Page 46 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 46

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




         7.   Aydınlanma, insanın kendi suçu ile düşmüş olduğu bir ergin   9.   Tin, ilk başta kendiyle özdeş ve kendisi için varlıktır. Tin, bu
             olmama durumundan kurtulmasıdır. İnsanoğlu Orta Çağ bo-  aşamada kendini tanımamaktadır. Kendini tanıyabilmesi için
             yunca  akıl  anahtarlarının  tek  sahibi  konumundaki  kilisenin   kendi olmayanda kendini görmelidir. Kendi olmayan karşıtı-
             varlık  anlayışını  sorgulamaksızın  kabul  etmek  yerine,  artık
             aklının  anahtarını  eline  alarak  kullanma  cesaretini  göster-  dır. Tinin karşıtı doğadır. Doğaya ve evren olmaya dönüşen
             miştir. Fakat aşırı mekanik ve aklı kutsayan yeni yaklaşımlar   tin burada kendini yitirmiştir. Yitirileni çekip koparmak yeni bir
             nedeniyle  bu  kez  de,  insanın  duygu  varlığı  olduğu  gerçeği   dönüşümü gerektirir. Amacı kendini tanımak olan tin, doğayı
             yadsınmaya başlamıştır. Romantizm bu nedenle 18. yüzyılda   yeni bir dönüşüme zorlar. Tin ve doğa uzlaşır. Sentezlenen
             bilim ve aklın karşısına duygu ve sanatı koyarak, yaratıcılıkta   yeni durum, tin ve doğanın mükemmel uyumu olan insandır.
             özgürlük ve coşkunluğu öne çıkarmıştır.
                                                                    İnsanlık tarihi, tinin kendini bulup tanımasının zeminidir.
             Parçadan  yola  çıkılarak  aşağıdakilerden  hangisine
             ulaşılamaz?                                            Buna göre Hegel’in varlık anlayışının temelinde aşağıdaki
                                                                    görüşlerden hangisi yer almaktadır?
             A)  Aydınlanma öncesi dönemde dini ve geleneksel düşün-
               celer ağır basmaktadır.                              A)  Varlık diyalektik olarak kendini oluşturur.
             B)  Romantizm aklı kutsayan düşünceler yerine insani duy-
               guları öne çıkarmıştır.                              B)  Varlık ancak duyusaldır.
             C)  Varlığa dair düşünceleri belirleyen kriterler zaman içinde   C)  Varlık hem ruh hem maddedir.
               değişim göstermiştir.
                                                                    D)  Varlık maddedir.
             D)  Varlığa bakış ölçütleri zamanla değişse de, dini ve gele-
               neksel düşünce her zaman hakim olmuştur.             E)  Varlık birden fazla yapıdadır.
             E)  Aydınlanma  dogmatik  düşünceler  yerine,  otorite  olarak
               akıl ve bilimi seçmiştir.
                                                                10.  Epikharmos’a  göre  geçmişte  borç  almış  olan  şimdi  borçlu
         8.                                                         değildir. Geceden sabah yemeğine çağrılmış biri bugün da-
              Sokrates: Söylesene sevgili Sebes, az önce gösterdik ki gözle görülebilen
              şeyler vardır; görülemeyen şeyler vardır. Güzel gibi, doğru gibi, aziz gibi   vetsiz gelir yemeğe çünkü çağıran ve çağrılan, aynı adamlar
              hep kutsal ve sade şeyler. Peki ya ruh, onu görülebilenler arasında mı sa-  değildir artık, başka birer adam olmuşlardır. Ölümlü bir nesne
              yacağız,görülemeyenler arasında mı?
                                                                    iki kez aynı hâlde bulunamaz çünkü fark edilmez. Anlık bir
              Sebes: Elbette görülemeyenler arasında Sokrates!
                                                                    değişmeyle bir dağılır, bir toplanır, bir gider, bir gelir. Öyle ki
              Sokrates: Peki sana göre bu görülemeyen şeyler kendi zıtlarını kabul ederler
              mi? Mutlak güzellik ile çirkinlik aynı yerde bulunabilir mi? Sıcağın bulunduğu   doğmaya başlayan şey hiçbir zaman tam bir varlığa erişemez
              yerde soğuk var mıdır?                                çünkü bu doğuş zaten hiç bitmez. Bir sona varır gibi durmaz,
              Sebes: Hiçbir şekilde Sokrates!                       tohum hâlinden başka hâllere, bir o yana, bir bu yana doğru
              Sokrates: Yani öyleki, soğuk ortaya çıktığında sıcak çekip gider, çirkin gel-  hep değişir durur.
              diğinde güzellik başka yerdedir değil mi?
              Sebes: Bundan daha iyi ifade edilemezdi.              Bu parçada savunulan düşünce “Varlık nedir?” sorusuna
              Sokrates: Şuna da yanıt ver, bedene hayat veren nedir?  verilen aşağıdaki yanıtların hangisini desteklemektedir?
              Sebes: Ruhtur elbette Sokrates. Bilindiği üzere beden ancak canlı ise yaşıyordur!  A)  Oluştur.
              Sokrates: Demek ki ruh hayatın ilkesi oluyor?
                                                                    B)  Maddedir.
              Sebes: Elbette.
                                                                    C)  Düşüncedir.
              Sokrates: Ama o zaman ruh ki can demektir, kendi zıddının yani ölümün
              ortaya çıktığını görünce, ruh ölüyor, kendi zıddına dönüşüyor mu diyece-  D)  Fenomendir.
              ğiz? Yoksa ruhun, tıpkı gözle görülmeyen diğer şeyler gibi başka yere git-
              tiğini mi söyleyeceğiz?                               E)  Hem madde hem düşüncedir.
              Sebes: Belli ki başka yere gidiyor, Sokrates!
              Sokrates:  Evet  Sebes,  böylelikle  …………………………………………
              kanıtlamış olduk.                                 11.  Berkeley’e göre var olmak algılanmış olmak demektir. Bir bi-
                                                                    len olmaksızın hiçbir algı olmayacağı gibi hiçbir nesne de ola-
             Sokrates ve Sebes arasında geçen diyalogda boş bırakılan   maz. Süje bir bakıma objesini yaratır. Bir şeyin var olduğunu
             yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?           söylemek onun algılandığını söylemek demektir. Ne görüyor
             A)  gerçek manada bilgeliğe ruh ile beden arasındaki bağlar   ya da ne düşünüyorsak akla bağlıdır.
               çözülüp, ölüm sonrasında ulaşabileceğini
                                                                    Yukarıdaki  açıklama  varlık  felsefesinin  hangi  görüşü
             B)  varlığı ruh ve madde olarak ele alıp, ruhun yıkılmaz ve
               ölümsüz olduğunu                                     içinde yer alır?
             C)  bir filozofun, bedenin hazlarıyla değil, ruhun hazlarıyla il-  A)  Düalizm
               gilenmesi gerektiğini
             D)  önemli olanın hayat değil, iyi, sorgulanmış ve yaşanmaya   B)  Oluşçuluk
               değer hâle getirilmiş bir hayat olduğunu
                                                                    C)  İdealizm
             E)  kötülüğün nedeninin günahkâr bir irade değil, bilgi eksikliği
                                                                    D)  Materyalizm
               olduğunu
                                                                    E)  Fenomenoloji



        46
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51