Page 48 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 48

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                                                       3. ADIM




        7.   Aşağıdakilerden  hangisi  Memduh  Şevket  Esendal’ın   10.   Kapıdan girip de genç kadını bardaktan boşanırcasına yağan
            hikâye türündeki eserlerinden biri değildir?           yağmurun altında, bir eli bahçenin ortasındaki kurumuş pal-
                                                                   miyenin gövdesine dayalı, yüzünde her şeyden habersiz, çok
            A) Hava Parası
                                                                   mesut bir gülümseme, âdeta onu okşar görünce hakikaten
            B) Mendil Altında                                      şaşırdı ve kendi kendine güldü.
            C) İhtiyar Çilingir
                                                                   “Bu  da  bir  başka  türlüsü  olacak..  Ne  dersin  Hacivat’ım!”
            D) Sancho’nun Sabah Yürüyüşü                           Hacivat omuzlarını silkti.
            E) Kelepir
                                                                   ‘‘Benim mecanin taifesiyle işim yok. Ben Karagöz gibi akıl ze-
                                                                   vat isterim.” Çocukluğundan beri onun Karagöz ve Hacivat’la
                                                                   konuşmak âdetiydi. Uzun süren bir hastalık boyunca onlarla
                                                                   öyle haşır neşir olmuştu ki aradan otuz sene geçtiği hâlde
                                                                   yine benliğinin ayrılmaz parçaları gibiydiler.
                                                                   Kadın  kendi  düşünceleri  içindeydi.  Ne  Sabri’nin  Hacivat’a
                                                                   yüksek  sesle  sorduğu  suali  ne  de  ayak  seslerini  işitmişti.
                                                                   Ancak iyice yaklaştığı zaman farkına vardı. Elini ağaçtan çek-
                                                                   ti. Yüzünde bir lahza için suçüstü yakalanmış çocukların şaş-
        8.   Buraya kim bilir neler düşünerek gelmişti? Herhâlde dostu-
                                                                   kınlığı belirdi, sonra Sabri’nin güldüğünü görünce tekrar eski
            mun  kafasından  geçen  opera  muganniliği  ve  fraklı  Avrupa
                                                                   gülümseme yerine geldi. Küçük bir menüet figürüyle olduğu
            konserleri, ona yabancı idi. Olsa olsa Ankara’da “büyükler-
                                                                   yerde döndü ve onu iki eli eteklerinde selamladı.
            den” birkaç kişinin kendisini dinleyeceğini, belki beş on kuruş
            vereceğini düşünmüş olabilirdi. Hatta belki de daha sağlam
                                                                   Bu parçada bir bölümü verilen yazar ve eseri aşağıda-
            bir  istikbalin  (geleceğin)  kendisini  beklediğini  sanıyor;  be-
                                                                   kilerden hangisidir?
            ğenildiği takdirde hademelik, kapıcılık gibi bir işe konularak
            kayırılacağını ve ara sıra “büyük” meclislerde saz çalıp beş   A)  Ahmet Hamdi Tanpınar - Yaz Yağmuru
            on kuruş alacağını ümit ediyordu. Bazen valilerin bile böyle   B)  Memduh Şevket Esendal - Mendil Altında
            âşıkları koruduklarını, onlara meclislerinde saz çaldırdıklarını
                                                                   C)  Sait Faik Abasıyanık - Mahalle Kahvesi
            herhâlde duymuştu.
                                                                   D)  Abdülhak Şinasi Hisar - Boğaziçi Yalıları
            Bu parça aşağıdaki sanatçıların hangisinin bir eserinden
                                                                   E)  Oğuz Atay - Korkuyu Beklerken
            alınmış olabilir?

            A) Memduh Şevket Esendal              B) Sait Faik Abasıyanık
            C) Sabahattin Ali                                D) Ferit Edgü
                                            E) Bilge Karasu










                                                               11.   Yazar, Cumhuriyet Dönemi’nin önemli kadın hikâyecilerinden
        9.   Küçürek hikâyeler; betimlemeye ve çözümlemeye dayanma-  biridir. Çehov tarzı durum hikâyeleri yazmış, bilinç akışı ve iç
            yan, yalnızca bir anın saptaması olan anlatılardır. Çok kısa   monolog  gibi  modern  anlatım  tekniklerinden  yararlanmıştır.
            olmalarına  rağmen  bu  hikâyeler;  yazarının  dile  hâkimiyeti-  Yapıtlarında toplumsal kural, gelenek, görenek ve inançların
            ni, kelime dağarcığını, kurgu yeteneğini, duygu ve düşünce   kadınların yaşamı üzerindeki etkilerini ele alan yazar, çocuk-
            dünyasının derinliğini gösteren yoğun anlatımlardır. Küçürek   lar için yazdığı kitaplarla çocuk edebiyatı alanında da adın-
            hikâye uzadıkça okuru uyaran vurucu etkisini yitirir.  dan söz ettirmiştir. Korsan Çıkmazı ve Boşlukta Mavi roman-
                                                                   larında ise kadınların hayallerini ve sorunlarını dile getirmiştir.
            Aşağıdakilerden hangisi bu parçada tanıtılan hikâye tü-
            rünün temsilcilerinden biri değildir?                  Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?

            A) Haydar Ergülen             B) Adalet Ağaoğlu        A) Adalet Ağaoğlu                 B) Latife Tekin
            C) Necati Tosuner             D) Ferit Edgü            C) Nazlı Eray                                           D) Pınar Kür
                                 E) Vüs’at O. Bener                                                   E) Nezihe Meriç



         46
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53