Page 55 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 55

FELSEFE
                                                                                                 TYT        1.
                                             Bilgi Felsefesinin Konusu ve                                 ADIM
                                                     Problemleri-2








        1.   I.  Kant,  “Algısız  kavramlar  boş,  kavramsız  algılar  kördür.”   4.   Sokrates  bilginin  insanda  doğuştan  olduğunu,  öğretmenin
            demektedir.                                            görevinin öğrencide esasen var olan bilgileri hatırlatmaktan
                                                                   ibaret olduğunu kabul ediyordu. Bunu ispatlamak için de hiç
            Buna göre aşağıdaki ifadelerden hangisi verilen söz ile
                                                                   geometri bilmeyen bir kişiye sorduğu sorularla geometri so-
            anlamca ilişkilidir?
                                                                   rusunu  çözdürerek  konuştuğu  kimsede  doğruyu  meydana
            A)  Bilgi akıl süzgecinden geçmelidir.                 çıkarmaya çalışıyor, onun zihninde saklı olan bilgileri doğurt-
                                                                   maya uğraşıyordu.
            B)  Bilgi yalnızca deneyden elde edilir.
                                                                   Buna göre Sokrates karşısındaki kişide var olan bilgiyi
            C)  Bilgiye ulaşmada akıl deneyden daha üstündür.
                                                                   aşağıdakilerden hangisiyle ortaya çıkarmaktadır?
            D)  Bilginin oluşmasında algılama etkin bir süreçtir.
                                                                   A)  Saklı olan doğruları sorgulatarak
            E)  Bilgi deneyimle aklın sentezinin bir sonucudur.
                                                                   B)  Bilgileri olgusal olarak doğrulayarak
                                                                   C)  Dogmatik düşünceleri çürüterek
                                                                   D)  Tutarlı düşünmeye teşvik ederek
        2.   •  Bilginin herkes için doğru olduğunun nasıl söylenebileceğini
               araştırma                                           E)  Pratik olmayan bilgileri eleyerek
            •  Bilginin  doğruluğundan  emin  olmayı  sağlayan  unsurları
               irdeleme
                                                               5.   İnsan zihni, yalnızca fenomenler evrenindeki bilgileri algıla-
            •  Herhangi bir bilgiye doğru demeyi mümkün kılan etkeni   yabilir. Numenler (kendinde şeyler) evrenindekiler bilinemez.
               belirleme                                           Tanrı, ruh gibi kavramlar zihin tarafından kavranamaz.
            •  Bilginin  kime  ve  neye  göre  doğru  kabul  edilebileceğini
                                                                   Bu düşünceleri ile metafizik alanın bilinebilirliğini eleşti-
               tespit etme
                                                                   ren filozof aşağıdakilerden hangisidir?
            Verilen örneklerde bilgi felsefesinin aşağıdaki problem-  A)  Immanuel Kant
            lerinden hangisi ele alınmıştır?
                                                                   B)  Auguste Comte
            A)  Bilginin gerçekliği
                                                                   C)  Edmund Husserl
            B)  Bilginin tutarlılığı
                                                                   D)  Henri Bergson
            C)  Bilginin kaynağı
                                                                   E)  David Hume
            D)  Bilginin ölçütü
            E)  Bilginin değeri
                                                               6.   J.  Locke  İnsan  Anlığı  Üzerine  Bir  Deneme  adlı  eserinde
                                                                   amacının; insan bilgisinin kaynağını, kesinliğini ve genişliğini,
                                                                   bunun yanında da inancın, sanının ve onaylamanın temellerini
                                                                   ve derecelerini araştırmak olduğunu ifade etmektedir. Locke’a
        3.   Kuşkucular, algı yanılmalarını örnek göstererek duyular ara-
                                                                   göre insan zihninin doğuştan ilkeleri yoktur, duyu algılarından
            cılığıyla elde edilen bilgilere güvenilemeyeceğini savunurlar.
                                                                   sonra ideler (düşünce, algı) oluşmaya başlar. İnsan zihni boş
            Aynı zamanda bilginin mutlak yani değişmez olmadığını da
                                                                   bir levha gibidir, deney ve gözlemleri alma yeteneğine sahiptir.
            ileri sürerler. Septik düşünürler; bazı bilgilerin kesin bir şekil-
                                                                   Bilgimizin  tümünün  temelinde  deneyimler  vardır  ve  bilgi
            de ispatlanamaması, bazılarının değişime uğraması, bunun
                                                                   oradan  türetilmiştir.  Bilmek,  insan  zihninde  birtakım  idelere
            yanında insan duyularındaki hata payı ve benzeri her türlü
                                                                   sahip olmaktır.
            göreceliğe dayanarak herhangi bir yargıda bulunmazlar.
                                                                   Buna göre J. Locke’un “Bilginin kaynağı nedir?” sorusuna
            Verilen açıklama aşağıdaki sorulardan hangisine cevap   verdiği  cevap  aşağıdaki  felsefi  görüşlerden  hangisinin
            niteliğindedir?                                        kapsamındadır?
            A)  Bilim nedir?                                       A)  Rasyonalizm
            B)  Varlık var mıdır?                                  B)  Empirizm
            C)  Ahlaki eylemin amacı nedir?                        C)  Entüisyonizm
            D)  Doğru bilgi mümkün müdür?                          D)  Pragmatizm
            E)  İnancın bilgisi nasıl bir bilgidir?                E)  Septisizm



                                                                                                              53
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60