Page 42 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 42

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




         5.   Herakleitos  filozofların  doğada  süreklilik,  değişmezlik  ve   8.
             kalıcılık aradıkları için yanılmış olduklarını söyler. Ona göre   Herakleitos’a  göre  “arkhe”  ateştir.  Ateş,
             doğada  var  olan,  yaşayan  her  şey  doğadaki  başka  bir  şe-  oluşu sağlayan temel unsurdur. Bu durum
             yin yıkımından ya da ölümünden dolayı vardır. Doğadaki her   süreklidir  yani  her  şey  sürekli  bir  değişim
             şey sürekli bir değişim ve dönüşüm içerisindedir. Sürekli de-  içindedir. Değişimi anlamak için zamanı dü-
             ğişimler geçirmeyi doğanın temel bir niteliği saymıştır. Bunu   şünmek yeterlidir. Her şey karşıtıyla vardır
             “Değişmeyen tek şey değişmenin kendisidir.” sözüyle ifade   ve kaçınılmaz olarak karşıtına dönüşecektir.
             etmiştir.                                                  Yaşam  ölüme,  sıcak  soğuğa…  Karşıtların
                                                                        savaşı uyumlu birliğe ve ardından yeniden
             Parçada ifade edilen varlık görüşü aşağıdaki akımlardan    karşıtların savaşına dönecektir.
             hangisi ile benzerlik gösterir?

             A)  Pragmatizm
                                                                        Parmenides  ise  “Varlık  vardır,  yokluk  yok-
             B)  Materyalizm
                                                                        tur.”düşüncesini  temel  ilke  olarak  almıştır.
             C)  Rölativizm                                             Ona  göre  varlık;  ezelî-ebedî,  bölünemez,
             D)  Düalizm                                                boşluk  içermeyen  ve  hareketsiz  olandır.
                                                                        Varlık aldatıcı olarak, çokluk olarak görünse
             E)  İdealizm
                                                                        de asıl olarak varlık bir olandır. Değişim ise
                                                                        bir yanılgıdan ibarettir.


         6.   Antik Yunan filozoflarından;
                                                                    Verilen  filozofların  “varlık”  konusundaki  düşünceleri  ile
                                    Empedokles’e göre tüm var       ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
              Herakleitos için her şeyin
                                    olanların  özünde  toprak,
              kaynağında  ateş,  savaş                              A)  Sadece varlık felsefesi ile ilgili çözümlemeler yaptıkları
                                    hava, su ve ateş olmak üze-
              yani zıtların birliği vardır.                         B)  Varlığı idea cinsinden unsurlarla açıkladıkları
                                    re dört unsur bulunmaktadır.
                                                                    C)  Varlıkla ilgili karşıt fikirler öne sürdükleri
                        Thales’e  göre  evrenin  ana                D)  Varlığın özüne değişimin olduğu düşüncesini koydukları
                        maddesi sudur.                              E)  Varlığın, karşıtlıklar içindeki bütünlüğü görmekle kavranacağı

             Bu filozofların ortak yanı aşağıdakilerden hangisidir?

             A)  Varlığı açıklarken deney ve gözleme başvurmaları
                                                                9.   Aristoteles’ten miras kalan “Var olan şeyin, var olan şey olarak
             B)  Varlığın temeline maddesel bir cevher yerleştirmeleri
                                                                    ayrımsanması  varlık  kavramıyla  olur.”  ifadesi  varlık  hakkındaki
             C)  Varlığın değişimini açıklamaya çalışmaları         ilk ön yargıdır. Bu ön yargı nedeniyle “varlık” var olan şey olarak
                                                                    kavranmaz. “Varlık” var olan şeyler gibi belirlilik kazanmaz. Varlık
             D)  Varlığın  temelinde  birbirine  indirgenemeyen  iki  cevher
                                                                    daha tümel kavramlardan türetilemez ve tikel kavramlarla da su-
               görmeleri
                                                                    nulamaz. “Varlık” kendiliğinden açık kavramdır. Tüm bilmeye, var
             E)  Varlığı birden fazla unsurla açıklamaları          olan şeylerle her ilişkiye, hatta kendi ile ilişkiye “varlık” eşlik eder.
                                                                    Varlık özellikle dilde şeylerin ifadesinde açığa çıkar. Varlık, kuru-
                                                                    lan her cümlede “-dır” eki olarak oradadır ancak anlaşılmaz olarak
                                                                    kalır. Oysa cümle içinde sıradan bir anlaşılırlık içinde durduğunu
                                                                    düşünürüz ve üzerinde durmayız. Buna rağmen “varlık”ın anlamı-
                                                                    na ilişkin sorunun sorulması ilkesel bir zorunluluktur. Çünkü her
         7.   Marangozun  biri  ormanda  gezerken  yaşlı,  kuru  ve  yıkılmış   durumda bir varlık anlayışı içinde yaşıyoruz ve bu “varlık”ın anla-
             bir ağaca rastlar. Bu ağaçtan faydalanması gerektiğini düşü-  mı hakkında sadece içi boş ön yargılara sahibiz.
             nür. Ağacın dallarını keser, kestiği dalları toplayarak iş yerine
             götürür. Getirdiği dalları yontar, işler ve şekil verir. Sonunda      Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
             ortaya çok güzel bir masa çıkar.
                                                                    A)  Varlığı var olan şey olarak düşünmek doğru değildir.
             Parçada   geçen   masa   ve   marangoz   kavramları    B)  Varlık, ön yargılarla ele alındığı için tanımlanamamıştır.
             Aristoteles’in varlık anlayışına göre aşağıda verilen han-
                                                                    C)  Varlık, kendi kendine açık olan bir kavramdır.
             gi nedenlere sırasıyla karşılık gelmektedir?
                                                                    D)  Varlık  kavramını  kelime  ve  cümlelerde  yer  aldığı  için
             A) Fail, maddi         B) Formel, fail    C) Fail, ereksel   önemseriz.
                    D) Formel, maddi            E) Maddi, ereksel   E)  Varlık kavramının anlamı sürekli sorgulanmalıdır.




         40
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47