Page 55 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 55

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                     Batı Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı - 2








        1.   Cumhuriyet Dönemi şairlerindendir. İlk şiirlerini Varlık, Aile,   4.   Aynı şiir anlayışına mensup olduğu kabul edilen şairlerin me-
            Yaprak  ve  Yeditepe  dergilerinde  yayımladı.  Orhan  Veli  ve   tinleri değerlendirildiğinde birtakım ortak paydalar tespit et-
            Melih Cevdet’le çıkardıkları Garip kitabı ile yeni şiirin kurucu-  mek mümkündür. Aşağıdaki tabloda şiir akımları ve bunlara
            larından oldu. Yaşayıp Ölmek, Aşk ve Avarelik Üstüne Şiirler,   ait özellikler karışık olarak verilmiştir.
            Aşağı Yukarı, Karga ile Tilki adlı şiir kitaplarında Garip şiir
            anlayışına uygun biçim ve içeriğe sahip şiirlerini toplamıştır.  I.   Garip (I. Yeni)  • Sanat-ideoloji eksenli
                                                                    II.  Saf (öz) şiir       eserler
            Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?                      • Sıradan insan, özgürlük,
                                                                    III.  İkinci Yeni
                                                                                             ironi ve yergi
            A) Oktay Rifat Horozcu    B) İlhan Berk                 IV. Toplumcu gerçekçi şiir
                                                                                            • Dil ve söyleyiş güzelliğini
            C) Turgut Uyar            D) Sezai Karakoç              V.  Millî Edebiyat zevk ve   her şeyin üstünde tutma
                                E) Cahit Zarifoğlu                    anlayışını sürdüren şiir  • Kentli bireyin kişisel
                                                                                             trajedisi

                                                                   Buna göre tablodaki numaralanmış şiir akımlarıyla özel-
        2.   ---- konuşma dilini kullanırken ---- ağdalı ve yapay bir dil kul-  likler eşleştirildiğinde hangisi dışta kalır?
            lanır. İki hareket de mısracı şiire karşı çıkar. Her iki akım da
                                                                   A) I     B) II    C) III    D) IV    E) V
            sürrealizm ve dadaizmden etkilenmiştir. Biri orta hâlli çoğun-
            luğa diğeri ise aydın azınlığa seslenir.

            Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi   5.   I. Duyguya ve çağrışıma dayanarak şiirin içsel zenginliğini
            sırasıyla getirilmelidir?                                 daima yeni yorumlara açık bırakmışlardır.
            A)  Garipçiler - İkinci Yeniciler                       II. Şiiri  aklın,  alışılmış  her  türlü  sınırlayıcı  unsurun  dışına
                                                                      çıkarmak istemişlerdir.
            B)  Maviciler - Hisarcılar
                                                                   III. Toplum, ahlak, halk gibi konuların şiirin dışında tutulması
            C)  Saf şiir - Garipçiler
                                                                      gerekliğini savunmuşlardır.
            D)  İkinci Yeniciler - Saf şiir
                                                                   IV. Şiirlerinde anlam bütünlüğünü esas alarak, şiiri bir öykü
            E)  Maviciler - Toplumcu gerçekçiler                      anlatma aracı olarak görmüşlerdir.
                                                                   İkinci Yeni şiiri ile ilgili numaralanmış ifadelerin hangile-
                                                                   rinde bilgi yanlışı vardır?
        3.   •  Yalnızlık, ölüm, tabiat temalarını işlemiştir. 1934’ten sonra
              tasavvufi konulara yönelmiş, Çile adlı şiir kitabını yazmıştır.  A) Yalnız II    B) Yalnız IV    C) I ve III
            •  Fransız sembolist şairlerin etkisinde kalmış; ölüm korkusu         D) II ve IV     E) III ve IV
              ve yaşama sevinci başta olmak üzere yalnızlık, bunalım,
              aşk,  çocukluk  günlerinin  özlemi  gibi  temaları  işlemiştir.
              Otuz Beş Yaş en bilinen şiirlerindendir.
            •  Sese  ve  ahenge  büyük  önem  vermiş,  simgecilikten
              yararlanarak yeni bir şiir dili oluşturmuştur. En meşhur şiiri
              Fahriye Abla’dır.                                6.   1952-1956  yılları  arasında  Ankara’da  yayımlanan  bir  dergi
                                                                   etrafında bir araya gelen ----, I. Yeni’nin sanat anlayışına kar-
            •  Toplumcu   gerçekçi   sanat   anlayışını   benimsemiş,
                                                                   şı çıkmış; ifadede sıradanlığı eleştirip anlam yoğunluğunun
              Mayakovski’nin tesirinde kalarak fütürizmin en önemli tem-
                                                                   gereğine inanmış ve daha çok toplumcu gerçekçi bir çizgiyi
              silcilerinden biri olmuştur.
                                                                   benimsemişlerdir.
            Aşağıdaki sanatçılardan hangisi verilen açıklamalardan
                                                                   Bu  parçada  boş  bırakılan  yere  aşağıdakilerden  hangisi
            herhangi biri ile ilişkilendirilemez?
                                                                   getirilmelidir?
            A) Nâzım Hikmet Ran       B) Ziya Osman Saba
                                                                   A) Maviciler              B) Hisarcılar
            C) Necip Fazıl Kısakürek   D) Cahit Sıtkı Tarancı
                                                                   C) Yedi Meşaleciler       D) II. Yeniciler
                           E) Ahmet Muhip Dıranas
                                                                               E) Toplumcu gerçekçiler




                                                                                                              55
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60