Page 43 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 43
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI AYT 1.
Cumhuriyet Dönemi ADIM
Hikâyesi ve Küçürek Hikâye
1. Bacanak adlı hikâyesinde bir toplum sorununu, miras karşı- 4. Öykülerinde öyle ağırbaşlı konular yoktur. Balıkçılar, deniz in-
sında köylünün davranışlarındaki temel motifi vererek anlatır. sanları, bir hişt sesi, bir sinarit balığı öykülerine konu olabilir.
İddiasız, davasız, eski geleneklerin oluşturduğu anonim ruhu “Küçük adamların” dünyasını, konuşma dilinin canlılığı içinde
işlemeye ve değerlendirmeye çalışır. İlk kitabında Havuçlu vermeye çalışır. Şiirsel bir etki yaratacak durumları seçer.
Pilav Meselesi, Buhran ve Ömer hikâyeleri, yeni evlilerin ara- Kimi zaman Son Kuşlar hikâyesinde olduğu gibi karşımızda
larındaki anlaşmazlıkları gözlemci gerçekçilere has bir hava doğanın yok edilmesine karşı çıkan bir çevreci vardır.
içinde verir. Bu eserler; onun bir hikâyeci olarak yolunu ara-
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
dığını, önüne açılan anlatım tekniklerinin hepsinde başarılı
olabileceğini gösteren denemelerdir. Hikâyelerini Oğlumuz, A) Memduh Şevket Esendal B) Refik Halit Karay
Yarın Diye Bir Şey Yoktur, İki Uyku Arasında adlı eserlerde
C) Halikarnas Balıkçısı D) Sait Faik Abasıyanık
toplamıştır.
E) Ömer Seyfettin
Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisi-
dir?
A) Tarık Buğra B) Oktay Akbal
C) Haldun Taner D) Samet Ağaoğlu
5. Sosyal ve toplumcu gerçekçilik kuşağından olan ----, hikâye-
E) Aziz Nesin lerinde ülkenin tamamı veya bir bölgesindeki sosyal problem-
leri eleştirel bir yaklaşımla ele alır. Özellikle köy ve köylü, alt
gelir grupları, köyden şehre göç etmiş insanların hayat müca-
deleleri, bu mücadele esnasında yaşanan çatışmalar hikâye-
2. Alemdağ’da Var Bir Yılan, karamsarlığın ve yalnızlığın ön lerinin temel konuları olur.
planda olduğu bir kitap. Ayrıca eserdeki hikâyeler, diğer öy-
külerinden farklıdır. O zamana kadar çoğunluğu biyografik Bu parçaya göre boş bırakılan yere aşağıdakilerden han-
izler taşıyan, ancak başkalarına ait hikâyeleri gerçekçi bir üs- gisi getirilemez?
lupla anlatırken Alemdağ’da Var Bir Yılan’da kendi kişiliğini, A) Kemal Bilbaşar B) Necati Cumalı
kendi sorgulamalarını sürrealist bir anlatımla aktarıp kendi
benliğini sorguluyor. Alemdağ’da Var Bir Yılan’da yer alan on C) Reşat Nuri Güntekin D) Bekir Yıldız
yedi öykü, sanatçının diğer öykülerine nazaran daha derin, E) Fakir Baykurt
taşıdığı anlamlar açısından daha karmaşık.
Bu parçada sözü edilen yazarımız aşağıdakilerden han-
gisidir?
A) Ahmet Hamdi Tanpınar
B) Sait Faik Abasıyanık 6. Öykülerinde güçlü gözlemciliği ile birlikte, toplum yaşayışımız-
daki aksaklıklara değinişi ile dikkat çeker. Günlük yaşamı dile
C) Kenan Hulusi Koray
getirdiği öykülerinin yanı sıra, kadınları ilgilendiren sorunlara,
D) Sabahattin Ali ekonomideki tutarsızlıkların aile yaşayışını etkileyişine, Birinci
E) Memduh Şevket Esendal Dünya Savaşı’ndan sonra Anadolu’nun durumuna, Anadolu’ya
giden memurların yaptıkları yolsuzluklara, yeni kurulan
Türkiye’nin koşullarına uyum sağlamaya değindiği öyküler
yazmıştır. Gözleme dayanan öykülerinde olaylara iyimserlikle
yaklaşarak okuyucuyu rahatlatma yolunu seçen yazar, temiz
3. ----, Türk edebiyatında küçürek öykü dendiğinde akla gelen
dili ve güçlü anlatımıyla da okuyucunun dikkatini çekmiştir.
ilk isimlerden biridir.
Onun öykülerinde de “giriş-gelişme-sonuç” düzenini pek bula-
Bu cümlede boş bırakılan yere aşağıdaki yazarlardan mayız. “ M. Oğulcuk, İstemenoğlu” onun takma adlarındandır.
hangisi getirilemez?
Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ferit Edgü B) Necati Tosuner
A) Memduh Şevket Esendal B) Sait Faik Abasıyanık
C) Mustafa Kutlu D) Vüs’at O. Bener
C) Sabahattin Ali D) Refik Halit Karay
E) Tarık Dursun K.
E) Orhan Kemal
41