Page 48 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 48
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 3. ADIM
7. Aşağıdakilerden hangisi Memduh Şevket Esendal’ın 10. Kapıdan girip de genç kadını bardaktan boşanırcasına yağan
hikâye türündeki eserlerinden biri değildir? yağmurun altında, bir eli bahçenin ortasındaki kurumuş pal-
miyenin gövdesine dayalı, yüzünde her şeyden habersiz, çok
A) Hava Parası
mesut bir gülümseme, âdeta onu okşar görünce hakikaten
B) Mendil Altında şaşırdı ve kendi kendine güldü.
C) İhtiyar Çilingir
“Bu da bir başka türlüsü olacak.. Ne dersin Hacivat’ım!”
D) Sancho’nun Sabah Yürüyüşü Hacivat omuzlarını silkti.
E) Kelepir
‘‘Benim mecanin taifesiyle işim yok. Ben Karagöz gibi akıl ze-
vat isterim.” Çocukluğundan beri onun Karagöz ve Hacivat’la
konuşmak âdetiydi. Uzun süren bir hastalık boyunca onlarla
öyle haşır neşir olmuştu ki aradan otuz sene geçtiği hâlde
yine benliğinin ayrılmaz parçaları gibiydiler.
Kadın kendi düşünceleri içindeydi. Ne Sabri’nin Hacivat’a
yüksek sesle sorduğu suali ne de ayak seslerini işitmişti.
Ancak iyice yaklaştığı zaman farkına vardı. Elini ağaçtan çek-
ti. Yüzünde bir lahza için suçüstü yakalanmış çocukların şaş-
8. Buraya kim bilir neler düşünerek gelmişti? Herhâlde dostu-
kınlığı belirdi, sonra Sabri’nin güldüğünü görünce tekrar eski
mun kafasından geçen opera muganniliği ve fraklı Avrupa
gülümseme yerine geldi. Küçük bir menüet figürüyle olduğu
konserleri, ona yabancı idi. Olsa olsa Ankara’da “büyükler-
yerde döndü ve onu iki eli eteklerinde selamladı.
den” birkaç kişinin kendisini dinleyeceğini, belki beş on kuruş
vereceğini düşünmüş olabilirdi. Hatta belki de daha sağlam
Bu parçada bir bölümü verilen yazar ve eseri aşağıda-
bir istikbalin (geleceğin) kendisini beklediğini sanıyor; be-
kilerden hangisidir?
ğenildiği takdirde hademelik, kapıcılık gibi bir işe konularak
kayırılacağını ve ara sıra “büyük” meclislerde saz çalıp beş A) Ahmet Hamdi Tanpınar - Yaz Yağmuru
on kuruş alacağını ümit ediyordu. Bazen valilerin bile böyle B) Memduh Şevket Esendal - Mendil Altında
âşıkları koruduklarını, onlara meclislerinde saz çaldırdıklarını
C) Sait Faik Abasıyanık - Mahalle Kahvesi
herhâlde duymuştu.
D) Abdülhak Şinasi Hisar - Boğaziçi Yalıları
Bu parça aşağıdaki sanatçıların hangisinin bir eserinden
E) Oğuz Atay - Korkuyu Beklerken
alınmış olabilir?
A) Memduh Şevket Esendal B) Sait Faik Abasıyanık
C) Sabahattin Ali D) Ferit Edgü
E) Bilge Karasu
11. Yazar, Cumhuriyet Dönemi’nin önemli kadın hikâyecilerinden
9. Küçürek hikâyeler; betimlemeye ve çözümlemeye dayanma- biridir. Çehov tarzı durum hikâyeleri yazmış, bilinç akışı ve iç
yan, yalnızca bir anın saptaması olan anlatılardır. Çok kısa monolog gibi modern anlatım tekniklerinden yararlanmıştır.
olmalarına rağmen bu hikâyeler; yazarının dile hâkimiyeti- Yapıtlarında toplumsal kural, gelenek, görenek ve inançların
ni, kelime dağarcığını, kurgu yeteneğini, duygu ve düşünce kadınların yaşamı üzerindeki etkilerini ele alan yazar, çocuk-
dünyasının derinliğini gösteren yoğun anlatımlardır. Küçürek lar için yazdığı kitaplarla çocuk edebiyatı alanında da adın-
hikâye uzadıkça okuru uyaran vurucu etkisini yitirir. dan söz ettirmiştir. Korsan Çıkmazı ve Boşlukta Mavi roman-
larında ise kadınların hayallerini ve sorunlarını dile getirmiştir.
Aşağıdakilerden hangisi bu parçada tanıtılan hikâye tü-
rünün temsilcilerinden biri değildir? Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
A) Haydar Ergülen B) Adalet Ağaoğlu A) Adalet Ağaoğlu B) Latife Tekin
C) Necati Tosuner D) Ferit Edgü C) Nazlı Eray D) Pınar Kür
E) Vüs’at O. Bener E) Nezihe Meriç
46