Page 54 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 54
FELSEFE 1. ADIM
7. Bir düşüncenin ya da bir önermenin nesnesine uygun ol- 10. “Birçok konu üzerinde birbirine zıt iki şey söylemek mümkün
ması, onu tarif etmesi aşağıdaki kavramlardan hangisi ile müdür? Şu an hava hem sıcak hem soğuk olabilir mi?” Bu
ilgilidir? gibi sorulara Protagoras, bir şeyi ispat etmenin değil karşıda-
kini ikna etmenin önemli olduğunu söyleyerek cevap vermiş-
A) Doğruluk
tir. Çünkü her insan aynı gerçekliği farklı şekilde algılayabilir,
B) Gerçeklik herkes için geçerli bir doğru olamaz.
C) Tutarlılık
Bu parçada bilgi felsefesinin aşağıdaki hangi kavramın-
D) Nesnellik dan söz edilmektedir?
E) Temellendirme
A) Gerçeklik
B) Doğruluk
C) Rölatiflik
D) Temellendirme
E) Tümel uzlaşım
8. John Locke’a göre, insan zihni doğuştan boş bir levha gibidir
11. Rasyonalizm, bilginin akıl ve onun bir işlevi olan düşünme
sonradan tecrübeyle dolar. Sokrates’e göre bilgilerimiz do-
gücüyle oluştuğunu benimser. Doğru bilginin kaynağının
ğuştan insan zihninde mevcuttur bu bilgileri açığa çıkarmak
akıl olduğunu savunan düşüncedir. Rasyonalistler, duyum
gerekir. Bu iki görüşe eleştiri getiren Aydınlanma dönemi
ve algıların bize kesin olmayan bilgiler verdiğini savunur.
filozofu Kant’a göre ise “görüsüz kavramlar boş, kavramsız
Rasyonalistlere göre doğru ve kesin bilgileri doğuştan getirdi-
görüler kördür.”
ğimiz akıl ilkeleriyle ediniriz.
Bu parçadan hareketle Kant’a göre bilginin kaynağı
Bu parçadan hareketle rasyonalizmle ilgili aşağıdakiler-
aşağıdakilerden hangisidir?
den hangisine ulaşılamaz?
A) Akıl
A) Bilgilerimiz deney öncesidir.
B) Deneyim
B) Akıl ilkeleri doğuştan getirilmiştir.
C) Akıl ve sezgi
C) Duyum ve algılar bizi yanıltır.
D) Duyu verileri ve akıl
D) Doğru bilgi, deney sonrası elde edilir.
E) Fayda
E) Ussal bilgi doğrudur.
12. “Algısız kavramlar boş, kavramsız algılar kördür.” sözüyle bil-
giye ulaşılırken sadece aklın ya da sadece duyunun yetersiz
kalacağını belirtmiştir. İnsanın bilgi edinmede iki yönünü de
kullandığı görüşüyle bilginin kaynağı konusunda rasyona-
9. İnsan zihni doğuştan boş bir levha gibidir. İnsanlar duyu or-
lizm ve empirizmi birleştirerek yeni bir yol önerir. İnsan, ona
ganları aracılığıyla kendi zihninin dışında bulunan dış dünya-
göre duyuları aracılığıyla dışarıdan veriler alır ve bunları aklın
daki birtakım izlenimleri deneyimler ve bilgiyi oluşturur. Yani
formlarında işleyerek bilgiyi oluşturur.
bilgi sonradan öğrenilir.
Kant’ın bu parçadaki görüşlerinden hareketle aşağıdaki
Parçada sözü edilen felsefi görüş aşağıdakilerden
görüşlerden hangisinin temsilcisi olduğu söylenebilir?
hangisidir?
A) Empirizm
A) Rasyonalizm
B) Kritisizm
B) Kritisizm
C) Pozitivizm
C) Empirizm
D) Pragmatizm
D) Entüisyonizm
E) Varoluşçuluk
E) Fenomenoloji
54