Page 25 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 25

FELSEFE
                                                                                                 TYT        1.
                                                                                                          ADIM
                                                Felsefeyle Düşünme-1







        1.   Çelişiklik özneleri ve yüklemleri aynı olan önermelerin nitelik   4.   K. Popper’a göre tümel teoriler tekil önermelerden çıkarıla-
            ve nicelik yönünden farklı olması durumudur. Çünkü bir öner-  maz.Birkaç tane kara karga gözlemliyoruz diye tüm kargala-
            me aynı anda doğru  ya da yanlış olamaz.               rın kara olduğu sonucuna ulaşamayız. Sonuç olarak kuramlar
                                                                   hiçbir zaman gözlem ifadelerinden çıkarılamaz ve rasyonel
            Bu parçadan hareketle “Her insan düşünendir.” önermesi-
                                                                   olarak temellendirilemez.
            nin çelişiği olan önerme aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                   Bu parçada K. Popper aşağıdakilerden hangisini eleştir-
            A)  Hiçbir insan düşünen değildir.
                                                                   miştir?
            B)  Düşünenlerin birçoğu insandır.                         A)  Yanlışlanabilirlik ilkesini
                                                                   B)  Tümevarım yöntemini
            C)  Bütün düşünenler insandır.
                                                                       C)  Bilimin değerini
            D)  Bazı insanlar düşünendir.
                                                                   D)  Bilimsel araştırma etiğini
            E)  Bazı insanlar düşünen değildir.                    E)  Tümdengelim yöntemini



                                                               5.   Felsefe öğretmeni öğrencilerinden akıl yürütme türlerine ör-
        2.   İki  önerme  arasında  çelişikliğin  olabilmesi  için  hem  nitelik
                                                                   nek vermelerini ister. Bir öğrenci  söz alarak “Başarılı olan her
            hem de nicelik farklılığı olması gerekir. Zihin bunlardan han-
                                                                   sporcu düzenli antreman yapar. Ben de başarılı bir sporcu-
            gisini  evetlerse  diğerini  değillemek  zorundadır.  Biri  doğru
                                                                   yum ve düzenli antreman yapıyorum.” der.
            olursa diğeri yanlış olmak zorundadır. Bu iki önerme bir ara-
            da kullanılarak argümantasyon yapılamaz. Argüman oluştu-     Bu parçada öğrenci,
            rurken önermeler kavram ya da fikirle birbirine bağlanmalı,
                                                                    I. Tümdengelim
            öğeleri arasında karşılıklı bağlantı ve uyum bulunmalıdır.
                                                                    II. Tümevarım
            Bu parçaya göre bir argüman aşağıdaki ölçütlerden han-
            gisine sahip olmalıdır?                                III. Analoji
                                                                   akıl yürütme türlerinden hangilerine örnek vermiştir?
            A)  Objektiflik
            B)  Genelleyicilik                                     A) Yalnız I              B) Yalnız II              C) Yalnız III
            C)  Apaçıklık                                                       D) I ve II      E) II ve III
            D)  Tutarlılık

            E)  Kesinlik                                       6.   Herakleitos “Aynı ırmakta iki kez yıkanılamaz” derken içinde
                                                                   yaşadığımız evrenin ve bizlerin sürekli değişim ve oluş hâ-
                                                                   linde  olduğunu,  değişimi  anlamak  için  zamanı  düşünmenin
        3.   Gazâlî’ye göre bu akıl yürütme türü, bilinmeyenin bilinen  ile   yeterli  olduğunu  söyler.  Parmenides  ise  değişimin  olanak-
            değer kazanmasıdır. Yani bir tikel hakkında verilen hükmü,   sızlığını anlatırken aslında her şeyin tek bir varlık olduğunu,
            diğer bir tikel hakkında da vermektir. Bir tikelde bulunan özel-  adına değişim dediğimiz şeyin duyularımızın yanılgısı oldu-
            likler ile diğer tikelde bulunan özelliklerin benzetilmesi  sonu-  ğunu  ve  bu  nedenlerden  ötürü  değişimin  olmadığını  ifade
            cu ortaya konulan hükmün, benzeyen diğer tikele de aktarıl-  eder. Görüldüğü gibi filozoflar görüşlerini “Ben böyle düşünü-
            ması durumudur.                                        yorum”  diyerek  bırakmamışlar,  düşüncelerini  gerekçeleriyle
                                                                   birlikte açıklamışlardır.
             Bu parçada Gazâlî,
                                                                   Bu parçada felsefi düşünmede aşağıdakilerden hangisi-
             I. Tümdengelim
                                                                   nin önemi vurgulanmıştır?
             II. Tümevarım
                                                                   A)  Farklı akıl yürütme biçimlerini kullanması
            III. Analoji
                                                                   B)  Sorgulayıcı düşünceye önem vermesi
            akıl yürütme türlerinden hangilerini açıklamıştır?
                                                                   C)  Görüşlerin kendi içinde tutarlı olması
            A)  Yalnız I                       B)  Yalnız II                    C)  Yalnız III
                                                                   D)  Temellendirmeye dayanması
                              D)  I ve  II                       E)  II ve III
                                                                   E)  Sistemli olarak ilerlemesi




                                                                                                              23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30