Page 41 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 41
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI AYT 3.
Tanzimat - Servetifünun - Millî Edebiyat Dönemi ADIM
Hikâyesi
1. Hikâyelerinden bazıları Türk Kalbi ve Türk’ün Kitabı, Bu 4. Millî Edebiyat Dönemi’nde eser veren yazarların romanları
Toprağın Kızları’dır. İlk kitabındaki hikâyelerde Trablusgarp, üzerine birçok çalışma yapılmış ancak bu romanlarla aynı dö-
ikincisinde ise Balkan Harbi sebebiyle yaşanan felaketlerin nemde yazılan hikâye kitapları pek ilgi görmemiştir. Pek çok
anlatımı öne çıkar. Kaybedilen topraklarda Türklerin karşı kar- okur, Millî Edebiyat hareketinin nesirde “yıldız üçlüsü” olarak
şıya kaldıkları zulümler, savaşlarda gösterilen kahramanlıklar, bilinen yazarlarımızın nispeten daha başarısız olan Miskinler
Türk’ün vatanseverliği, bazı yozlaşmalar ve azınlıkların şıma- Tekkesi, Tatarcık veya Hep O Şarkı gibi romanlarını bilmiş
rıklıkları, hikâyelerin belli başlı konularını oluşturur. Osmanlı ama Sönmüş Yıldızlar, Dağa Çıkan Kurt veya Millî Savaş
coğrafyasının farklı mekânlarında (Aydın, Sinop, Batum, Hikâyeleri gibi başarılı hikâye kitaplarını çok az duymuştur.
Bingazi, Trablusgarp vb.) yaşanan olaylar üzerine kurulan bu
Bu parçada sözü edilen eserlerin yazarları aşağıdakilerin
hikâyelerde erkek kahramanlar öne çıkar. Hikâyelerini zaman
hangisinde bir arada verilmiştir?
zaman şiir parçaları ile zenginleştiren ----, kendini hikâyeden
çekmez. Olaylar ve insanlar karşısında tavrını ve heyecanını A) Ömer Seyfettin - Aka Gündüz - Müfide Ferit Tek
ortaya koyar. Bu sebeple üslubu zaman zaman hitabeye ka-
B) Reşat Nuri Güntekin - Halide Edip Adıvar - Yakup Kadri
yar. Diyaloglara geniş yer verir. Yalın bir dille sıcağı sıcağına
Karaosmanoğlu
günün olaylarını anlatması, dönemin edebiyat kamuoyu tara-
fından takdirle karşılanmasını sağlar. C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu - Ömer Seyfettin - Refik Halit
Karay
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi
getirilmelidir? D) Mithat Cemal Kuntay - Halide Edip Adıvar - Aka Gündüz
A) Halide Edip Adıvar B) Refik Halit Karay E) Refik Halit Karay - Reşat Nuri Güntekin - Falih Rıfkı Atay
C) Aka Gündüz D) Ömer Seyfettin
E) Peyami Safa
5.
Yazar Eser Tür
Ahmet Mithat Efendi I Öykü
2. Aşağıdakilerden hangisi Ömer Seyfetttin’in tarihe dayanan Recâizâde Mahmut Ekrem Muhsin Bey II
hikâyelerinden biri değildir? III Haspa Öykü
A) Başını Vermeyen Şehit B) Yalnız Efe
Verilen tabloda numaralanmış yerlere aşağıdakilerden
C) Ferman D) Forsa
hangileri getirilmelidir?
E) Topuz
I II III
A) Şemsâ Roman Nâbizâde Nâzım
B) Küçük Şeyler Tiyatro Ahmet Mithat Efendi
3. II. Meşrutiyet yıllarına kadar olan dönemde Servetifünun’a
C) Kıssadan Hisse Öykü Şemsettin Sâmi
bağlı olan yazar, bu tarihten sonra Türkçülük/milliyetçilik dü-
D) Letâif-i Rivâyât Öykü Nâbizâde Nâzım
şüncesini benimser. Bu dönemde kaleme aldığı hikâyelerin-
den on sekizini Çağlayanlar adı altında kitaplaştırırken bazı E) Saime Tiyatro İbrahim Şinâsi
hikâyeleri gazetelerde kalır. Hikâyelerinde çeşitli olay, insan
ve mekâna dair unsurlardan hareketle Türk ruhu ve kimliğini
anlatmaya çalışır. Türkün kahramanlık, yiğitlik, asillik, incelik
gibi değerlerini sezdirmek ister. Yazarın hikâyelerinin kayna- 6. Halit Ziya Uşaklıgil’in hikâyeleri hangi seçenekte doğru
ğı, yer yer Türk tarihi ve destanları; yer yer de Balkan, Birinci verilmiştir?
Dünya ve istiklal savaşlarına ilişkin gözlem ve hatıralardır.
A) Füruzan - Kâbus
Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
B) Solgun Demet - Nemide
A) Ömer Seyfettin B) Refik Halit Karay C) Heyhat - Deli
C) Ahmet Hikmet Müftüoğlu D) Aka Gündüz D) Solgun Demet - Kırk Yıl
E) Ziya Gökalp E) Kadın Pençesi - İhtiyar Dost
39