuyu Beklerken, Uzun Hikâye...
Bu parçada aşağıdaki sanatçılardan hangisinin eserine
yer verilmemiştir?
A) Oğuz Atay B) Mustafa Kutlu
11. Küçürek (minimal) öyküler, insan yaşamından dondurulmuş kısa
C) Refik Halit Karay D) Sait Faik Abasıyanık
anlar, yaşanmış küçük olaylar, anekdotlar, kurulan düşlerden biri
E) Memduh Şevket Esendal olarak okuyucunun karşısına çıkar. Yoğun ve imgesel bir anla-
tımdan faydalanılarak hikâye kurgulanır küçürek öykülerde.
Bu açıklamaya göre aşağıdakilerden hangisi küçürek öy-
küye bir örnek sayılabilir?
A) Gregor odaya girmedi, onun yerine sıkıca sürgülü çift
kanatlı kapıların kapalı olanına yaslandı. Bu şekilde vü-
cudunun sadece yarısı görünüyordu, kafasıyla eğilmiş
9. Yazın yaşamına öyküyle başlamıştır. İlk yapıtlarında çöken dışarıdakileri izliyordu.
burjuva ailelerinin, yoksulluk ve yalnızlıkla boğuşan kadın B) Siz babanızın fakirliğine ne bakıyorsunuz? Gönlü zengin
ve çocukların, yeni ortamlarda bunalan ve yurt özlemi çeken onun. Sabah işine gider, akşam bu işten döner. Her işin
göçmenlerin dramlarına sevecenlikle yaklaşmıştır. Kişileri de- başı doğruluk. Allah doğruluktan ayırmasın. Bir tarihte
rinlemesine incelemiş ve anlatımını ayrıntılarla beslemiştir. İlk herifin biri yirmi beş bin lira, evet tastamam yirmi beş bin
öyküsü Olumsuz Hikâye, 1956’da Seçilmiş Hikâyeler dergi- lira sürdü önüme.
sinde yayımlanmıştır. Daha sonra öykülerini, Türk Dili, Pazar
C) Sabahın ilk horozları öterken kulenin dibinden kalktılar.
Postası, Dost, Papirüs, Yeni Dergi gibi dergilerde yayımla-
Bir yalım parçası ortadan koparcasına elleri birbirinden
mıştır. Sevda Dolu Bir Yaz’daki öykülerinde geçmiş zaman
ayrıldı. Kadın hiç ayrılmak istemiyor, gün batıncaya ka-
İstanbul’unun profilini çizmiştir. İlk hikâye kitabı Parasız Yatılı
dar burada, böylece susarak kalmak; Ahmet’in elini tut-
ile 1972 Sait Faik Hikâye Armağanı’nı, ilk romanı 47’liler ile de
manın korkunç tadını sürdürmek istiyordu.
1975 Türk Dil Kurumu Roman Ödülü’nü kazanmıştır.
D) Karşılığını bulduğu tüm aşk yanılsamaları kolaylıkla ak-
Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir? lından çıkarken, hiçbir karşılık bulamadığı tek aşkının
ömrü boyunca aklından bir an bile çıkmadığının ayrımına
A) Leyla Erbil B) Füruzan
vardı. Vardığında çıktı. Artık karşılık beklemiyordu.
C) Ayla Kutlu D) Azra Erhat
E) Yazı türleri birbirinden faydalanmakta oldukça özgürleşmiş
E) Emine Işınsu durumdadır. Bir yazıya kolayca öykü, deneme, fıkra, makale
diyemiyoruz artık. Yazılar da bunu beklemiyor zaten.
42