Page 36 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 36

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                                                       1. ADIM




        8.   Henüz genç yaşlardayken geldiğinde İstanbul’un en beğenilen   11.  •   Ukde-i ser-rişte-i râz-ı nihânîdür sözüm
            şairlerinden biri olurken hocası için yazdığı “Sümbül Kasidesi” ile         Silk-i tesbîh-i dür-i seb’a’l-mesânîdür sözüm
            ününü artırdı ve dönemin ünlü şairlerinin dikkatini çekti. Türk şii-
                                                                      (Benim sözüm, gizlilik sırlarının ipucunun düğümüdür.
            rinin önemli isimler yetiştirdiği bir yüzyılda yaşadığı hâlde hepsini
                                                                      Sözüm ise Fatiha suresinin incilerinin dizildiği tespihin ipidir.)
            gölgede bırakan şair, daha çok kaside ve gazel yazdı. Çağdaşı
            şairlere göre daha sade ve anlaşılır bir dil seçti. Şiirlerinde za-     •   Bir güherdür kim nazîrin görmemişdür rûzgâr
            man zaman halk söyleyişlerine de yer verdi. “Şairlerin Sultanı”         Rûzgâra âlem-i gayb armağanıdur sözüm
            anlamına gelen “Sultanü’ş Şuara” unvanını aldı.
                                                                      (Benim sözüm âlemin bir benzerini daha görmediği bir
            Bu parçada tanıtılan divan şairi aşağıdakilerden hangisidir?     cevherdir. Sözüm, bu zamana gayp âleminden getirdiğim bir
            A) Fuzûlî            B) Bâki      C) Nedim                armağandır.)
                      D) Şeyh Galip     E) Nef’î                   Bu beyitler kasidenin hangi bölümünden alınmış olabilir?

                                                                   A) Methiye            B) Dua                          C) Tegazzül
                                                                                     D) Girizgâh     E) Fahriye
        9.      I. Nedür bu handeler bu işveler bu nâz u istiğnâ
                    Nedür bu cilveler bu şîveler bu kâmet-i bâlâ



                    Nedür bu’ârız u hatt u nedür bu çeşm ü ebrûlar  12.  I. Bre ağalar bre beyler
                    Nedür bu hâl-ı hindûlar nedür bu habbe-i sevdâ      Ölmeden bir dem sürelim
                                                                      Gözümüze kara toprak
                                                                      Dolmadan bir dem sürelim
                 II.  Leylîde ohumak ıztırâbı
                                                                    II.  Yiğit olan yiğit kurt gibi bakar
                     Olsa ruh-i Kays idi kitâbı
                                                                      Düşmanı görünce ayağa kalkar
                                                                      Kapar mızrağını meydana çıkar

                     Meşk etmeğe Kays alsa her hat                    Yiğidin ardında duran olmalı
                     Leylî kaşı idi ana ser-hat                    Numaralanmış dörtlüklerle ilgili aşağıdakilerden hangisi
                                                                   yanlıştır?

                     Hat üzre kılurdı ol güzeller                  A)  I. dörtlük, varsağıdan alınmıştır.
                     Min nâz ile bahsler cedeller                  B)  II. dörtlük, semaiden alınmıştır.

            Aşağıdakilerden hangisi bu iki metnin ortak özelliği değildir?  C)  Her iki dörtlükte de yarım uyak kullanılmıştır.
                                                                   D)  Her iki dörtlükte de ek hâlinde redif vardır.
            A) Divan şiiri geleneğine ait olması
                                                                   E)  I. dörtlükte yaşam, II. dörtlükte kahramanlık teması işlen-
            B) Nazım birimlerinin beyit olması
                                                                      miştir.
            C) Gazel nazım şekliyle kaleme alınması
            D) Ahenk unsurlarından yararlanılması
            E) Dönemlerinin dil özelliğini yansıtması

                                                               13.  Geçmiş günü beyhude yere yâd etme
                                                                   Bir gelmemiş ân için de feryâd etme
        10.  Divan şiirinde işlenen konu ve temalarla ilgili aşağıdaki-
                                                                   Geçmiş gelecek masal bütün bunlar hep
            lerden hangisi söylenemez?
                                                                   Eğlenmene bak ömrünü berbâd etme
            A)  Her beyit kendi içinde anlam bütünlüğüne sahiptir.
                                                                   Bu dörtlükle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
            B)  İşlenen konular genel bir bakışla dinî ve din dışı şeklinde
               sınıflandırılabilir.                                A)  Tezat sanatından yararlanılmıştır.

            C)  İlahi ve beşerî manada aşk, en çok işlenen temadır.  B)  Sözcük hâlinde redif kullanılmıştır.
            D)  Konuların işlenişinde belirli ifade kalıpları sıklıkla kullanılmıştır.  C)  Tam uyak örneği vardır.
            E)  Şiirler işledikleri konulara göre bahariye, cülusiye, miraci-  D)  ‘‘aaxa’’ şeklinde uyaklanmıştır.
               ye gibi isimler alabilir.                           E)  Geçmiş ve gelecek masala benzetilmiştir.





         36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41