Page 49 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 49

FELSEFE
                                                                                                 TYT        1.
                                              Bilgi Felsefesinin Konusu ve                                ADIM
                                                      Problemleri-1







        1.   A öğrencisi: Herkesin doğrusu kendine             4.   “Ben yetmiş yıllık ömrümü Atina’da geçirdim ve bütün haya-
                                                                   tım boyunca da Atina’nın kanunlarından faydalandım. Şayet
            B öğrencisi: Nasıl yani özneye mi bağlı doğruluk?
                                                                   bu  kanunları  beğenmemiş  olsaydım  bırakıp  gidebilirdim.
            A öğrencisi: Evet çünkü bilginin temeli algıdır.
                                                                   Böyle yapmadım. Şimdi kanunlar aleyhime döndüğü sırada
            B öğrencisi: O halde diyorsun ki her şeyin ölçüsü tek tek       kaçmaya kalkarsam kendi kendimle uyumu ve düzeni boza-
                            bireylerdir.                           rım. Atina’da yaşamakla kanunlarına her vakit uymayı kabul
            A öğrencisi: Aynen öyle. Bu nedenle de mutlak hakikat yoktur.  etmiş oluyorum. Eğer bu kanunların benim hakkımda vermiş
                                                                   oldukları  hükmü  kabul  etmezsem  verdiğim  sözü  tutmamış
            A  öğrencisi  ile  B  öğrencisi  bilgi  felsefesinin  aşağıdaki
                                                                   olurum.”
            problemlerinden hangisini tartışmaktadırlar?
                                                                                               Sokrates’in Savunması
            A)  Bilginin sınırı var mıdır?
                                                                   Sokrates’in bu tutumu aşağıdaki doğru bilginin ölçütle-
            B)  Bilginin ölçütü nedir?
                                                                   rinden hangisi ile benzerlik göstermektedir?
            C)  Doğru bilgi olanaklı mıdır?
                                                                   A) Uygunluk              B) Fayda              C) Tümel uzlaşım
            D)  Bilginin kaynağı nedir?
                                                                                 D) Tutarlılık             E) Apaçıklık
            E)  Doğruluk ve gerçeklik nedir?




                                                               5.   R. Descartes’a göre bir bilginin hiçbir kuşkuya yer bırakmak-
                                                                   sızın açık bir biçimde görünmesi o bilginin doğru olduğunu
        2.   “Görüsüz kavramlar boş, kavramsız görüler kördür.”    gösterir. B. Spinoza’nın “Açık ve seçik fikirler yanlış olamaz.”
                                                                   derken kastettiği budur. G. W. Leibniz ise “Descartes doğru-
            I. Kant’ın bu sözü, aşağıdaki görüşlerden hangisi ile
                                                                   yu apaçıklık hanına yerleştirmiş fakat hanın adresini vermeyi
            ilişkilendirilebilir?
                                                                   unutmuştur.” demiştir. “Çoğu zaman açık seçik gördüğümüz
            A)  Rasyonalizm                                        yargılar sahte olabilir ya da biz yanılabiliriz” der.
            B)  Empirizm
                                                                   Bu  parçada  filozoflar  bilgi  felsefesinin  aşağıdaki  prob-
            C)  Pozitivizm                                         lemlerinden hangisini tartışmaktadır?

            D)  Kritisizm                                          A)  Mutlak bir doğruluk mümkün müdür?
            E)  Pragmatizm                                         B)  Bilginin doğruluk ölçütü nedir?
                                                                   C)  Doğru bilginin kaynağı nedir?

                                                                   D)  Bilginin değeri nedir?
                                                                   E)  Bilimselliğin ölçütü nedir?
        3.   Platon’a göre ussal yetinin içeriği olan evrensel kavramlar ve
            düşünceler yalnızca bireysel ve öznel gerçekliğin bileşenleri
            değildirler. Bu evrensel kavramlar birer idea ve form olarak
            tüm bireysel gerçekliği biçimlendiren tözlerdir ve insanda ap-
            riori olarak bulunurlar.                           6.   İster bir algı, duygu, ister bir düşünce olsun, var olan her şe-
                                                                   yin  bilgisine  deneyin  ve  aklın  ışığında  ulaşırız.  Deneyin  ve
            Bu  parçada  vurgulanan  bilgi  görüşü  aşağıdakilerden
                                                                   aklın  temas  etmediği  varlıkları  kavrayamayız.  Bu  sebeple
            hangisidir?
                                                                   deneyin veri sağlamadığı aklın bilgisi boş, aklın ışığında iş-
            A)  Rasyonalizm                                        lenmemiş deneysel veriler kördür.
            B)  Empirizm
                                                                   I. Kant’ın bu düşünceleriyle “boş” olarak nitelendirdiği bilgi
            C)  Kritisizm                                          kuramı aşağıdakilerden hangisidir?

            D)  Entüisyonizm                                       A) Empirizm          B) Rasyonalizm      C) Entüisyonizm
            E)  Pozitivizm                                                 D) Pragmatizm               E) Kritisizm




                                                                                                              47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54