Page 54 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 54

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




        6.   İnsan  bildiği  oranda  kendisini  doğal  çevresinin  dolaysız  bir   8.   Kırmızı yahut yeşil denildiği zaman hep kırmızı yahut yeşil
            uzantısı kılan hayvani varoluşundan uzaklaştırmakta ve bu   bir nesneyi düşünürüz. Bilgilerimiz ve düşüncelerimiz deney
            doğal ve dolaysız varoluşunu olumsuzlayıp dönüştürerek bir   ve duyu algılarıyla sınırlı olduğu için kırmızının ve yeşilin salt
            kültür varlığı olmaktadır. Toplumsal çevremize baktığımızda   kendisini düşünemeyiz. Bu sebeple deney ve duyu algılarının
            gördüğümüz şey, el değmemiş vahşi doğadan farklı olarak   dışında kalan soyut düşünceler gibi bir bilgi alanı yoktur.
            edinilmiş bilgilerle dönüştürülmüş nesnelerin insani dünyası-
                                                                   Bu parça aşağıdaki görüşlerden hangisiyle ilişkilendirilebilir?
            dır. Bir trafik ışığı, bir ev, bir masa ya da bir uçak bir hayvan
            açısından yalnızca içgüdüleri uyaran dolaysız bir duyum içe-  A)  Ussal olan gerçektir, gerçek olan ussaldır.
            riğiyken  belli  bir  bilgi  ve  kültür  donanımına  sahip  bir  insan
                                                                   B)  Bilgi deneyle başlar fakat deneyden çıkmaz.
            için tüm bu nesneler uzun bir tarihsel sürece yayılan bir bilgi
            biriminin sonucu olarak anlam yüklüdürler ve vardırlar. Vahşi   C)  Akıl bilgi taşıyıcısı değil, üreticisidir.
            bir doğal alandan bir kentsel alana girdiğimizde ilk duyum-  D)  Duyusal olan her şey gerçeklikten yoksundur.
            sadığımız  şey,  insanların  bilgi  ve  emeğiyle  dönüştürülmüş
                                                                   E)  Var olmak algılanmış olmaktır.
            gerçekliğin tarif edilemez bir simge ve anlam yoğunluğu ya-
            ratmasıdır. İnsan dili ve düşüncesi bütün dolayımlarıyla uygar
            toplumun özünü ve ruhunu belirlemektedir.
            Bu  parça  aşağıdaki  sorulardan  hangisine  bir  cevap   9.   I.  Kant’a  göre  bilgimiz  deneyle  başlar  ama  deneyle  nokta-
            niteliğindedir?                                        lanmaz. Bilginin meydana gelebilmesi için deney kadar akla
                                                                   da  ihtiyaç  vardır.  Kant’ın  deyimiyle  “Algısız  kavramlar  boş,
            A)  Elde ettiğimiz bilgi nesnesine uygun mu, değil mi?
                                                                   kavramsız algılar kördür.” Bilginin ham maddesi duyular ara-
            B)  Varlığın doğru bilgisine ulaşılabilir mi?          cılığıyla gelir. Bu ham madde zihnin apriori yani deneyden
            C)  Hatadan kaçınmak mümkün mü, değil mi?              gelmeyen kategorileri içine girer. Kategoriler de form (şekil)
                                                                   alarak akıl ilkeleri ile işlenir ve böylece bilgi meydana gelir.
            D)  Bilgi neden insanı insan yapan etkinliktir?
            E)  Bilgi gerçeği verebilir mi?                        Parçaya göre I. Kant’ın aşağıdaki görüşlerden hangilerini
                                                                   sentezlediği söylenebilir?

                                                                   A)  Pozitivizm - Pragmatizm
                                                                   B)  Empirizm - Rasyonalizm
                                                                   C)  Pozitivizm - Rasyonalizm

                                                                   D)  Empirizm - Entüisyonizm
                                                                   E)  Pragmatizm - Rasyonalizm



        7.   R. Bacon, Orta Çağ’ın sonlarında yaşamış bir İngiliz düşü-
            nürdür. Ona göre bilginin kaynağı deneyim, ölçeği ise akıldır.
                                                               10.  Bilgi  felsefesi;  bilginin  ne  olduğunu,  nasıl  ve  hangi  yollarla
            Tek  başına  akıl  kesin  bilgiye  ulaşamaz,  kuşkudan  kurtara-
                                                                   elde edildiğini sorgular. Aşağıda bilgi felsefesinin ele aldığı
            maz. Kuşkunun giderilmesinde son söz deneyimindir. Onun
                                                                   konuların ve sorularının bir tablosu yer almaktadır.
            iki  farklı  anlamda  kullandığı  deneyim  sözcüğünün  birinci
            anlamı  normal  duyu  deneyine  işaret  ederken  ikincisi  insan
            zihninin Tanrı tarafından aydınlatılmasının sonucu olan içsel
            deneyimdir. Bellekte, akıl ilkelerine uygun geldiği öne sürülen
            bilgilerin doğruluğu ve gerçekliği deneyim ile bağdaşmasına
            bağlıdır. Deneyim verilerine aykırı düşen bir bilginin gerçekli-
            ği söz konusu değildir.

            R. Bacon’ın bu açıklaması aşağıdaki bilgi görüşlerinden      Verilen tabloda problem alanlarına karşılık gelen sorular-
            hangisine karşılık gelir?                              dan hatalı olanlar aşağıdakilerden hangisidir?

            A)  Rasyonalizm                                        A)  YaInız I
            B)  Pozitivizm                                         B)  Yalnız II
            C)  Empirizm                                           C)  Yalnız IV
            D)  Entüisyonizm                                       D)  I ve II
            E)  Septisizm                                          E)  II ve III




         52
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59