Page 55 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 55
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI AYT 2.
ADIM
Batı Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı - 2
1. Cumhuriyet Dönemi şairlerindendir. İlk şiirlerini Varlık, Aile, 4. Aynı şiir anlayışına mensup olduğu kabul edilen şairlerin me-
Yaprak ve Yeditepe dergilerinde yayımladı. Orhan Veli ve tinleri değerlendirildiğinde birtakım ortak paydalar tespit et-
Melih Cevdet’le çıkardıkları Garip kitabı ile yeni şiirin kurucu- mek mümkündür. Aşağıdaki tabloda şiir akımları ve bunlara
larından oldu. Yaşayıp Ölmek, Aşk ve Avarelik Üstüne Şiirler, ait özellikler karışık olarak verilmiştir.
Aşağı Yukarı, Karga ile Tilki adlı şiir kitaplarında Garip şiir
anlayışına uygun biçim ve içeriğe sahip şiirlerini toplamıştır. I. Garip (I. Yeni) • Sanat-ideoloji eksenli
II. Saf (öz) şiir eserler
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? • Sıradan insan, özgürlük,
III. İkinci Yeni
ironi ve yergi
A) Oktay Rifat Horozcu B) İlhan Berk IV. Toplumcu gerçekçi şiir
• Dil ve söyleyiş güzelliğini
C) Turgut Uyar D) Sezai Karakoç V. Millî Edebiyat zevk ve her şeyin üstünde tutma
E) Cahit Zarifoğlu anlayışını sürdüren şiir • Kentli bireyin kişisel
trajedisi
Buna göre tablodaki numaralanmış şiir akımlarıyla özel-
2. ---- konuşma dilini kullanırken ---- ağdalı ve yapay bir dil kul- likler eşleştirildiğinde hangisi dışta kalır?
lanır. İki hareket de mısracı şiire karşı çıkar. Her iki akım da
A) I B) II C) III D) IV E) V
sürrealizm ve dadaizmden etkilenmiştir. Biri orta hâlli çoğun-
luğa diğeri ise aydın azınlığa seslenir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi 5. I. Duyguya ve çağrışıma dayanarak şiirin içsel zenginliğini
sırasıyla getirilmelidir? daima yeni yorumlara açık bırakmışlardır.
A) Garipçiler - İkinci Yeniciler II. Şiiri aklın, alışılmış her türlü sınırlayıcı unsurun dışına
çıkarmak istemişlerdir.
B) Maviciler - Hisarcılar
III. Toplum, ahlak, halk gibi konuların şiirin dışında tutulması
C) Saf şiir - Garipçiler
gerekliğini savunmuşlardır.
D) İkinci Yeniciler - Saf şiir
IV. Şiirlerinde anlam bütünlüğünü esas alarak, şiiri bir öykü
E) Maviciler - Toplumcu gerçekçiler anlatma aracı olarak görmüşlerdir.
İkinci Yeni şiiri ile ilgili numaralanmış ifadelerin hangile-
rinde bilgi yanlışı vardır?
3. • Yalnızlık, ölüm, tabiat temalarını işlemiştir. 1934’ten sonra
tasavvufi konulara yönelmiş, Çile adlı şiir kitabını yazmıştır. A) Yalnız II B) Yalnız IV C) I ve III
• Fransız sembolist şairlerin etkisinde kalmış; ölüm korkusu D) II ve IV E) III ve IV
ve yaşama sevinci başta olmak üzere yalnızlık, bunalım,
aşk, çocukluk günlerinin özlemi gibi temaları işlemiştir.
Otuz Beş Yaş en bilinen şiirlerindendir.
• Sese ve ahenge büyük önem vermiş, simgecilikten
yararlanarak yeni bir şiir dili oluşturmuştur. En meşhur şiiri
Fahriye Abla’dır. 6. 1952-1956 yılları arasında Ankara’da yayımlanan bir dergi
etrafında bir araya gelen ----, I. Yeni’nin sanat anlayışına kar-
• Toplumcu gerçekçi sanat anlayışını benimsemiş,
şı çıkmış; ifadede sıradanlığı eleştirip anlam yoğunluğunun
Mayakovski’nin tesirinde kalarak fütürizmin en önemli tem-
gereğine inanmış ve daha çok toplumcu gerçekçi bir çizgiyi
silcilerinden biri olmuştur.
benimsemişlerdir.
Aşağıdaki sanatçılardan hangisi verilen açıklamalardan
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi
herhangi biri ile ilişkilendirilemez?
getirilmelidir?
A) Nâzım Hikmet Ran B) Ziya Osman Saba
A) Maviciler B) Hisarcılar
C) Necip Fazıl Kısakürek D) Cahit Sıtkı Tarancı
C) Yedi Meşaleciler D) II. Yeniciler
E) Ahmet Muhip Dıranas
E) Toplumcu gerçekçiler
55