Page 60 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 60

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




        7.   “Felsefe, objelerin düşünce ile görülmesidir. Bu düşüncenin   10.  Nihilizmin İlk Çağ’daki temsilcisi Gorgias’a göre;
            kendi  dışından  gelecek  gereçlere  yani  duyuların  sağladığı
                                                                   •  Hiçbir şey yoktur.
            bilgiye  ihtiyacı  yoktur.  O  kendi  kendisinden  beslenir,  kendi
                                                                   •  Var olsa bile bilinemez.
            kendisini işler, bilgisinin maddesini de, formunu da kendinde
            bulur. Felsefi düşünce varlığın özünü kavrar. Bu kavrama da      •  Bilinse bile başkasına anlatılamaz.
            düşünmenin kendi içinde çalışması, kendi başına işlemesiyle
                                                                   Gorgias’ın bu savlarından her biri, sırasıyla felsefenin alt
            olur.” Hegel’in bu anlayışında metafiziğe büyük bir inanç, dü-
                                                                   disiplinlerinden hangilerinin konusuna girmektedir?
            şünmenin gücüne büyük bir güven vardır.
                                                                   A)  Epistemoloji - Ontoloji - Epistemoloji
            Buna göre Hegel’in epistemolojisinde kabul ettiği görüş
                                                                   B)  Ontoloji - Epistemoloji - Ontoloji
            aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                   C)  Ontoloji - Epistemoloji - Epistemoloji
            A)  Rasyonalizm
                                                                   D)  Epistemoloji - Epistemoloji - Ontoloji
            B)  Empirizm
                                                                   E)  Epistemoloji - Ontoloji – Ontoloji
            C)  Sensualizm
            D)  Entüisyonizm
            E)  Fenomenoloji


                                                               11.  Bir  grup filozof “Bilebilir miyiz?” sorusuna “Bilmiyoruz, bile-
                                                                   meyiz.” şeklinde cevap verirler. Onlar “İnsan bilemez.” ve “Ne
        8.   Hastasının  şikâyetlerini  dinleyip  tahlil  ve  tıbbi  görüntüle-
                                                                   bilmediğini de bilemez.” görüşündedir.
            me  sonuçlarına  bakan  hekim,  ameliyatın  gerekli  olduğunu
            ancak  meslektaşlarının  da  fikrini  almak  istediğini  söyler.      Bu açıklamada üzerinde durulan felsefi görüş aşağıdakilerden
            Meslektaşları ile görüştükten sonra hastasına “Kendi bilgi ve   hangisidir?
            deneyimlerime göre ameliyat olmanız gerektiği görüşündey-
                                                                   A)  Septisizm
            dim ancak meslektaşlarımın büyük çoğunluğu kararımın doğ-
            ru olmadığını belirtti. Ben de onların kararına uygun olarak   B)  Rasyonalizm
            ameliyat tavsiyemden vazgeçtim.” der.                  C)  Empirizm

            Bu parçaya göre hekimin kararından vazgeçmesinde et-   D)  Kritisizm
            kili olan doğruluk ölçütü aşağıdakilerden hangisidir?  E)  Entüisyonizm

            A)  Tutarlılık
            B)  Uygunluk
            C)  Tümel uzlaşım
            D)  Fayda                                          12.  Çevremizde  çokça  tartıştığımız  bazı  konu  başlıkları  vardır.
            E)  Apaçıklık                                          Birçok insan gündelik yaşamında siyasetten, futboldan, film-
                                                                   lerden, kitaplardan, ekonomiden konuşabiliyor. Bu tartışma-
                                                                   ların  büyük  bir  çoğunluğu  emin  olun  hemfikir  olmak  adına
                                                                   yapılıyor. Kimse kendi düşüncesini dikte etme çabası içinde
        9.   I. Kant’a göre bilginin oluşumunda tek başına ne akıl ne de-  kolay kolay olmuyor. Amaç kendi düşüncesinin, başkalarının
            neyim yeterlidir. Bilgi için hem deneyime hem de akla ihtiyaç   düşünceleriyle aynı olduğunu anlatmak oluyor. Oysa tarihte
            vardır. İnsanın tüm bilgisi deneyimle başlar ama bu, bilgile-  hiçbir büyük olay yoktur ki daha önceden eşi benzeri görül-
            rin tek kaynağının deneyim olduğu anlamına gelmez. Aklın   müş olsun. Ne Newton yasaları ne de Aristoteles’in düşünce-
            formları  olmadan  deneyimin  anlamlı  hâle  gelmesi  mümkün   leri daha önce var olmuştu. Tüm bunlarda önemli olan başka-
            değildir.                                              larının daha önce düşündükleri ya da yaptıkları değildir.

            Buna göre I. Kant’ın savunduğu felsefi görüş aşağıdaki-     Bu parçada doğru bilginin ölçütlerinden hangisine karşıt
            lerden hangisidir?                                     bir görüş dile getirilmiştir?
            A)  Rasyonalizm                                        A)  Tümel uzlaşım
            B)  Kritisizm                                          B)  Tutarlılık
            C)  Empirizm                                           C)  Apaçıklık

            D)  Septisizm                                          D)  Yarar
            E)  Entüisyonizm                                       E)  Uygunluk



         58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65