Page 42 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 42

FELSEFE                                                                                      1. ADIM




        7.   Bilimler  varlığın  ilk  nedenlerini  sorgulama  eğiliminde  değil-  10.  Dış dünya ve zihinlerin realiteleri birbirinden farklıdır. Zihnin
            dir. Örneğin biyoloji “Canlı var mıdır?” diye sormaz. Canlının   temel  özelliği  düşünmek,  dış  dünyanın  ise  yayılımdır.
                                                                   Düşünce yer kaplamaz, yer kaplayan düşünemez. İkisi ara-
            varlığını bir ön kabul olarak kabul eder ve işe koyulur. Bunu
                                                                   sında  ontolojik  bir  uçurum  vardır.  Ben  beden  değilim  fakat
            yaparken de var olanı parçalara böler ve kendi alanı dışına
                                                                   bedene sahibim. Peki beden ile ruh arasında nasıl bir ilişki
            çıkmaz.                                                vardır? Bu soruya Descartes’ın cevabı ikisinin de birbirini et-
                                                                   kilediğidir. Her ruh bireyseldir ve bir zihne sahiptir, o zihin ise
            Buna göre bilimin varlığa yaklaşımı aşağıdakilerden han-  ölümsüzdür.
            gisi ile ifade edilebilir?
                                                                   Bu parçada savunulan düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
            A)  Varlığı bütünü ile ele alır.
                                                                   A)  Varlık sürekli değişim içindedir.
            B)  Varlığın ilk nedenlerini sorgular.
                                                                   B)  Var olan her şey zihnin ürünüdür.
            C)  “Varlık vardır.” ön kabulünü benimser.
                                                                   C)  Varlık var değildir.
            D)  Varlığın imkânını sorgular.                        D)  Varlığın oluşumu iki töze bağlıdır.
            E)  Varlığın gerçekliğinden şüphe eder.                E)  Varlık olgusaldır.



                                                               11.  Bir  mağara  düşün  dostum.  Girişi  boydan  boya  gün  ışığı-
                                                                   na açık bir yeraltı mağarası. İnsanlar düşün bu mağarada.
                                                                   Çocukluktan beri zincire vurulmuş hepsi. Ne yerlerinden kıpır-
                                                                   danmaları, ne başlarını çevirmeleri mümkün, yalnız karşıları-
                                                                   nı görüyorlar. Arkalarından bir ışık geliyor, uzaktan, tepede
                                                                   yakılan bir ateşten. Ateşle aralarında bir yol var, yol boyunca
                                                                   alçak bir duvar. Göz bağcıları seyircilerden ayıran setleri bi-
                                                                   lirsin, üzerlerinde kuklalarını sergilerler, öyle bir duvar işte...
        8.   Varlık felsefesinde reel ve ideal olmak üzere iki tür varlık var-
                                                                   Ve insanlar düşün, ellerinde eşyalar: tahtadan, taştan insan
            dır. Reel varlık duyumsanabilen, dış dünyada var olan var-  veya hayvan heykelcikleri, boy boy, biçim biçim... Bu insanlar
            lıktır. İdeal varlık ise insan zihninde var olan dış dünyada var   duvar boyunca yürümektedirler, kimi konuşarak kimi susarak.
            olmayan varlıklardır.                                  Garip bir tablo diyeceksin, hele esirler daha da garip. Doğru...
                                                                   O esirler ki ömür boyu başlarını çeviremeyecek, kendilerini
            Buna göre aşağıdaki kavramlardan hangisi reel varlıktır?  de arkadaşlarını da arkalarından geçen nesneleri de duvara
                                                                   vuran gölgelerinden izleyecekler. Şimdi de mağarada sesle-
            A)  Özgürlük                                           rin yankılandığını düşün.. Dışarıdan biri konuştu mu esirler
            B)  Anka kuşu                                          gölgelerin  konuştuğunu  sanır,  öyle  değil  mi?  Kısaca,  onlar
                                                                   için tek gerçek var: Gölgeler.
            C)  Özdeşlik
            D)  Dünya                                              Bu parçada “gölge” benzetmesiyle kastedilen varlık türü
                                                                   aşağıdakilerden hangisidir?
            E)  Kafdağı
                                                                   A)  İdeal
                                                                   B)  Soyut
                                                                   C)  Numenel
                                                                   D)  Reel
                                                                   E)  Mutlak



        9.   İnsan; ne olduğunu, nasıl olduğunu, yerküreyi, Güneş’i, yıl-
            dızları ve evreni hep merak etmiştir. İnsanın kendini, dünyayı
            ve evreni anlama ve açıklama çabası onların üzerinde dü-
            şünmeyi gerektirmiştir. Düşünmeyle farklı fikirler ortaya çık-  12.  Var  olmaları  bakımından  varlığı  “düşünce”  ve  “madde”
            mış, varlığa dönük felsefi bir alan oluşmuştur.        olarak niteleyen filozofların temsil ettikleri felsefi akımlar
                                                                   sırasıyla aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak veril-
            Verilen açıklama aşağıdaki felsefe alt dallarından hangi-
                                                                   miştir?
            sine yöneliktir?
                                                                   A)  Materyalizm - Determinizm
            A)  Epistemoloji
            B)  Ontoloji                                           B)  İdealizm - Kritisizm
            C)  Etik                                               C)  Materyalizm - Fenomenoloji
            D)  Bilim Felsefesi                                    D)  İdealizm - Materyalizm
            E)  Estetik                                            E)  Nominalizm - Düalizm





        42
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47