Page 42 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 42
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 3. ADIM
7. Fuad, burada zihnine gelen bir fikri ilave ederken adeta bir 10. Fecriati Kütüphanesi Serisi’nin ilk kitabı olan Timsal-i Aşk’ın
çocuk gibi seviniyordu. Onlarla birlikte sandalda, bir olta takı- yazarı ---- eserlerinde kahramanların psikolojik tahlillerini
mı da bulunacaktı. Fuad, av meraklılarına mahsus bir ibzal-i yaparken Halit Ziya etkisinden kurtulamaz. “Aşk-ı Memnu ’yu
tasvir ile oltaların cinsine göre iğnelere, misinalara ait tafsilat sekiz defa okumaktan kendimi alamadım.” demesi de bu ka-
verirken Rana, bu vakıf olmadığı sanat hakkındaki izahata bi- nıyı güçlendirmektedir. Hikâyelerinde aşkı ve kadını anlatan
sanatçı hikâye kahramanlarının özelliklerini verirken mesle-
gâne nazarlarıyla Fuad’ı süzüyor ve onu dudaklarının üzerin-
ğini de yansıtır. Çoğu hikâyesinde kahramanlar hasta ve ve-
de simasına hafif bir gölgenin müphem dalgalarını serperek
remli kadınlar, harp yıllarının ızdırabını çeken insanlardır.
hutut-ı vechiyesine daha sarih bir mana-yı takamül bahşeden
ince, kumral bıyıklarıyla daha yakışıklı, daha güzel buluyor-
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki sanatçılardan
du. Nihayet Fuad, bu eğlence hakkındaki mütalaatını ikmal
hangisi getirilmelidir?
ettikten sonra tasavvuratına avdet etti.
A) Tahsin Nahit
Dil özelliklerinden hareketle bu parçanın alındığı hikâye
B) Safveti Ziya
aşağıdaki dönemlerin hangisinde yazılmış olabilir?
C) Mehmet Rauf
A) Tanzimat I. Dönemi
D) Cemil Süleyman
B) Tanzimat II. Dönemi
E) Ahmet Şuayp
C) Fecriati Dönemi
D) Millî Edebiyat Dönemi
E) Cumhuriyet Dönemi
11. Boccaccio’nun Decameron adlı eserinden hareketle yazılan
eser, hem geleneksel hikâyenin hem de Batılı tarzda hikâyenin
özelliklerini taşır. Bir yandan da Leyla ile Mecnun, Hüsn ü Aşk
eserlerin konu özelliklerini taşır. Kahramanlarının her biri köy,
kasaba insanı olarak Doğu’yu; aynı zamanda da büyük şehir-
de yaşadıkları için Batı’yı temsil ederler. Tasvir ve tahlillerde
divan edebiyatının kalıplaşmış cümleleri yer alır. Hikâyeler sa-
8. Servetifünun Dönemi’ne ait aşağıdaki eserlerin hangisi
dece ana kahraman etrafında oluşmaz, yardımcı kahramanla-
tür bakımından diğerlerinden farklıdır?
ra da önemli roller düşer.
A) Mai ve Siyah
Bu parçada özellikleri verilen eser aşağıdakilerden han-
B) Bir Muhtıranın Son Yaprakları
gisidir?
C) Karanfil ve Yasemin
A) Muhayyelât
D) Genç Kız Kalbi
B) Akabi Hikâyesi
E) Bir Ölünün Defteri
C) Temâşa-i Dünyâ
D) Kıssadan Hisse
E) Müsâmeretnâme
12. Aşağıdakilerden hangisi Halide Edip Adıvar, Yakup Kadri
9. Yakup Kadri’nin Fecriati topluluğundayken hikâyelerini
yazıp topladığı eser aşağıdakilerden hangisidir? Karaosmanoğlu ve Falih Rıfkı Atay’ın birlikte kaleme
aldıkları hikâye, mektup ve deneme türlerinden oluşan
A) Bir Serencam eserdir?
B) Erenlerin Bağından A) Dağa Çıkan Kurt B) İzmir’den Bursa’ya
C) Okun Ucundan
C) Rahmet D) Sönmüş Yıldızlar
D) Millî Savaş Hikâyeleri
E) Millî Savaş Hikâyeleri
E) Rahmet
40