Page 55 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 55

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                              Bilgi Felsefesinin Konusu ve                                ADIM
                                                     Problemleri - 2







        1.   Bir  doğru,  kanıt  olmaksızın  doğru  olarak  kabul  edilemez.   4.   Akıl hakemi ortaya çıkarak duyu organlarının verdiği hükmün
            Çünkü doğrunun bir işareti yoktur. Bir iddiayla ilgili bir kanıt   savunulmayacak şekilde yanlışlığını ortaya koyuyor ve onu
            önerdiğimde  şüpheci  bana  “Kanıtı  kanıtla!”  diyecektir.  Bu   ihanet  ile  suçluyor.  Böyle  düşünmeye  başlayınca  duyu  or-
            iddiayı kanıtlamak için getireceğim kanıtın kendisi bir başka   ganlarım bana şu sözlerle karşı çıktılar: “Aklınla elde ettiğin
            kanıta, bu kanıt da bir başkasına ihtiyaç gösterecek ve böy-  bilgilere karşı duyduğun bu güvenin daha önce duyu organ-
            lece sonsuza kadar gidilecektir. Öte yandan en ufak bir şeyi   larıyla elde ettiğin bilgilere karşı duyduğun o güven gibi olma-
            bilmek için sonsuza kadar geri gitmek, yani bu veriyi sonsuz   dığından nasıl emin olabilirsin? Öyleyse akıl hakemi ortaya
            sayıda başka verilerle ilişki içine sokmak gerekir. Çünkü her   çıkarak duyu organlarının verdiği bilgilerin yanlışlığına nasıl
            şey başka şeylerle ilişki içindedir ve en ufak bir şeyi bilmek   hükmettiyse akıl idrakinin ötesinde başka bir hakem doğabilir
            için onun tüm evrenle ilişkisini bilmek gerekir. Biz hiçbir şeyin   ve  onun  sağladığı  bilgilerin  yanlış  olduğuna  hükmedebilir.”
            bütününü bilemeyiz, bu demektir ki hiçbir şey bilmeyiz.  Bu hastalıktan sadece cenab-ı hakkın gönlüme akıtmış oldu-
                                                                   ğu bir nur sayesinde kurtulabilmiştim.
            Bu  parçada  temellendirilen  görüş  aşağıdaki  kavramlar-
            dan hangisiyle ifade edilir?                           Parçaya göre Gazali en güvenilir bilginin aşağıdakilerden
                                                                   hangisine dayandığını düşünmektedir?
            A)  Rasyonalizm
                                                                   A) Akla
            B)  Empirizm
                                                                   B) Olgulara
            C)  Realizm
                                                                   C) Sezgiye
            D)  Fenomenalizm
                                                                   D) Duyu verilerine
            E)  Septisizm
                                                                   E) Şüpheye

        2.   Pyrrhon şöyle der: “Gerçekte hiçbir şey ne güzel ne de çirkin-
            dir, ne doğru ne de yanlıştır. Olaylarla ilgili bütün bu değerler
            insanın kabullerine bağlıdır. Öyleyse nesnelerin ne olduğunu
            bilmemiz mümkün değildir.”

            Parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?  5.   İnsan, kendi varlığı ve yaşadığı dünya üzerine düşünme ve
                                                                   bilgi edinme, edindiği bilgileri de bir anlam dünyası oluştur-
            A)  Kesin bilgi elde edilemez.
                                                                   mada kullanan tek varlıktır. Doğayı kendi imgelem dünyası-
            B)  Nesneler hakkında kesin yargıda bulunulamaz.       na göre tasarlayıp dönüştüren, felsefe, bilim ve sanat yapıp
            C)  Bilimsel bilgi mümkün değildir.                    uygarlaşan bir varlık olarak insan en son aşamada kendine
                                                                   kavramlarla  kurulu  bir  evren  yaratır.  Canlı  türleri  arasında,
            D)  Ahlak ile ilgili kesin bir değer belirleyemeyiz.
                                                                   üst düzey bir düşünme biçimi olarak felsefe yapan tek varlık
            E)  Nesnelerin bilgisine akılla ulaşılabilir.          insandır. Yani insan dediğimiz varoluş biçimi, felsefe yapma-
                                                                   sı ve inanmasıyla diğer canlılardan ayrılır. İlk uygarlıklardan
                                                                   günümüze  uzanan  süreçte  sürekli  gelişen  bilgimiz,  anlam
        3.   Birçok filozof doğru bilginin kaynağıyla ilgili farklı fikirler orta-
                                                                   dünyamızı,  algı  alanımızı  ve  kendi  varlığımıza  yönelik  dü-
            ya atmıştır. Bazıları bilginin doğuştan her insanda hazır hâlde
                                                                   şüncelerimizi güncellememiz ve kendimizi dünya ve evrende
            bulunduğunu savunurken bazıları bunun tam tersine bilginin
                                                                   yeniden konumlandırmamızı sağlamıştır.
            tecrübeyle elde edildiğini savunur.
                                                                   Buna  göre  insanın  kendi  varlığını  ve  diğer  var  olanla-
            Parçada sözü edilen iki görüş hangi seçenekte doğru sı-
                                                                   rı anlamasında öne çıkan felsefe alanı aşağıdakilerden
            rayla verilmiştir?
                                                                   hangisidir?
            A)  Rasyonalizm - Entüisyonizm
                                                                   A)  Epistemoloji
            B)  Rasyonalizm - Pozitivizm
                                                                   B)  Etik
            C)  Entüisyonizm - Empirizm
                                                                   C)  Teoloji
            D)  Rasyonalizm - Empirizm
                                                                   D)  Ontoloji
            E)  Empirizm – Kritisizm
                                                                   E)  Estetik




                                                                                                             55
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60