Page 52 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 52

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                                                       3. ADIM




        5.   Dili sadeleştirme yoluna sokmaya çalışarak yeni bir ses geti-  8.   Serbest  ölçü  ve  kafiyesiz  şiir  anlayışının  Nâzım  Hikmet’le
            rirler. Yeni bir vezin arayışına giren sanatçılar, hece ölçüsüy-  birlikte edebiyata dâhil olduğu bilinmektedir. Fakat Abdülhak
            le denemeler yaparlar. Şiirde “biz”i kaldırıp “ben”i kullanarak   Hamit Tarhan, Nâzım Hikmet’ten önce ---- adlı eserinde ölçü-
            bireyin  önem  kazanmasını  sağlarlar.  Şiire  getirdikleri  yeni   süz ve kafiyesiz şiir örnekleri vermiştir.
            birey anlayışı Rousseau’nun ekolünden gelir. Şiirin içeriğini
                                                                   Bu  parçada  boş  bırakılan  yere  aşağıdakilerden  hangisi
            de değiştirmeye çalışan dönemin sanatçıları Batı’ya yüzlerini
                                                                   getirilmelidir?
            çevirirler.
                                                                   A) Makber               B) Bâlâdan Bir Ses       C) Hacle
            Bu parçada bahsedilen dönem / anlayış aşağıdakilerden
                                                                            D) Ölü                E) Sahra
            hangisidir?
            A) Millî Edebiyat Dönemi    B) Servetifünun Dönemi
            C) Toplumcu Gerçekçi      D) Tanzimat Dönemi
                                E) Fecriati Dönemi
                                                               9.   Şinasi’nin  1861’de  Tercüman-ı  Ahvâl  gazetesini  çıkarması
                                                                   Türk edebiyatında önemli dönüm noktalarından biri olmuştur.
                                                                   Bu gazeteyle birlikte edebiyat dünyası hareketlenmiş, Batılı
                                                                   tarzda eserler verilmeye başlanmış, Türk edebiyatını geliştire-
                                                                   cek metinler hazırlanmıştır. Tercüman-ı Ahvâl gazetesi kadar
        6.   (I)  Millî  Edebiyat,  1911  yılında  Genç  Kalemler  dergisi  ile
                                                                   gazetenin ön sözü olan Tercüman-ı Ahvâl Mukaddimesi’nin
            başlayan, dilde sadeleşmeyi savunan, konu olarak Anadolu
                                                                   de büyük önemi vardır. Şinasi, ilk defa bu ön sözde nokta-
            insanının hayatını anlatmayı amaçlayan bir edebî anlayıştır.
                                                                   lama işaretlerini kullanmış ve gazetede yer alan metinlerde
            (II) Ziya Gökalp hem hece vezni ve dil meselesi ile hem de
                                                                   de -Şair Evlenmesi gibi- kullanmaya devam etmiştir. Böylece
            düşünce ve görüşleriyle, Ali Canip de halk için şiir anlayışıyla
                                                                   noktalama  işaretlerinin  kullanımı  Türk  edebiyatında  kendini
            Millî Edebiyat şiirinin temellerini atar. (III) Milliyetçi duygularla
                                                                   göstermeye başlamıştır.
            şiirler yazılmaya başlanır, millî ve yerli kaynaklara inilmeye
            çalışılır. (IV) Halk söyleyişlerinden yararlanılır. Halk edebiyatı      Yukarıdaki  bilgiler  de  göz  önüne  alınarak  Tercüman-ı
            nazım şekillerine geri dönülür. (V) Dönemde aruz-hece vezni   Ahvâl Mukaddimesi’ne kadar kullanılmayıp ilk defa bu ön
            tartışmaları yaşanır. Halit Fahri Aruza Veda adlı şiirinde hece   sözde kullanılan noktalama işaretlerinin Türk edebiyatın-
            ile aruz tartışmalarını işler.                         da yol açtığı en önemli sonuç hangisi olabilir?

            Bu parçada numaralandırılmış cümlelerin hangisinde bil-  A)  Bu ön sözden sonra noktalama işareti kullanımı yaygın-
            gi yanlışı vardır?                                        laşmıştır.
            A) I     B) II    C) III    D) IV    E) V              B)  Noktalama işaretlerinin kullanımıyla birlikte Türk edebiya-
                                                                      tının düşünce sistemi değişmiş, Batı dünyasına yakın bir
                                                                      düşünce yapısına geçiş başlamıştır.
                                                                   C)  Noktalama  işaretleri  türlerin  gelişimini  etkilemiş,  divan
                                                                      edebiyatı türleriyle Batı edebiyatından alınan türler birlik-
        7.   “(Edebiyat) sözü özellikle beş on yıldan beri kalem ustaları   te kullanılmıştır.
            arasında en çok dile yerleşmiş sözlerdendir. Bu derece tanı-
                                                                   D)  Noktalama işaretleriyle beraber kaside, gazel, murabba,
            dık bu derece kullanım sıklığı olan bir sözün şüphesiz anlamı
                                                                      şarkı gibi divan edebiyatı nazım türleri terk edilmiştir.
            da kullananlarca bilinmek gerekir. Ne var ki bunun edebiyatçı-
                                                                   E)  Şiirde  noktalama  işaretlerinin  kullanımı  uygun  olmadığı
            ların beğenisine lâyık olacak tarzda kısa ve özlü bir tanımına
                                                                      için yalnızca nesirlerde noktalama işaretleri kullanılmıştır.
            şimdiye kadar rastlanamamıştır. Bu sebeple öyle bir tanımın
            birinci olarak değersiz tarafımdan getirilmesi büyükçe cesa-
            retlerden sayılmış olduğunu bildiğim halde öğretim görevi ile
            buna mecbur olmuş ve öğrencilere şu şekilde anlatmıştım...”
            Bu parça aşağıdakilerin hangisinden alınmış olabilir?   10.  Aşağıdaki yazar - eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?

            A)  Zemzeme                                            A)  Muallim Naci - Istılahat-ı Edebiyye
            B)  Tercüman-ı Ahvâl
                                                                   B)  Namık Kemal - Gülnihal
            C)  Celâleddin Harzemşah                               C)  Şemseddin Sami - Tahrib-i Harabat

            D)  Harâbât                                            D)  Recaizade Mahmut Ekrem - Zemzeme
            E)  Talim-i Edebiyat                                   E)  Ahmet Vefik Paşa - Lehce-i Osmanî




         52
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57