Page 39 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 39

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                            Varlık Felsefesinin Konusu ve                                 ADIM
                                                     Problemleri-1







        1.   Varlık  felsefesinde  “var  olan”  kavramıyla,  zamanda  ve   4.   G. Berkeley için var olmak algılanmış olmayı gerektirir fakat
            mekânda var olan nesnelerin yanında, zihinde varlık bulan   bu, bireysel insan olarak benim algımdan bağımsız bir nesnel-
            nesneler de kastedilmektedir.                          liğin olmadığı anlamına gelmez. Ben şu an içinde bulunduğum
            Buna  göre  “var  olan”  hakkında  aşağıdaki  yargılardan   odadan dışarı çıkmış olsam bile odada bıraktığım ve artık algı-
            hangisine ulaşılabilir?                                lamadığım masam ve kalemim var olmaya devam edecektir.
            A)  Sadece olgulardan ibarettir.                       Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılabilir?
            B)  Düşünen bir zihne bağlıdır.
                                                                   A)  Bilginin kaynağı bireysel algılara bağlı olsa da deney öncesi
            C)  Zihnin dışında algılanan her şeydir.                  veriler de bulunmaktadır.
            D)  İnsan bilgisinin sınırlarını aşmaktadır.           B)  Bilginin varoluşu bireysel özneden bağımsızdır ve insan
            E)  Soyut ve somut olma özelliğine sahiptir.              algısından bağımsız bir nesnellik vardır.
                                                                   C)  Var olmak insan algısına bağlı olsa da, insan algısından
                                                                      bağımsız bir gerçeklik de bulunmaktadır.
        2.   Mitolojik düşünmede, içinde bulunduğumuz şeylerin nedeni
            genellikle insansı özellikler taşıyan Tanrılardır. Bizi çevrele-  D)  Yalnızca  daha  önceden  tecrübe  edilen  bilgilerin  var
            yen  her  şey  bu  kişileşmiş  Tanrılarla  bağıntılıdır.  Sözgelimi   olduğundan emin olunabilir.
            Yunan Mitolojisinin başkarakterlerinden biri olan Zeus gök-
            yüzünde olup bitenlerin nedenidir. Bir yerde şimşek çakarsa   E)  İnsan algısı zaman zaman nesneye ilişkin tecrübesini
            Zeus’un öfkelendiği düşünülür. Dolayısıyla olup bitenlerin ne-  bireysel algıları sayesinde edinir.
            deni ile Tanrılar arasında kurulan bağlar keyfi ve gevşektir.
            Bir başka deyişle mitolojik düşünmede düşünceler arasındaki
            nedensellik  ilişkileri  sağlam  değildir.  Mitolojik  düşünmede
            şeylerin kökenine ilişkin açıklamalarda Tanrılara başvurulur-
            ken, felsefi düşünmede dünya içinde kalınır.
                                                               5.   D.  Hume’a  göre  fenomenlerden  hareketle  hiçbir  numenal
            Bu parçadan hareketle felsefede varlığın kökeninin aşağıda-  gerçeklik kanıtlanamaz. Nasıl ki bir çiçek çeşitli niteliklerin bir
            kilerden hangisinde arandığı söylenebilir?             toplamı ya da demetiyse, öznenin kendisi de çeşitli duyum

            A)  İdealar dünyasında                                 ve düşüncelerin bir ardışıklığı ve dizisi olarak düşünülebilir.
                                                                   Bu mekânsal birliktelik ve zamansal ardışıklığa ruhsal açıdan
            B)  Metafizik alanda
                                                                   tözsel bir zemin aramanın, birbirini biteviye izleyen fenomen-
            C)  Numenal bilgide                                    lere aşkın ve metafizik bir tinsellik ve akılsallık yüklemenin,
            D)  A posteriori bilgide                               hiçbir meşru zemini yoktur.
            E)  Duyulabilir ve algılanabilir dünyada
                                                                   Bu parçanın aşağıdakilerden hangisine yönelik bir açık-
                                                                   lama içerdiği söylenebilir?
        3.   Felsefe şeyleri bize göründükleri halleriyle incelediği kadar,   A)  Tanrısal  iradeden  bağımsız  olduğu  düşünülebilecek
            bunların  arka  planında  neler  olabileceğine  dair  genel  açık-  bir mekânik nedensellik ve düzenin gerçekliğinden söz
            lamalarla da ilgilenir. Bu anlamda felsefe, Sümerlilerden bu   edilemez.
            yana algıların tanzim edilerek bir bütünlüğe ulaşılması süre-
            cidir. Bilim ise gün geçtikçe uzmanlaşmakta, ayrıntılarda bo-  B)  Varolan  duyum  ve  düşünceleri  aşan  bir  tözsel  ruh  ya
            ğulmaya devam etmektedir.                                 da öznellik fikri, hiçbir algı deneyimi ile kanıtlamayacak
                                                                      metafizik bir iddiadır.
            Parçada anlatılan temel düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                   C)  Duyulur nesnelere ve onların birbirleriyle nedensel iliş-
            A)  Bilim varlığa eleştirel yaklaşırken, felsefe kesin kabuller   kilerine  dair  ne  doğrudan  sezgiye  ve  ne  de  mantıksal
               içermektedir.
                                                                      çıkarıma dayalı zorunlu ve kesin bir bilgimiz yoktur.
            B)  Bilim deney ve gözleme, felsefe akıl yürütmeye dayanmaktadır.
                                                                   D)  İnsan  zihninin,  kökenlerini  duyu  verilerinde  bulan  yalın
            C)  Felsefe pratik kaygılar için, bilim teorik amaçla yapılmaktadır.  düşünceleri çok farklı biçimlerde bir araya getirip yeni dü-
            D)  Filozoflar elde ettiği sonuçları bilim adamlarının hizmetine   şünceler oluşturma yeteneği oldukça gelişmiştir.
               sunmaktadır.                                        E)  Tanrı düşüncesi varlık, güç gibi düşüncelerimizin ge-
            E)  Felsefe varlığı bütüncül olarak incelerken, bilim parçala-  nişletilmesi  ya  da  sonsuzluk  düşüncesiyle  bir  araya
               yarak ele almaktadır.                                  getirilmesiyle oluşturulur.





                                                                                                              37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44