Page 38 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 38
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 2. ADIM
6. Yârim sen gideli yedi yıl oldu 9. I. Karacaoğlan - Lirizm
Diktiğin fidanlar meyveye durdu II. Mâni - aaxa
Seninle gidenler sılaya döndü III. Halk hikâyesi - Nazım-nesir karışımı
IV. Koşma - Kavuştak
Gayrı dayanacak özüm kalmadı
Mektuba yazacak sözüm kalmadı V. Tapşırma - Takma ad
Bu dizelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? Numaralanmış eşleştirmelerin hangisinde yanlışlık
yapılmıştır?
A) Hece ölçüsü ile söylenmiştir.
A) I B) II C) III D) IV E) V
B) Bir türkünün bent bölümünden alınmıştır.
C) Tenasüp sanatından yararlanılmıştır.
D) Ek ve sözcük hâlinde rediflere yer verilmiştir. 10. Yunus’la oturdum bir su başında...
E) Özlem teması işlenmiştir. Derviş ne hırka ne, dedim taç nedir...
Zannettim ki Yunus, beş bin yaşında...
Dedi ki ara bul, bu amaç nedir...
Bu dörtlükle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
7. Hayata ve insanlara eleştirel bir gözle bakan ----’nin bu ki-
A) 11’li hece ölçüsüyle söylenmiştir.
şilik özelliği eserlerine de yansımıştır ve “hiciv şairi” olarak
tanınmıştır. ---- rüyasında gördüğü sevgilisi Gülperi’yi bulmak B) Çapraz kafiye düzeninde oluşturulmuştur.
arzusuyla diyar diyar dolaşmış; maddi, manevi her türlü acıyı
C) Sözcük ve ek hâlinde redif kullanılmıştır.
yüreğinde hissetmiştir. ---- TRT’nin düzenlediği “Atatürk” ko-
D) Tapşırma geleneği örneklenmiştir.
nulu şiir yarışmasının “güzelleme” dalında “Biri Anadolu Biri
Atatürk” isimli şiiriyle Türkiye birincisi olmuştur. E) Tam uyağa yer verilmiştir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangileri
sırasıyla getirilmelidir?
11. Nedim, Divan’ındaki tüm konuları yaşadığı hayattan ilham
A) Erzurumlu Emrah - Sümmânî - Âşık Feymânî
alarak şiirlerine aktarırken kendisini her açıdan serbest bı-
B) Bayburtlu Zihnî - Sümmânî - Şeref Taşlıova
rakmış ve dış dünyadan aldıklarını duyduğu gibi yansıtmış-
C) Bayburtlu Zihnî - Ercişli Emrah - Şeref Taşlıova tır. Şiirlerinde Lale Devri’nin sosyal hayatını anlatmıştır. Bu
şekilde, ele aldığı konularla devrini beyitlerinde âdeta ölüm-
D) Bayburtlu Zihnî - Ercişli Emrah - Murat Çobanoğlu
süzleştirmiştir. Hayat zevki, hayalleri ve ruhu ile döneme tam
E) Ercişli Emrah - Sümmânî - Murat Çobanoğlu
anlamıyla uyum sağlamış ve şiir yazma konusundaki başa-
rısıyla devrin en önemli temsilcisi olarak günümüze kadar
kendisinden bahsettirmiştir. Başarısının sırrı ve onu dönemin
diğer şairlerinden üstün kılan yanı da budur.
Bu parçadan hareketle aşağıdaki beyitlerden hangisinin
8. Bir gazele ait üç beyit şu şekildedir:
Nedim Divan’ından alındığı söylenemez?
I. Kamu bîmârına cânân, deva-yı derd eder ihsan,
Niçün kılmaz bana derman, beni bîmar sanmaz mı? A) Habbezâ hurrem behâr-ı zevk u şâdî vü tarab
II. Fuzûlî rind-i şeydâdır hemîşe halka rüsvadır, Kim bu helvâ bezmini reşk-i çırâğân eyledi
Sorun kim bu ne sevdâdır, bu sevdâdan usanmaz mı? B) Görelim âb-ı hayât akdığın ejderhâdan
III. Beni candan usandırdı, cefâdan yâr usanmaz mı? Gidelim serv-i revânım yürü Sa’d-âbâda
Felekler yandı âhımdan murâdım şem’i yanmaz mı?
C) Yine bezm-i çemene lâle fürûzan geldi
Bu beyitlerin şiirde yer alma sırası aşağıdakilerin hangi-
Müjdeler gülşene kim vakt-ı çırağan geldi
sinde doğru olarak verilmiştir?
D) Nâmı gibi olmuşdur o hem sa’d hem âbâd
A) I - II - III B) II - I - III C) II - III - I
İstanbula sermâye-i fahr olsa revâdır
D) III - I - II E) III - II - I
E) Dünyâda çeker mihneti erbâb-ı mahabbet
Ey sufî bu gün bana ise irte sanâdur
38