Page 39 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 39

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        2.

                                   Tanzimat - Servetifünun - Millî Edebiyat Dönemi                        ADIM
                                                        Hikâyesi







        1.   Kara Memiş, cesur ve kahraman bir Türk denizcisiyken Malta   3.   Millî  Edebiyat  akımının  öncüsüdür.  Yeni  Lisan makalesiy-
            Adası  Kuşatması’nda  esir  düşmüş,  Malta  korsanları  tara-  le  hareketin  mimarı,  savunucusu  ve  uygulayıcısıdır.  Sesini
            fından  gemilerde  çalıştırılmıştır.  Yaşlanınca  korsanlar  onu   Genç Kalemler  dergisiyle  duyurmuştur.  Olay  hikâyesinin
            bir  adaya  bırakmışlardır.  Sürekli  vatan  hasreti  çeken  Kara   öncüsüdür, realist ilkelere bağlı kalmıştır. Hikâyelerinin hep-
            Memiş, bir gün Türk denizcilerinin geleceğini ve kendisini bu   sinde  serim,  düğüm,  çözüm  planı  uygulamıştır.  Söz  oyun-
            adadan kurtaracaklarını hayal etmiştir. Rüyalarında Türk ge-  larından,  şairanelikten,  uzun  cümlelerden  ve  mecazlardan
            mileri buraya gelmiş ve onu kurtarmıştır. Kırk yıl boyunca bu   kaçınmıştır. Yabancı sözcük ve tamlamaları kullanmamıştır.
            umutla beklemiştir.                                    Yüksek  Ökçeler,  Kaşağı,  Falaka,  Pembe  İncili  Kaftan ünlü
                                                                   hikâyeleri; Ashab-ı Kehfimiz romanıdır.
            Bu parçada sözü edilen kahramanın yer aldığı hikâye ve
            yazarı aşağıdakilerden hangisidir?                     Bu  parçadan  Ömer  Seyfettin  ile  ilgili  aşağıdakilerden
                                                                   hangisine ulaşılamaz?
            A)  Eskici - Refik Halit
                                                                   A)  Gözleme önem vermiştir.
            B)  Heyhât - Halit Ziya Uşaklıgil
                                                                   B)  Hikâye, roman, makale türünde eserleri vardır.
            C)  Forsa - Ömer Seyfettin
                                                                   C)  Sade bir dil kullanmıştır.
            D)  Millî Savaş Hikâyeleri - Yakup Kadri
                                                                   D)  Millî Edebiyat Dönemi sanatçısıdır.
            E)  Küçük Şeyler - Sâmipaşazâde Sezâi
                                                                   E)  Genç Kalemler dergisinin başyazarlığını yapmıştır.










                                                               4.    • Önce  Fecriati’de,  sonra  Millî  Edebiyat  topluluğunda  yer
                                                                      almıştır.

                                                                     • Hikâye ve romanlarını üstün gözlem yeteneğiyle oluştur-
                                                                      muştur.
                                                                     • “Kirpi” takma adıyla siyasal mizah yazıları yayımlamıştır.
                                                                   Aşağıdakilerden hangisi edebî kişiliğine dair bazı özellik-
                                                                   leri verilen yazarın eserlerinden biridir?
        2.   Modern Türk hikâyesinin, içerisinde bir gencin yaşadığı hayal
            kırıklığının anlatıldığı “Hiç” ve ağaç kesiminin tabiatı seven   A) Sürgün         B) Miskinler Tekkesi
            bir insanın dünyasını nasıl yıktığının anlatıldığı “İki Yüz Elli
                                                                   C) Tatarcık                 D) Son Arzu
            Kuruşa Bir Asır” isimli hikâyeleri barındıran ---- le başladığını
            düşünüyorum.  Bu  eserden  önce  Emin  Nihat’ın  yayımladığı                  E) Panorama
            ve yedi hikâyeden oluşan ---- ve Ahmet Mithat Efendi’nin ----
            isimli eserindeki kısa hikâyeleri ise türün hazırlayıcısı olarak
            kabul edilebilir. Üç eserde de geleneksel anlatıdan büyük öl-
            çüde yararlanılmıştır.
            Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi
            sırasıyla getirilmelidir?
            A) Letâif-i Rivâyât - Müsâmeretnâme - Küçük Şeyler
                                                               5.   Aşağıdaki  eserlerden  hangisi  türü  bakımından  diğerle-
            B) Küçük Şeyler - Kıssadan Hisse - Letâif-i Rivâyât    rinden farklıdır?
            C) Letâif-i Rivâyât - Kıssadan Hisse - Müsâmeretnâme   A) Müsâmeretnâme            B) Letâif-i Rivâyât

            D) Müsâmeretnâme - Küçük Şeyler - Kıssadan Hisse       C) Muhsin Bey               D) Atala
            E) Küçük Şeyler - Müsâmeretnâme - Letâif-i Rivâyât                         E) Küçük Şeyler



                                                                                                              37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44