Page 34 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 34

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




        5.   Paul Graham geliştirmiş olduğu “Anlaşmazlıklar Hiyerarşisi”   8.   Felsefe bizi, hayatımızı, içinde yaşadığımız dünyayı içten il-
            ile bir tartışmada yaşanan anlaşmazlıklara çözüm bulmaya   gilendiren bir bilgidir. Felsefe dışındaki disiplinler de dünyayı,
            yönelik bir yol önermiştir.                            hayatı bir yönüyle ele almaktadırlar ancak felsefe hayatla il-
                                                                   gili, insanla ilgili her kavramı ele alıp inceleyebilen tek disip-
            Buna  göre  aşağıdakilerden  hangisi  karşı  bir  argümanı
                                                                   lindir. Kavramları ele alırken felsefe, derinliğine ne’lik üzerine
            daha sağlam bir gerekçe ile karşılar?
                                                                   incelemeler yapar ve böylece kavramların özüne nüfuz eder.
            A)  İddiaya karşı bir kanıt sunmadan sadece karşı çıkmak
                                                                   Bu parça için aşağıdaki başlıklardan hangisi uygundur?
            B)  Söylenenden ziyade üsluba karşı çıkmak
                                                                   A)  Felsefe dil ilişkisi
            C)  Tartışma  konusunu  değil  de  iddiayı  ortaya  atan  kişiyi
                                                                   B)  Kavramlara felsefe ile bakmak
               eleştirmek
                                                                   C)  Felsefe dışındaki disiplinlerin hayata bakışı
            D)  Herhangi bir kanıt sunmadan doğrudan kişiyi hedef almak
                                                                   D)  Varlık yaşam ilişkisi
            E)  Argümanın dayandığı ana fikri bulup onu çürütmek
                                                                   E)  Evrenin düzeni ve yaşam


        6.   Doğruluk,  bilginin  nesnesine  uygunluğudur.  Nesne  so-
            yut  yada  somut  olabilir.  Uygunsa  doğru,  değilse  yanlıştır.
            Gerçeklik ise bir tür var olma-olmama durumudur. “Kar be-
            yazdır.” önermesinin doğruluğu, yağan karın gerçekte beyaz
            olup olmadığına bakmaktan geçer.

            Bu  parçaya  göre  doğruluğu  gerçeklikten  ayıran  temel
            fark aşağıdakilerden hangisidir?
            A)  Farklı kaynaklardan edinilmesi
            B)  Yöntemli olarak edinilmiş olması
            C)  Dış dünyada gözlenebilir olması
            D)  Bilginin nesnesine uygun olup olmadığı
            E)  Nesnel ve denetlenebilir olması                9.   İnsanın  kendisi  ve  çevresi  hakkındaki  farkındalığı  bir  bilinç
                                                                   hâlidir. İnsanın kendisi hakkındaki bilinçlilik hâli ise öz bilinç-
                                                                   tir. Öz bilinç insanın kendi üzerine düşünme, kendinin farkın-
        7.   İnsanın temel hedeflerinin başında varlığını anlamlandırmak   da olma ve bunun üzerine bir arayış içinde olma durumudur.
            gelir. İlkel dönemden itibaren karşımıza çıkan mitler, efsane-  Bilinç ve öz bilinç bilginin ortaya çıkmasında önemli bir yere
            ler, felsefi görüşler ve dinler insanın anlam arama ve hakikate
                                                                   sahiptir. Çünkü insan hem kendini hem de çevresindeki doğal
            ulaşma çabasının bir sonucudur. İslam felsefesindeki genel
                                                                   ve  toplumsal  dünyayı  tanıdıkça  bilgi  sahibi  olur.  Bu  bilgiler
            görüşe göre, insanın varlığı anlamlandırma çabası iki şekilde
                                                                   arasında  kurduğu  ilişkiler,  yeni  bilgilerin  oluşmasını  sağlar.
            olur. Hakikate ulaşan iki ana yol, vahiy ve akıldır. Nasıl olur
                                                                   Bu sayede insan yaşadığı dünyada bir yabancı gibi kalma-
            da tarihin bazı dönemlerinde hakikate götüren akıl ve vahiy
                                                                   yarak  kendinin  ve  evrenin  farkına  varır.  Felsefi  düşünce-
            karşı karşıya gelir. Örnek verecek olursak; Skolastik dönem-
            de din aklı geri plana iterek tek hakikat olduğunu savunur.   ye giden ilk yol böylelikle başlamış olur. İnsanın kendisiyle
            Modern felsefe döneminde ise akıl ön plana çıkarılarak din   yüzleşmesi  “Ben  kimim?”,  evrenle  yüzleşmesi  “Evren  nasıl
            büyük oranda reddedilir.                               oluşmuştur?”, hayatla yüzleşmesi ise “Hayatın anlamı nedir?”
                                                                   sorularını sormasını sağlamıştır.
            Bu parçadan hareketle;
                                                                   Bu parçadan hareketle aşağıda verilen felsefe tanımların-
            I.  Gerçeğe ulaşmanın birden farklı yolu vardır.
                                                                   dan hangisi “öz bilinç” ile ilgilidir?
            II.  İnsan evrendeki varlığını sorgulamıştır.
            III. Düşünce tarihinde uzlaşılar olduğu gibi karşıtlıklar da söz   A)  “Felsefe, ilkeler ya da ilk nedenler bilimidir.” (Aristoteles)
               konusu olmuştur.                                    B)  “Felsefe, kurallar koymak değil, ortak aklın özel yargıları-
            IV. İnsan varlığını anlamlandırmada aklı her zaman ön plan-  nı çözmektir.” (Kant)
               da tutmuştur.
                                                                   C)  “Felsefe doğruyu bulma yolunda, düşünsel bir çalışma-
            V.  Düşünce  tarihinde  yeni  düşünceler  önceki  düşüncelerin
                                                                      dır.” (Platon)
               devamı niteliğindedir.
                                                                   D)  “Felsefe mutlu bir yaşam sağlamak için tutarlı eylemsel
            yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
                                                                      bir sistemdir.” (Epiküros)
            A) Yalnız III                     B) I ve III                     C) I, II ve III    E)  “Felsefe,  insanın,  bütün  var  olanların  hakikatini  bilerek

                               D) I, II ve V                  E) I, IV ve V  yetkinleşmesidir.” (İbn Sinâ)



        34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39