Page 26 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 26

FELSEFE                                                                                      2. ADIM




        7.     Titius’a göre felsefe, yaşama ve evrene karşı bir vaziyet alış-  9.   Sizce bu dünyada kaç farklı kalem vardır? Bin, on bin bel-
            tır. Parmak izlerimizin, göz retinalarımızın farklı olması gibi   ki de milyon tane. Kurşun, tahta, tükenmez gibi birçok tür-
            her insan gerek dış görünüşü, gerek duygu ve düşünceleriyle   de ve yüzlerce farklı renkte milyonlarca farklı kalem… Buna
            birbirinden ayrılır. Ürettiği her argümanla aslında bir bakıma   rağmen biz hangi kalemi görürsek görelim, zihnimizdeki ka-
            hakikat denizini doldurmaktadır. Farklılığımızla üretilen bilgi-  lem kavramının içine bu kalemi yerleştiririz. Ama bir fincanı
            ler arttıkça ve bu bilgiler paylaşıldıkça zenginleşti insanlık.  gördüğümüzde  aklımıza  kalem  gelmez  ve  o  fincanı  kalem
                                                                   kavramıyla ilişkilendirmeyiz. “Bana kalemi verir misin?” dedi-
            Bu parçada aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir?
                                                                   ğimde fincana değil kaleme yöneliriz. Çünkü fincan fincandır.
            A)  Her insanın bakış açısı birbirinden farklıdır.     Kalemise kalemdir.
            B)  Bilgilerimiz, olaylar karşındaki bakışımızı belirler.     Bu parçadan çıkarılacak en kapsamlı sonuç aşağıdakilerden
            C)  Felsefi bilginin artması, bakış açımızı zenginleştirir.  hangisidir?
            D)  Bilgilerin artması, hayatımızı daha anlamlı kılar.  A)  Her varlığın ayrı bir kavramı vardır.
            E)  Belli bir filozofun düşüncesine uygun yaşamamız gerekir.  B)  Kavramlar bireylerin öznel deneyimleri sonucunda oluşur.

                                                                   C)  Kavramlar insan zihninde doğuştan mevcuttur.
                                                                   D)  İnsanlar kavram kargaşası yaşayabilir.
                                                                   E)  Kavramlar zaman içinde farklı anlamlarda kullanılır.





                                                               10.   Tümevarım,  tek  tek  olayları  gözlemleyerek  yargılara  ulaş-
                                                                   maktır.  Tümevarımın  bize  yaşadığımız  dünya  hakkında  ol-
                                                                   dukça  güvenilir  bilgiler  sağladığı  düşüncesi  her  zaman  yol
                                                                   gösterici olmuştur.
                                                                   Buna  göre  tümevarım  hakkında  aşağıdaki  yargılardan
                                                                   hangisine ulaşılabilir?
                                                                   A)  Mantıksal doğrulara ulaşır.
                                                                   B)  Mutlak olarak kanıtlanmış bilgiler verir.

                                                                   C)  Geçmişe yönelik açıklamalardan oluşur.
                                                                   D)  Özelden genele varmaktır.
                                                                   E)  Genel prensiplere dayanarak gözlemleri açıklar.

        8.   Felsefede  sorular  cevaplardan  daha  önemlidir.  Peki,  nasıl-
            dır  bu  felsefe  soruları?  Hiç  düşündünüz  mü?  Felsefe  tari-
            hinde  yer  alan  Sokrates’in  diyaloglarının  önemi  de  eserle-  11.  Felsefe öğretmeni,  ahlak felsefesi dersinde sınıfa bir soru
            rinin  içeriğinde  yer  alan  soruların  niteliğinden  gelmektedir.   yöneltmiş ve A öğrencisi ile B öğrencisinden aşağıdaki ce-
            Bulunduğumuz  ortamlarda  tartışırken  çoğu  zaman  bilgimizi   vapları almıştır.
            plansız ve amaçsız olarak sunarız. Hâlbuki Sokrates’in soru-
                                                                   A öğrencisi: Ahlak, insanın ortaya koyduğu bir ürün değildir.
            ları hiç de plansız değildir. Onun soruları çoğu zaman kişinin
                                                                   Doğaüstü bir güç tarafından belirlenmiştir.
            bir fikre neden sahip olduğunu, fikrin öncekilerle ilişkisini, fay-
            dasını; söz gelimi o fikrin karşıtının ne olduğunu ya da fikrin
                                                                   B öğrencisi: Bence ahlak, insan zihninin bir ürünüdür.
            çürütülmesini sağlayan ve düşündüren sorulardır.
                                                                   Bu cevaplardan hareketle öğretmenin sorusunun aşağı-
            Buna  göre  aşağıdakilerden  hangisi  Sokratik  sorulara
                                                                   dakilerden hangisi olduğu söylenebilir?
            örnek gösterilemez?
                                                                   A) Ahlakın kaynağı nedir?
            A)  Bu söylediğin bize nasıl yardımcı oluyor?
                                                                   B) Ahlaki eylemlerin amacı nedir?
            B)  Sana katılmayan birisi ne söylerdi?
                                                                   C) Evrensel ahlak yasaları mümkün müdür?
            C)  Bu söylediğin önceden söylenenlerle uyuşuyor mu?
                                                                   D) İnsan, ahlaki eylemde bulunurken özgür müdür?
            D)  Bu fikri tartışılmaksızın nasıl kabul ettirirsin?
                                                                   E) Bütün insanlar için ortak bir iyi ve kötü var mıdır?
            E)  Bunun doğruluğunu nasıl sınarsın?




        26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31