Page 49 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 49
FELSEFE
TYT 1.
Bilgi Felsefesinin Konusu ve ADIM
Problemleri-1
1. A öğrencisi: Herkesin doğrusu kendine 4. “Ben yetmiş yıllık ömrümü Atina’da geçirdim ve bütün haya-
tım boyunca da Atina’nın kanunlarından faydalandım. Şayet
B öğrencisi: Nasıl yani özneye mi bağlı doğruluk?
bu kanunları beğenmemiş olsaydım bırakıp gidebilirdim.
A öğrencisi: Evet çünkü bilginin temeli algıdır.
Böyle yapmadım. Şimdi kanunlar aleyhime döndüğü sırada
B öğrencisi: O halde diyorsun ki her şeyin ölçüsü tek tek kaçmaya kalkarsam kendi kendimle uyumu ve düzeni boza-
bireylerdir. rım. Atina’da yaşamakla kanunlarına her vakit uymayı kabul
A öğrencisi: Aynen öyle. Bu nedenle de mutlak hakikat yoktur. etmiş oluyorum. Eğer bu kanunların benim hakkımda vermiş
oldukları hükmü kabul etmezsem verdiğim sözü tutmamış
A öğrencisi ile B öğrencisi bilgi felsefesinin aşağıdaki
olurum.”
problemlerinden hangisini tartışmaktadırlar?
Sokrates’in Savunması
A) Bilginin sınırı var mıdır?
Sokrates’in bu tutumu aşağıdaki doğru bilginin ölçütle-
B) Bilginin ölçütü nedir?
rinden hangisi ile benzerlik göstermektedir?
C) Doğru bilgi olanaklı mıdır?
A) Uygunluk B) Fayda C) Tümel uzlaşım
D) Bilginin kaynağı nedir?
D) Tutarlılık E) Apaçıklık
E) Doğruluk ve gerçeklik nedir?
5. R. Descartes’a göre bir bilginin hiçbir kuşkuya yer bırakmak-
sızın açık bir biçimde görünmesi o bilginin doğru olduğunu
2. “Görüsüz kavramlar boş, kavramsız görüler kördür.” gösterir. B. Spinoza’nın “Açık ve seçik fikirler yanlış olamaz.”
derken kastettiği budur. G. W. Leibniz ise “Descartes doğru-
I. Kant’ın bu sözü, aşağıdaki görüşlerden hangisi ile
yu apaçıklık hanına yerleştirmiş fakat hanın adresini vermeyi
ilişkilendirilebilir?
unutmuştur.” demiştir. “Çoğu zaman açık seçik gördüğümüz
A) Rasyonalizm yargılar sahte olabilir ya da biz yanılabiliriz” der.
B) Empirizm
Bu parçada filozoflar bilgi felsefesinin aşağıdaki prob-
C) Pozitivizm lemlerinden hangisini tartışmaktadır?
D) Kritisizm A) Mutlak bir doğruluk mümkün müdür?
E) Pragmatizm B) Bilginin doğruluk ölçütü nedir?
C) Doğru bilginin kaynağı nedir?
D) Bilginin değeri nedir?
E) Bilimselliğin ölçütü nedir?
3. Platon’a göre ussal yetinin içeriği olan evrensel kavramlar ve
düşünceler yalnızca bireysel ve öznel gerçekliğin bileşenleri
değildirler. Bu evrensel kavramlar birer idea ve form olarak
tüm bireysel gerçekliği biçimlendiren tözlerdir ve insanda ap-
riori olarak bulunurlar. 6. İster bir algı, duygu, ister bir düşünce olsun, var olan her şe-
yin bilgisine deneyin ve aklın ışığında ulaşırız. Deneyin ve
Bu parçada vurgulanan bilgi görüşü aşağıdakilerden
aklın temas etmediği varlıkları kavrayamayız. Bu sebeple
hangisidir?
deneyin veri sağlamadığı aklın bilgisi boş, aklın ışığında iş-
A) Rasyonalizm lenmemiş deneysel veriler kördür.
B) Empirizm
I. Kant’ın bu düşünceleriyle “boş” olarak nitelendirdiği bilgi
C) Kritisizm kuramı aşağıdakilerden hangisidir?
D) Entüisyonizm A) Empirizm B) Rasyonalizm C) Entüisyonizm
E) Pozitivizm D) Pragmatizm E) Kritisizm
47